DYSRHYTHMIA - Coffin of Conviction
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Příležitostný kvintet BIRDS OF PREY je od roku 2006 schován pod křídly Relapse Records, jenž jsou na zdejším serveru permanentně velebeni. V souvislosti s recenzovaným albem nemám nejmenší důvod tuto tradici měnit a i já se rád přidám k pění chvály na ódu „Podpora a průkopnická činnost v extrémní hudbě”. Vydavatelství pojí s některými členy „Dravých ptáků” hlavně jejich mateřské kapely. Jmenujme indie-metalové BARONESS basáka Summera Welche, bicmen Dave Witte působí u super hardcoristů BURNT BY THE SUN a jižanští rockeři ALABAMA THUNDERPUSSY do minulého roku, kdy ohlásili konec činnosti, naplno zaměstnávali kytaristu Erika Larsona. Pro dokreslení kompletního profilu a lepší pochopení hudebních kořenů a inspirací skupiny bych ješte provedl možná nudnou, ale teoreticky nutnou sondu i do dalších domovských přístavů. Začnu čím dál tím populárnějšími thrash-punkáči MUNICIPAL WASTE, kde bicí soupravu též otlouká Witte, zpěvák Ben Hogg namáhá hrdlo u death metalistů BEATEN BACK TO PURE a konečně zemití punk-rockeři THE LAST VAN ZANT jsou stálým útočištěm kytaristy Bo Leslieho. Nebude tedy asi překvapením, že persóny rozmazlují svojí „bokovku” jako výhradně studiovou žáležitost.
Osobně si myslím, že by koncertování kapele hodně slušelo. Hudební poselství vycházející z jejich útrob rozhodně není žádný komorní pšouch, ale výrazné mosh-pitové volání divočiny. „The Hellpreacher” nepřináší žádné variance na vyzývání ďábla a všech jeho poskoků nebo laciné napadání (ne)uvědomělého křesťanstva. Jedná se o soustavu deseti různých depresivních elegií, které jsou proloženy dvěma instrumentálními intermezzi. Nejasně poskládané skladby by určite unesly ještě doprovodné vysvětlení svého významu. Všeobecně se však jedná o hodně syrové výpovědi různých společensko-sociálních problémů, které v celkovém kontextu jakoby představovaly ono peklo z názvu alba. Kapela potom angažuje své hudební výrazivo do role kazatele. Skladby jsou přednášeny hrubým, monotóním death metalovým murmurem, který si párkrát dovolí použít o něco vyšší polohu („The Excavation”) a chvílemi se uchyluje k různě podávaným formám recitací-kazání („Warriors Of The Mud....Hellfighters”). Zpěvák takto dociluje ještě většího pocitu beznaděje z předkládaných svědectví. Kapele se podařilo během jedenáctileté existence poměrně originálně vyprofilovat svůj vlastní hudební rukopis. Povšechně se jedná o zahuštěnou směsici zde zmiňovaných stylů domovských kapel, ze které navíc občas čpí i silný zápach sludge, zvláště ve středně tempých skladbách. Nějaké přímé orientační přirovnání by například splňoval neworleanský žánrový hybrid SOILENT GREEN. Nicméně, tam kde lousianští tlačí na grindcorové struny, tak tam pětice „dravců” spíše sešlapuje thrash-death metalový pedál. Poznávacím znamením jsou i orgie rytmického dua. Přísahám, že příznivci významějšího vyznění basové kytary si opravdu přijdou na své. Kytarový dvojzápřah několikrát osvěží svoji dynamickou rubanici o nějaké to (nejen thrashové) sólíčko viz. „Juvie”. Zajímavý moment nabízí skladba „Taking On Our Winter Blood”, kde v druhé polovině dochází k jakémusi záměrnému zmutování a zvazbená kytara na chvíli hraje úplně jiný, zcela nesouvisející motiv. Něco jako když na klasickém magnetickém pásku přeskočí zmuchlaná stopa. Takovéto zajímavé oživení by kapele mohl závidět leckterý z mathcorových holobrádků.
I když obsah alba celkově vyznívá hodně depresivně, tak na druhou stranu jeho energetická prezentace může posloužit jako příhodný soundtrack k vyrovnání se s různými svinstvy, jenž peklo na zem neustále dodává.
„Lord open up your arms as I ride this bullet” („Giving up the ghost”)
Energický stylový hybrid, ošacený death metalovým přednesem. Vše na té nejvyšší úrovni.
9 / 10
Ben Hogg
- zpěv
Eric Larson
- kytara
Bo Leslie
- kytara
Summer Welch
- baskytara
Dave Witte
- bicí
1. Momma
2. Juvie
3. As The Field Mice Play
4. Alive Inside!
5. Tempt The Disciples
6. Taking On Our Winter Blood
7. The Excavation
8. Blind Faith
9. False Prophet
10. The Owl Closes In
11. Warriors Of The Mud...Hellfighters
12. Giving Up The Ghost
The Hellpreacher (2009)
Sulfur And Semen (2008)
Weight Of The Wound (2006)
Birds Of Prey (1998)
Datum vydání: Úterý, 28. dubna 2009
Vydavatel: Relapse Records
Stopáž: 41:05
Produkce: Vince Burke, Birds Of Prey
Asi takhle: 8/10.
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Přiznávám, že je to dle očekávání trochu oříšek. Chybí mi ta hravost starších alb. Tohle je víc komplikované a náročné, než bych si přál, byť další poslechy postupně zvedají tu oponu počáteční nepřístupnosti. Dobrá deska je to určitě, uvidíme jak moc.
Norský instrumentální prog metal, který využívá djentové manýry, přesto se neutápí v této stylové kaši. Silně vystupující basové linky "tvrdí" výraz a rezonují s kytarovými vyhrávkami. Sóluje se hodně často, takže trochu exhibice. Ale špatné to není.
Veteráni NWOBHM s omlazenou sestavou dávají najevo, že se s nimi musí ještě pořád počítat. A proč by také ne, když dnešní doba tak přeje oldschoolu? Nečekejte ovšem žádnou ostrou břitvu, album nabídne spíše jemnější sound a příjemný hardrockový feeling.
Gavin Harrison (THE PINEAPPLE THIEF, ex-PORCUPINE TREE) spolu s Antoine Fafardem stvořili již druhou porci instrumentální hudby bloumající kdesi v oblasti fúzí prog rocku s dalšími vlivy. Opět zajímavé, pro někoho možná i víc něž to.
I takové desky jsou třeba. Death metal s antracitovou aurou, jenž zatrhává všechna základní žánrová políčka. Ale žádné doplňkové. Nepřekvapí, nepřinese nic nového, přesto pobaví. Pokud máte chuť na výživnou jednohubku, GRAVE SERMON jsou vám k službám.
Dokud je to černý modrooký Rambo vs zkorumpovaný maloměstský policejní aparát, funguje to skvěle. Jakmile to zkomplikuje thriller o spravedlnosti a svědomí, začne se to drolit. Nakonec bohužel spíš slow než burn, i když na poměry streamů okej.