GRIEFGOD - Deterioration
Velmi přesvědčivý death metal z Litvy. Spíše střední tempo, silově zasekávané riffy a hluboko posazený vokál evokuje starou severskou školu. Občas jako by se uctívali CARCASS. Vydařená deska.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Album „Gambrinus Live“, jehož název je mimo jiné smutným dokladem toho, jak moc je bohužel pro tuzemskou metalovou muziku důležitý sponzorský faktor, by se vlastně dalo považovat za první opravdové živé album ARAKAINu se vším, co k němu patří. A to i při vědomí existence alba „„History Live“ z roku 1992, na němž se ale skupina více než cokoliv jiného srovnávala s velmi bohatou hudební minulostí, která nebyla nikde zaznamenána, a na němž rozhodně neprezentovala svou současnou tvář a formu s jemným odkazem na oficiální diskografii, což by, alespoň podle mě, mělo právě být podstatou pravého ´živáku´. Tohle vše se totiž poprvé objevuje až v drážkách alba, zaznamenávajícího nejen ´pivní´ koncert z Brna v kulatém roce 2000, ale i dva bonusy a multimediální část, spustitelnou ovšem pouze na příslušném počítači.
A napsal-li jsem hned ze začátku, že se v tomhle případě jedná o opravdové živé album se vším, co k němu patří, vystihl jsem vlastně několika slovy hned všechno to, o čem se vám ještě chystám napsat a co by se o tomhle albu dalo říct. Tedy že kapela na něm nepochybně šlape jako hodinky (na což jsme ostatně z jejích živých vystoupení zvyklí), že po celou hrací dobu jsme svědky špičkových instrumentálních výkonů na všech frontách (čímž samozřejmě nechci říct, že by tomu třeba na již zmíněném „History Live“ tak nebylo, ale přece jen, nahrávací podmínky i konečný výsledek – vzhledem k uplynulému času a nově se zrodivším technickým podmínkám – jsou prostě nesrovnatelné, a tak si to člověk může spíše uvědomit a vychutnat), a že i pěvecký výkon Aleše Brichty je na velice solidní úrovni. Že na koncertě, na němž nahrávka vznikla, musela určitě panovat opravdu skvělá atmosféra (škoda, že jsem nikde v bookletu neobjevil oficiální údaj o počtu přítomných fans), že v rámci daleko rychleji zahraného „Hlasu krve“ nechyběla ani klasická (slovy Tří Sester) ´představovačka´, bez které si snad ani žádný pořádný metalový koncert nelze představit, stejně tak jako zpěv davu do holého rytmického základu (v tomto případě klasiky „Slečna závist“), a že s tím vším koresponduje i těch několik chybiček a nečekaností, které s sebou živé hraní prostě přináší (to když je v první skladbě „A zvony zvoní“ na začátku slyšet syčení pyrotechnických efektů, když Aleš Brichta v prvním refrénu „Kolonie termitů“ zpívá „jen prožít a neprožít“ místo správného „jen přežít a neprožít“ nebo když vás zmate pozměněná kytarová vyhrávka v refrénu „Zapomeň“). Výhrady snad můžu mít pouze k zaznamenanému playlistu, kterému by určitě slušelo více skladeb z prvních dvou desek, než jen „Amadeus“ a „Antikrist“, což ovšem na druhou stranu zase vyváží celkem překvapivé zařazení letité hitovky (ostatně co jiného lze říct o většině starých skladeb skupiny?) „Jsem trochu jako“, takže vlastně nakonec zase nula od nuly pojde a není co řešit. Pokud se pak ještě týče novinkových bonusů, jen velmi těžko se k nim lze nějak obšírněji rozepisovat, neb v obou případech jde o klasicky povedené arakainovské skladby z dílny Mirka Macha, které nemohou nikoho překvapit ale v žádném případě ani urazit a snad jen Brichtův nešťastný textový obrat „v tu chvíli vůbec jsem se nezabál“ v „Markétce“ vyvolá na tváři mírné pousmání.
