DYSRHYTHMIA - Coffin of Conviction
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je potěšující, že ani jedna z kapel, kde se participují/participovali ex-členové německé tech-death metalové ikony NECROPHAGIST, nikdy nesklouzla k bohapustému kopírování originálních Suiçmezových receptů. Ať už mluvíme o ILLOGICIST, DEADBORN nebo o poznání drsnějších DEFEATED SANITY, všichni povětšinou operují mimo stezky vytyčené svéráznými artisty z Gaggenau. Výjimkou není ani OBSCURA, jež v těchto dnech vydává svoji druhou desku „Cosmogenesis“. Očekávalo se dílo více než interestantní, vždyť vedle tváří Hannese Grossmanna a Christiana Muenznera, které dobře známe z bookletu „Epitaph“, se nahrávání zúčastnila i celá řada skutečných osobností. Své si řekla šestistrunná bezpražcová basa Jeroena Paula Thesselinga (samozřejmě PESTILENCE), ruku k dílu přiložil hostující kytarový solitér Ron Jarzombek (WATCHTOWER, SPASTIC INK, BLOTTED SCIENCE), přičemž stejného nástroje se zmocnil i Tymon Kruidenier (EXIVIOUS, CYNIC). Jen tak bokem prohodím, že o sestavě okolo vokoderového krále Paula Masvidala dnes rozhodně neslyšíme naposledy...
Pokud jste pozorně přečetli úvodní řádky, jistě jste získali více méně přesnou představu, v jakých že to hudebních sférách se „Cosmogenesis“ asi bude pohybovat. Obhroublou žánrovou polohu tedy dnes nechme spát a pojďme se společně ponořit do vod, kde vládne moderně pojatý, lehkonohý a zvukově krásně vyostřený tech-death metal. Narozdíl od NECROPHAGIST, kteří po celou hrací dobu desky jedou po jediné perfektě vysoustružené koleji, OBSCURA neváhá využívat celou řadu odboček. Ostřejší vysypané nástupy a občasná kakofonická sóla sice tvorbu Suiçmezovy kumpanie připomínají velmi výrazně, nicméně aura velkých učitelů začne slábnout hned spolu s prvním uvolněným prog rockovým výletem. Ve druhé položce „Choir Of Spirits“ je cedule s nápisem „Gaggenau“ již v nedohlednu, naopak ožívá duch nenahraditelných DEATH a Chuck Schuldiner ve své „Open Casket“ spokojeně pokyvuje hlavou na znamení souhlasu. V téže skladbě je silně cítit i vliv další modly - tentokráte mám na mysli CYNIC, a to především díky využítí tolik typického vokodéru v refrénu. Kapitolou sama pro sebe je již zmíněná bezpražcová baskytara, žijící svým vlastním životem a často exhibující úplně mimo rámec kytarových linek. Jeroen Paul Thesseling (známe hlavně z bible jménem „Spheres“) se na „Cosmogenesis“ skutečně vyřádil, příjemně vrnící šestistrunka je doslova všudypřítomná, snad jen v případě rytmicky rovnější a dědictvím DEATH znovu zhusta inspirované „Incarnated“ mi jeho divoký tanec po pražcích příliš nesedí. Po paletou nálad hýřící instrumentálce „Orbital Elements“ a drsnějším death metalovém výsypu „Desolated Spheres“ (kde se znovu připomenou staří známí NECROPHAGIST) přichází na řadu skladba, která by mohla sloužit jako ukázkový vzorek „Cosmogenesis“. „Infinite Rotation“ sice potvrzuje žánrovou příslušnost nejedním pokrouceným rytmem, nicméně na druhou stranu překvapuje nebezpečně návykovým výstupem sólové kytary a především pak využitím čistého zasněného vokálu v refrénu.
Ač OBSCURA na svém novém albu neobjevila neslýchané ani dosud nepoznané, dokázala své inspirační zdroje s přehledem ukočírovat a velmi vkusně upravit k obrazu svému. „Cosmogenesis“ je poutavá, návyková a skutečně různorodá prog/tech death metalová deska, která se na pultech obchodů neobjevuje každý druhý den. Jedna z mála velkých žánrových událostí letošního jara, nenechte si ji proklouznout mezi prsty.
Ač OBSCURA na svém novém albu neobjevila neslýchané ani nepoznané, dokázala své inspirační zdroje s přehledem ukočírovat a velmi vkusně upravit k obrazu svému. „Cosmogenesis“ je poutavá, návyková a skutečně různorodá prog/tech death metalová deska, která se na pultech obchodů neobjevuje každý druhý den.
