BLOOD INCANTATION - Absolute Elsewhere
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jakkoliv jsou PARADISE LOST mnohými považováni za jedno z uskupení, které položilo základní stavební kámen dnes již téměř mrtvého (?) gotického metalu, ve svých počátcích přispívá pětice z britského Halifaxu ke zrodu celého death-doomového odvětví. Psala se první polovina devadesátých let a každá z kapel velké „peacevillské“ trojice měla svůj zapamatováníhodný zásek; nesmrtelné album, jež proslavilo ji samotnou a definovalo jeden hudební (sub)žánr jako takový. MY DYING BRIDE nechali posluchače smutnět s „Turn Loose The Swans“, ANATHEMA budila melancholické stavy mysli s „The Silent Enigma“ a PARADISE LOST nabídli ne zrovna kultivovanou, agresivní bouři právě prostřednictvím „Gothic“; alba, na němž není navzdory názvu „gotického“ téměř nic.
Již od úvodní skladby je posluchač bez varování vržen do víru neuvěřitelné naléhavosti, dobové syrovosti a unikátní melodičnosti všech kompozic. Notně brutální (avšak zároveň velice dobře srozumitelný) Holmesův vokál je zde doplňován andělským hláskem hostující zpěvačky Sarah, dřevní nazvučení dává nahrávce parádní feeling a kytarová práce, skvěle doplňována záhrobními klávesami, již mnohdy evokuje předzvěst věcí příštích. Agresivita a hrubost se střídá s melancholií a těžkopádností (nikoliv v pejorativním smyslu) a skladby jako „Gothic“, „Shattered“ či „Eternal“ lze považovat za jednoznačné hymny. Také díky nim je konečný výsledek mnohdy pojmenováván jako „masterpiece“. Jistě, v současné době plné vypulírovaných a vycizelovaných nahrávek může zvuková stránka věci působit poněkud úsměvně, nicméně je nutno mít na paměti, že album vyšlo již v roce 1991, kdy byli PARADISE LOST členy hlubokého undergroundu (jaký to rozdíl oproti dnešku). Formě, resp. dobovému vyznění alba a často omílané produkci tedy něco vytýkat můžeme, avšak obsahu samotnému jen stěží.
Tam, kde „Lost Paradise“ působil ještě poněkud nudným a značně nevyzrálým dojmem a „Shades Of God“ nabídlo poněkud méně hitovosti i zajímavých nápadů, vznikl prostor pro „Gothic“ – jednoznačně nejkvalitnější album z úplných počátků PARADISE LOST a jedno z nejzajímavějších v celém žánru. Nemohu sice říci, že by se jednalo o můj nejoblíbenější výtvor z dílny tohoto ostrovního seskupení, natožpak, že bych byl jeho každodenním konzumentem, avšak v každém případě si z mé strany tato nahrávka zasluhuje respekt. Respekt za to, že se stala milníkem v kariéře veleúspěšné kapely, jednou ze základních konstrukcí celého hudebního stylu či přinejmenším značným přínosem do světa metalové hudby. A to rozhodně není málo.
Stare at the dark foreboding walls
I turn and look away
The fear it haunts me
While I sleep
Now as life is torn apart
The walls they lead the way
This tortured journey
Almost at the end...
Look at time upon the skies
I turn and look away
The truth it haunts me
Wake me from sleep
Nahrávka zasluhující respekt. Respekt za to, že se stala milníkem v kariéře veleúspěšné kapely, jednou ze základních konstrukcí celého hudebního stylu či přinejmenším značným přínosem do světa metalové hudby.
Nick Holmes
- vokály
Gregor Mackintosh
- kytary
Aaron Aedy
- kytary
Stephen Edmondson
- basa
Matthew Archer
- bicí
Host:
Sarah Marrion
- vokály
1. Gothic
2. Dead Emotion
3. Shattered
4. Rapture
5. Eternal
6. Falling Forever
7. Angel Tears
8. Silent
9. The Painless
10. Desolate
Icon 30 (2023)
Obsidian (2020)
Medusa (2017)
The Plague Within (2015)
Tragic Idol (2012)
Faith Divides Us - Death Unites Us (2009)
In Requiem (2007)
Paradise Lost (2005)
Evolve (Live) (2002)
Symbol Of Life (2002)
Believe In Nothing (2001)
Host (1999)
Reflection (1998)
The Singles Collection (1997)
One Second (1997)
Draconian Times (1995)
Icon (1993)
Shades Of God (1992)
Gothic (1991)
Lost Paradise (1990)
-bez slovního hodnocení-
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.
Tady pozor, tohle je vynikající deska. Finové DEVENIAL VERDICT zní jako mix GORGUTS, ULCERATE a REPLICANT. Nadto ale přidávají přístupnější / lidštější (ne však jednodušší) atmo/melodické vsuvky. Příznivci avantgardněji pojatého death metalu musí slavit.
Tři roky staré EP "Schattenfall" potěšilo, novinka "Phantast" naopak přináší jisté vystřízlivění. Němci tentokrát skladatelsky tápou a doručují pouze atmo-blackmetalový standard. A to je málo. Čtyřicet minut dlouhé přešlapování bez výraznějších momentů.
Tenhle bahnem a plísní obalený kostlivec do první doom/death metalové ligy zatím nepatří. Mladí Španělé respektují žánrové atributy, nicméně zatím tak činí dost jednoduchou formou. Deska pokulhává a ztrácí na flow hlavně v doom metalových pasážích.
Veľa fantastického a rôznorodého death metalu vyšlo tento rok, ale toto poňatie mi je najbližšie. Nerdi citujúci pinkfloydovské, opethovské či cynicovské vplyvy s takouto ľahkosťou nad morbidangelovským kovom smrti, to je niečo prekrásne.
Obavy z odchodu Patricie Andrade a přerod v tuctový doom/goth se ukázaly být liché. Novinka sice neoplývá charismatem a fado feelingem 7 let starého předchůdce,svůj půvab a portugalský šarm bezpochyby má a jako taková rozhodně nabídne solidní nadstandard.
Znovuzrození Australané se po 4 letech připomínají s další deskou, jejíž popis z mé strany příliš originality nepřinese. Zkrátka je to kvalitně provedená deathmetalová fošna. Velmi slušný standard, který revoluci neudělá, ale nemusel by ani zapadnout.