Spolu s takzvanou multimediální částí, o níž se na těchto řádcích ovšem nehodlám více rozepisovat, protože si to snad ani nezaslouží, nám tedy ARAKAIN předložil pořádnou porci živé muziky, s níž dokázal především dvě věci. Za prvé si do diskografie pořídil pořádné živé album, bráno samozřejmě v intencích, o nichž jsem se už výše zmiňoval, a za druhé zase jednou potvrdil, že patří do tuzemské metalové špičky, protože jen taková špička může vydávat živá alba jako je právě „Gambrinus Live“. A o tom to asi skutečně bude.
7 / 10
Aleš Brichta
- zpěv
Jiří Urban
- kytara
Miroslav Mach
- kytara
Zdeněk Kub
- baskytara
Marek Žežulka
- bicí
1. CD I : 1. A zvony zvoní
2. CD I : 2. Antikrist
3. CD I : 3. Kyborg
4. CD I : 4. Zapomeň
5. CD I : 5. Kolonie termitů
6. CD I : 6. Princess
7. CD I : 7. Jsem trochu jako
8. CD I : 8. Já nejsem já
9. CD I : 9. Promiňte slečno
10. CD I : 10. Trip
11. CD I : 11. Hlas krve
12. CD I : 12. S.O.S.
13. CD I : 13. Amadeus
14. CD I : 14. Gladiátor
15. CD II : 1. Slečna závist
16. CD II : 2. Proč
17. CD II : 3. Apage Satanas
18. CD II : 4. Víc už nehledám /bonus/
19. CD II : . Markétka /bonus/
20. CD II : Multimediální část
Jekyll & Hyde (2019)
Arakadabra (2016)
Adrenalinum (2014)
Homo Sapiens ..? (2011)
Restart (2009)
XXV Eden (CD,DVD) (2007)
Labyrint (2006)
Warning! (2005)
Metalmorfoza (2003)
Archeology (2002)
Forrest Gump (2001)
Gambrinus Live (2000)
Farao (1999)
Thrash The Trash/Schizofrenie (1998)
Apage Satanas (1998)
15 Vol. 2 (1997)
15 Vol. 1 (1997)
S.O.S. (1997)
Legendy (1995)
Thrash! (1994)
Salto Mortale (1993)
Black Jack (1992)
History Live (1992)
Schizofrenie (1991)
Thrash The Trash (1990)
Dobrej živák, potěší i bonusy na 2cd
Velmi přesvědčivý death metal z Litvy. Spíše střední tempo, silově zasekávané riffy a hluboko posazený vokál evokuje starou severskou školu. Občas jako by se uctívali CARCASS. Vydařená deska.
Päťskladbový návrat do najradostnejšej európskej éry: Berlínsky múr je preč, studená vojna skončila, U2 vydali „Achtung Baby“ a na velikášskej vlne optimizmu križujú svet. Dalo by sa to zniesť dlhšie – aj táto nahrávka, aj tá eufória raných deväťdesiatok.
Bruselský chrlič Déhà seká desky jak na běžícím pásu, ale dokáže být kreativní a pokaždé trochu jiný. Bohužel to šije horkou jehlou a produkce a zvuk působí často jako nedokončené demo. To je případ i téhle atmosféricky depresivní blackové jízdy.
Pokračování trendu z předchozí "Starlight And Ash"? Opět pasáže plné emotivní baladičnosti s výrazným vokálem Cammie Gilbert, ale skupina svůj doom rock překlápí i do temnějších a často drsných metalových poloh. Přitvrdilo se a rozhodně to není na škodu.
Švédsko není živo jen chrastěním. Žijí zde i rozervané duše, jenž se chtějí vyjádřit něžnějšími tóny. Třeba jako post-blackoví (i když, kolik tam toho blacku vlastně zbylo?) TOGETHER TO THE STARS. Nechme se tedy unášet na vlnách hořkosladké melancholie.
Nová éra švédskej legendy, debut u veľkých Metal Blade Records! Podaril sa na výbornú; veď si pustite napríklad hitovku Nail Bomb. WOLFBRIGADE v roku 2024 valcujú všetko, čo im stojí v ceste!
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.