MANY EYES - The Light Age
Metalcore vo veľmi šťavnatej podobe! Keith Buckley, frontman pradávnych a už žiaľ nefunkčných EVERY TIME I DIE a jeho nové pôsobisko v prekvapujúco výraznej forme. Toto sa podarilo v každom jednom ohľade.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Postcomebacková éra ve znamení kvalitativních výkyvů. To není jev, na který by byl příznivec SUFFOCATION zrovna dvakrát zvyklý, vždyť první tvůrčí kapitola Mullenovců nenabídla byť jediného slabšího kousku. Po dobrém, leč v žádném případě ne dokonalém, návratu ve znamení „Souls To Deny“, přichází famózní self-titled opus a death metalová legenda znovu zaujímá neochvějnou pozici na trůnu, jež opustila na vrcholu svých sil v období neopakovatelného záznamu „Despise The Sun“. Karty byly tedy rozdány jasně, newyorkská klasika je definitivně zpět a do budoucna se od ní očekávají pouze a jen velké věci. Jenže...
Jenže ono to tentokrát na jedničku s hvězdičkou jaksi nedopadlo, předcházející sbírka nastavila laťku proklatě vysoko, bohužel mimo možnosti konzervativní a místy až překvapivě rutinérsky odvedené novinky „Blood Oath“. Ale nedělejme rychlé a unáhlené soudy, místo toho se raději podívejme na desku detailněji, konkrétně pak zaostřeme oční bulvy na levý horní roh jejího obalu. Ano, je tam logo SUFFOCATION a to je pečeť kvality a záruka precizní žánrové práce.
Dlouho jsem přemýšlel, pod jakým úhlem mám na „Blood Oath“ vlastně nazírat, mám hodnotit v rámci tvorby SUFFOCATION, nebo v rámci žánru jako takového? V kontextu diskografie kapely je novinka albem tradičním, disponujícím všemi atributy, které SUFFOCATION dělají SUFFOCATION. Leč něco přeci jen chybí, a to přidaná hodnota, jasný důkaz vlastní výjimečnosti, nadplán, moment překvapení... V kontextu death metalu samozřejmě může 99% kapel po vyslechnutí „Blood Oath“ úplně v klidu pověsit svá fidlátka na hřebík a s rezignovaným výrazem umístit své diskografie na první stranu akčních letáků. Tady prostě není o čem, kvalita, která pasuje stovky produktů konkurenčních sestav do pozice bezvýznamných podložek pod květináč, znovu JE na straně Mullenova souboru.
Všichni dobře víme, že SUFFOCATION vždy disponovali mírně zkresleným, „roztřepeným“, ale o to více živelnějším zvukem. Současný kabátec je však nečekaně moderního střihu, do posledního záhybu vyčištěný, leč přesto na hony vzdálený sterilitě a odlidštěné laboratorní syntetice. Ještě na okraj rychle prohodím, že cover od Mr. Ziga je mi velmi sympatický a už se vrhám na první položku tracklistu. Titulní skladba jsou klasičtí SUFFOCATION, rytmicky rozmanití, kytarově barevní a osvěžující, a když se k tomu přidá obskurní chytlavá melodika, máme o více než důstojný úvod desky postaráno. Ani při „Dismal Dream“ spokojený úsměv z tváří příznivců žánru nemizí, a to především díky nadmíru vyvedenému ústřednímu riffu. Podobných výrazných nápadů však postupně ubývá, místo momentů, které se derou pod kůži hned při prvním poslechu, nám SUFFOCATION začínají nabízet „jen“ svůj standard (viz černobílá a zbytečně roztahaná položka „Cataclysmic Purification“). Ale samozřejmě, jak už jsem poznamenal výše, standard těchto death metalových artistů rozhodně není málo, leč když má někdo v diskografii destičky jako „Pierced From Within“, „Despise The Sun“ nebo „Suffocation“, jaksi se od něj automaticky očekává ono „něco více“. Klasické postupy, ať už jsou jakkoli kvalitní, nemají šanci zázrakům uvyklého posluchače plně nasytit. Laťka naštěstí znovu stoupá nahoru při svižné „Undeserving“ a především pak při „Provoking The Disturbed“, budíčku to rytmické sekce, která nám při předešlých letargických exhibicích tak trochu usnula na vavřínech. Úplný konec desky pak patří bonusům, konkrétně pak rough mixu „Pray For Forgiveness“, instrumentální formě „Dismal Dream“ a selfcoveru „Marital Decimation“, jenž samozřejmě známe ze zásadní řadovky „Breeding The Spawn“.
