BODY COUNT - Merciless
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nevím, zda se poslední dobou patří vždy, když ARAKAIN vydá nové album, bilancovat, ale ono se to vlastně asi nabízí samo. Podobnou stálici (a podobně úspěšnou, musím samozřejmě dodat) totiž aby člověk na domácí scéně pohledal. Tak tedy vězte, že aktuálně domácí metaloví nestoři zapisují již sedmatřicátý rok své existence, Jiří Urban, jediný zakládající člen v jejich sestavě, slaví šedesáté narozeniny, a k tomu všemu si kapela nadělila osmnácté řadové album s názvem „Jekyll & Hyde“, poctivě dodržující tradici v nečeském pojmenovávání studiových nahrávek.
Ano, kapela si nadělila. Myslím, že v tomhle konstatování se toho skrývá daleko víc, než je na první pohled zřejmé. Pro koho je vlastně nové album důležitější, pro fanoušky nebo pro kapelu samotnou? Nestačilo by jí jen dál objíždět všemožné festivaly, nejlépe s hostující Luckou Bílou, jak se to ostatně aktuálně stejně děje, a na chleba by bylo vyděláno, album, nealbum?
Na první pohled zcela jistě. A když nahlédnete pod pokličku nahrávky samotné, zjistíte, že slova o nové autorské desce především pro vlastní potěchu jsou na místě. Nedomnívám se totiž, že materiál „Jekyll & Hyde“ zvedne kohokoliv z příznivců kapely ze židle, a naopak, že pokud bude kdokoliv z nich chtít slyšet ARAKAIN ve výborné a reprezentativní formě, sáhne po novince pravděpodobně až v jedné z posledních řad.
Dlouholetá praxe a rutina tady totiž zvítězila nad obsahem, pročež album znamená jeden z nejslabších článků celé diskografie Pražanů vůbec. A přestože se v úvodní a jistě nejlepší věci alba „Dnes ještě ne“ kapela celkem oprávněně nebojí vypíchnout vlastní jedinečnost („ač proud si létama šel, kam chtěl, nás zajímal jen poctivej riff“), je to poměrně kontraproduktivní, neboť z následujícího dění na desce to prostě a jednoduše není moc poznat. Dostáváme se zde totiž na křehký led právě ne zcela svěžích riffů, motivů a refrénů, které dohromady nepůsobí jako nic jiného, než jen mlácení prázdné slámy.
Vyjmenovat skladby, které jdou alespoň trochu proti popsanému proudu, je pak díky tomu poměrně jednoduché. Krom jmenovaného otvíráku už je to vlastně jen „Hathor“, typicky pozdně – arakainovská věc s o to důkladnějším tahem na bránu, a „Jen vaše ruce“, duet Honzy Toužimského a Luckou Bílou, napsaný jistě pro příležitosti společného živého hraní (což z něj mimochodem vyzařuje na všechny strany), ale člověk si jej alespoň neomylně zapamatuje a zařadí. A to se právě o prakticky veškerém zbytku „Jekyll & Hyde“, včetně titulní skladby, bohužel říct nedá.
Osmnáctá položka v diskografii ARAKAINu tudíž není rozhodně psána bůhvíjak ozdobným písmem a vypovídá o tom třeba i taková drobnost, jakou je její prachmizerný obal (už potřetí za sebou, mimochodem). Ten totiž rovněž podtrhuje aktuální studiovou „formu“ kapely, která zřejmě stačí uspokojit potřeby jí samotné, ale rozhodně ne jejího dlouholetého a oddaného fanouška. Bohužel.
ARAKAIN sobě. Ale co na to fanoušci?
5,5 / 10
Jan Toužimský
- zpěv
Jiří Urban
- kytara
Miroslav Mach
- kytara
Zdeněk Kub
- baskytara
Lukáš Doksanský
- bicí
1. Dnes ještě ne
2. Znal bych rád
3. Šestý smysl
4. To co chceš mít
5. Kompromis
6. Sny dávají křídla
7. Síť
8. Hathor
9. Jen vaše ruce
10. Hřích
11. Signály
12. Jekyll & Hyde
Jekyll & Hyde (2019)
Arakadabra (2016)
Adrenalinum (2014)
Homo Sapiens ..? (2011)
Restart (2009)
XXV Eden (CD,DVD) (2007)
Labyrint (2006)
Warning! (2005)
Metalmorfoza (2003)
Archeology (2002)
Forrest Gump (2001)
Gambrinus Live (2000)
Farao (1999)
Thrash The Trash/Schizofrenie (1998)
Apage Satanas (1998)
15 Vol. 2 (1997)
15 Vol. 1 (1997)
S.O.S. (1997)
Legendy (1995)
Thrash! (1994)
Salto Mortale (1993)
Black Jack (1992)
History Live (1992)
Schizofrenie (1991)
Thrash The Trash (1990)
Na jejich poměry dost slabé
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Velmi solidní album, jak se to snad od arizonských veteránů už tak nějak dá i očekávat. Power s thrashem si na něm intenzivně a přátelsky ve známých pózách potřásají rukama a místy je to skutečně intenzivní, zejména tedy v první půli celé nahrávky.
Nová americká skupina poskládaná ze zkušených hudebníků na svém debutu hezky kombinuje svižný progresivní death s trochou té blackové černoty, notnou dávkou melodiky, chmurné atmosféry i nějaké té lehčí hitovosti. Šlape to po čertech dobře.
Už tady byly různé pokusy (i velmi úspěšné) propojit death metal s jinými žánry, ale nevzpomínám si, že by někdo až takto mohutně zfůzoval smrtící kov se sedmdesátkovým art rockem. Deska, která chce svůj čas a deska, o které se bude hodně mluvit.
Redakčný Schrödingerov paradox. Ak je Manatar sklamaný, môže to byť dobré. Rudi chváli - treba byť opatrný. Mari nehlási album roka. Fajn, že Aaron skúsil projekt mimo MDB – doposiaľ premárnená príležitosť. Výsledok ako tvrdší „One Second“ neurazí.
Další emoční zkrachovalec, co tíhu světa ventiluje skrze black metalový one-man projekt. Rockový základ, na který je nabaleno blackové vřeštění. Depresivní, chvílemi podivné, ale zajímavé. Jde o poněkud garážovou nahrávku, ale ty emoce jsou autentické.
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.