8 / 10
Steffen Kummerer
- zpěv, kytara
Christian Muenzner
- kytara
Jeroen Paul Thesseling
- baskytara
Hannes Grossmann
- bicí
hosté:
Ron Jarzombek
- kytara
Tymon Kruidenier
- kytara
V. Santura
- zpěv
1. Anticosmic Overload
2. Choir Of Spirits
3. Universe Momentum
4. Incarnated
5. Orbital Elements
6. Desolate Spheres
7. Infinite Rotation
8. Noosphere
9. Cosmogenesis
10. Centric Flow
Akróasis (2016)
Omnivium (2011)
Cosmogenesis (2009)
Promo (EP) (2008)
Retribution (2006)
Datum vydání: Úterý, 17. února 2009
Vydavatel: Relapse Records
Stopáž: 50:13
Produkce: V. Santura and OBSCURA
Studio: Woodshed Studios, Landshut, Germany
Mix and mastering: V. Santura at Woodshed Studios, Landshut, Germany
Artwork: Orion Landau
Nekonvenční nazvučení s vytaženou měkce a kulatě nazvučenou basou mi nevadí. Naopak. Konečně něco nového ve světě death metalu. O něco horší je situace u kytar, které netlačí a působí tak trochu vyměkle. Jinak není o čem dsikutovat - instrumentálně našláplý „Cosmogenesis“ je napěchován naprosto perfektně pojatým technický deathem, kjenž je pevně zakořeněný v základech žánru, avšak nad zemí vykvétá osobitými barvami, které rozhodně neevokují staromilskou šeď.
Veľmi kvalitný album, ktorý prekvapuje nielen evokovaním časov dávno minulých, ale prináša aj nový (moderný) pohlad na technický death metal. Nový album OBSCURY je sviežim vánkom v stojatých vodách tohto štýlu, pričom má obrovský potenciál rozpútať búrku. Narozdiel od Dalasa sa mi do popredia vystupujúca basgitara značne páči.
Musím souhlasit s názorem, že tvorba OBSCURA evokuje vzpomínky na melodické období skvělých DEATH, ale i přesto v hudbě těchto Němců a jím podobných slyším závan něčeho nenápadně nového a neotřelého. Technika, melodie a hravost vytváří v jejich provedení velmi atraktivní a těžko se oposlouchající směs. Čistě subjektivně mi tak trochu vadí místy příliš do popředí se tlačící zvuk baskytary.
Akosi sa nám na začiatku tohto roka roztrhlo vrece s kvalitným technickým death metalom. Popri amerických zurvalcoch THE FACELESS si svoje miesto v mojom prehrávči s prehľadom vymlátili aj Nemčúri OBSCURA - možno hlavne preto, že svojím albumom "Cosmogenesis" tak príjemne evokujú fantastickú tvorbu DEATH z obdobia albumov "Human" a "Individual Thought Patterns". Nádherné priehrštie inteligentnej, inštrumentálne premakanej a najmä po celý hrací čas nesmierne pútavej muziky!
-bez slovního hodnocení-
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Přiznávám, že je to dle očekávání trochu oříšek. Chybí mi ta hravost starších alb. Tohle je víc komplikované a náročné, než bych si přál, byť další poslechy postupně zvedají tu oponu počáteční nepřístupnosti. Dobrá deska je to určitě, uvidíme jak moc.
Norský instrumentální prog metal, který využívá djentové manýry, přesto se neutápí v této stylové kaši. Silně vystupující basové linky "tvrdí" výraz a rezonují s kytarovými vyhrávkami. Sóluje se hodně často, takže trochu exhibice. Ale špatné to není.
Veteráni NWOBHM s omlazenou sestavou dávají najevo, že se s nimi musí ještě pořád počítat. A proč by také ne, když dnešní doba tak přeje oldschoolu? Nečekejte ovšem žádnou ostrou břitvu, album nabídne spíše jemnější sound a příjemný hardrockový feeling.
Gavin Harrison (THE PINEAPPLE THIEF, ex-PORCUPINE TREE) spolu s Antoine Fafardem stvořili již druhou porci instrumentální hudby bloumající kdesi v oblasti fúzí prog rocku s dalšími vlivy. Opět zajímavé, pro někoho možná i víc něž to.
I takové desky jsou třeba. Death metal s antracitovou aurou, jenž zatrhává všechna základní žánrová políčka. Ale žádné doplňkové. Nepřekvapí, nepřinese nic nového, přesto pobaví. Pokud máte chuť na výživnou jednohubku, GRAVE SERMON jsou vám k službám.
Dokud je to černý modrooký Rambo vs zkorumpovaný maloměstský policejní aparát, funguje to skvěle. Jakmile to zkomplikuje thriller o spravedlnosti a svědomí, začne se to drolit. Nakonec bohužel spíš slow než burn, i když na poměry streamů okej.