„Blood Oath“? Deska do které jsem osobně vkládal velké naděje, výsledek však bohužel zůstal za očekáváním. Úvod i závěr alba jsou v naprostém pořádku, vycpaný a poněkud rozvařený střed již tolik radosti a nadšení nepřináší. Uvidíme s čím SUFFOCATION vyrukují příště, společně věřme, že postcomebacková křivka bude zachována a Mullenovci znovu zamíří tam, kde je vidíme nejraději, totiž na špici death metalového pelotonu.
SUFFOCATION. Ale bez přidané hodnoty.
7 / 10
Frank Mullen
- zpěv
Terrance Hobbs
- kytara
Guy Marchais
- kytara
Derek Boyer
- baskytara
Mike Smith
- bicí
1. Blood Oath
2. Dismal Dream
3. Pray For Forgiveness
4. Images Of Purgatory
5. Cataclysmic Purification
6. Mental Hemorrhage
7. Come Hell Or High Priest
8. Undeserving
9. Provoking The Disturbed
10. Marital Decimation
11. Pray For Forgiveness (rough mix un-mastered)
12. Dismal Dream (instrumental version)
Hymns From The Apocrypha (2023)
Live In North America (2021)
...Of The Dark Light (2017)
Pinnacle Of Bedlam (2013)
Blood Oath (2009)
Suffocation (2006)
Souls To Deny (2004)
Despise The Sun (EP) (1998)
Pierced From Within (1995)
Live Death (1994)
Breeding The Spawn (1993)
Effigy Of The Forgotten (1991)
Human Waste (1991)
Reincremated (demo) (1990)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 47:56
Produkce: Joe Cincotta
Studio: Full Force Studios
Mix and mastering: Zack Ohren
Coverart: Jon Zig
Já osobně už od SUFFOCATION žádné velké zázraky neočekávám, nicméně jejich počínání stále bezpečně postačuje na příslušnost k současné žánrové elitě. Prostě solidní death metalové album s typickým rukopisem těchto amerických brutalistů. Souhlasím však s kolegou Reaperem, že raději přeci jen sáhnu po klasických albech. V hodnocení novinky však budu o půl bodíku spokojenější, neboť mě (i současná) muzika SUFFOCATION stále baví.
Novy album pokracuje v slapajach toho predchadzajuceho. Ale aj ja mam namietku na stred albumu. Tento album je u mna tak na 7.5
Metalcore vo veľmi šťavnatej podobe! Keith Buckley, frontman pradávnych a už žiaľ nefunkčných EVERY TIME I DIE a jeho nové pôsobisko v prekvapujúco výraznej forme. Toto sa podarilo v každom jednom ohľade.
Doposud jsem se s tvorbou libereckých spíše míjel a vlastně ani nevím proč. Ty ozvěny starších LVMEN, festival emocí a hůře definovatelná těžká atmosféra dělají z nahrávky pro mě velmi chutné sousto. Jdu se zavrtat pod její povrch => další poslechy nutné!
Stoner / doom / heavy metal tradičního ražení a s "čarodějnicí" za mikrofonem není už žádné unikum. Vlastně ním není ani nová deska amerických CASTLE. Přesto však nahrávka nabídne příjemnou společnost těžký kytarových riffů a (před)pekelných melodií.
Švédská rodinná kapela se příliš nenechává svazovat žánrovými mantinely. Minule to bylo laděno hodně do folku. „Lullaby“ oživuje taneční rytmy postavené na power metalovém podkladu. Opět velmi dobré, jen je škoda, že je to pouze singl.
Jude Law jako sebedestruktivní lovec amerických nácků v temném a tvrdě tenzním thrilleru podle skutečných událostí. Australan Kurzel se s tím nesere a ve filmu, který nejvíc připomíná Sicario či Wind River, zobrazuje zrůdnost i svůdnost US fanatismu.
Zasloužený trest pro ty, kteří Todda Phillipse pasovali na Spasitele komiksu. Nesoudržná slátanina selhává ve všech žánrech, o než se pokusí, svou naivitu každopádně skrývá agresivní temnou introspekcí, která je ještě legračnější než ten psychomuzikál.
Tohle duo nezapře, že má v žilách DNA mateřské skupiny AARA, přesto je tenhle studeně zlý, přiměřeně melodický a hutně natlakovaný papiňák melodického black metalu připravený bouchnout vám do ksichtu po svém. Kompaktní, vtahující, skličující, ponuré.