GRIEFGOD - Deterioration
Velmi přesvědčivý death metal z Litvy. Spíše střední tempo, silově zasekávané riffy a hluboko posazený vokál evokuje starou severskou školu. Občas jako by se uctívali CARCASS. Vydařená deska.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dlouho mi trvalo přijít na chuť poslednímu albu této chicagské čtveřice. To ale asi zřejmě každému, kdo po předchozím „The Fire In Our Throats Will Beckon The Thaw“ (2005) čekal další dávku kouzelných melodií a zasněných nálad. Pokračovaní linie nastolené touto podařenou nahrávkou se však nekonalo.
To bylo jasné hned od úvodu první skladby „Bliss In Concrete“. Obhroublé a drsně riffující kytary byly dosti v rozporu s očekáváními do „City Of Echoes“ vkládanými. Kam se vytratil cit pro kouzelnou atmosféru? Kam zmizela hravost a chuť žonglovat s emocionálním protiklady? První dojem, které nová deska zanechala byl více než rozpačitý. Z kytarové hradby zůstala jen pachuť zklamání z nenaplněných očekávání. Leč postupem času je všechno tak trochu jinak. To, co se nejprve zdálo jako nepovedený experiment, se později ukázalo jako velice správná cesta. Tedy plavba proti mohutnému post-rockovému proudu zpátky do světa zboostrovaných kytar má v podání PELICAN nesmírně přitažlivé kouzlo a čím dál silnější půvab.
V čem tedy spočívá? V rafinovaném namotávání jednotlivých motivů, melodií, nálad anebo řekněme rovnou hudebních příběhů na nepříliš opracovaně vyhlížející špalek, který tvoří právě mohutný zhluk tvrdých kytarových riffů. Ten, na rozdíl od albového předchůdce, dominuje celé nahrávce a zcela tak eliminuje zpočátku postrádanou typickou post-rockovou zasněnost, kterou „The Fire...“ doslova dýchalo. To, že PELICAN mají rádi především zvuk elektrických kytar dokazují mimo jiné i v temně hardcoreovém projektu TUSK, takže sázka na tvrdost vyznění nakonec ani tak překvapivá není. „City Of Echoes“ je však mozaikou mnohem pestřejší, než se nám svým prvním předstoupením před publikum snaží namluvit. Své krásy odkrývá postupně a především v momentě, kdy už se nesoustředíte jen na její hlavní kytarovou složku, ale pronikáte i hlouběji pod povrch. Pečlivé odhalování půvabů každé z osmi skladeb se tak mění v příjemnou poznávací procházku po místech sice již důvěrně známých, nicméně stále nabízejících příjemná a leckdy i neobjevená zákoutí. Přesně taková, jaké nabízejí skvěle gradující kompozice „Dead Between The Walls“ anebo „Far From Fields“, která svojí ústřední linkou asi ponejvíce odkazuje na předchozí tvorbu skupiny.
I navzdory vyřčenému se domnívám, že instrumentální kvartet z Chicaga natočil v zásadě tradiční kytarovou desku. PELICAN nemají ambice tvořit objevitelskou hudbu a bourat hranice žánrů. Jsou prostě jen dalšími v řadě, kteří mají rádi náladotvornou muziku.Zajímaví jsou především schopností dokázat, že to jde i bez zdlouhavých poloaktustických ploch a bez okázalého střídání hudebních kontrastů. Stačí jim k tomu tradiční rockové nástroje s tradičním rockovým zvukem.
Ne tak zasnění a přístupní, jako na předchozím albu. Více však tradičně rockoví, tvrdší a houževnatější. Přesně takoví jsou současní PELICAN. Důvěra v jejich aktuální nahrávku se vyplatí!
8 / 10
1. Bliss in Concrete
2. City of Echoes
3. Spaceship Broken
4. Winds With Hands
5. Dead Between the Walls
6. Lost in the Headlights
7. Far From Fields
8. A Delicate Sense of Balance
What We All Come To Need (2009)
Ephemeral (EP) (2009)
City Of Echoes (2007)
The Fire In Our Throats Will Beckon The Thaw (2005)
Live In Chicago (DVD) (2005)
Australasia (2003)
Pelican (EP) (2003)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Hydra Head Industries
Stopáž: 42:28
Produkce: Andrew Schneider
Studio: Electrical Audio, Chicago (USA)
-bez slovního hodnocení-
Velmi přesvědčivý death metal z Litvy. Spíše střední tempo, silově zasekávané riffy a hluboko posazený vokál evokuje starou severskou školu. Občas jako by se uctívali CARCASS. Vydařená deska.
Päťskladbový návrat do najradostnejšej európskej éry: Berlínsky múr je preč, studená vojna skončila, U2 vydali „Achtung Baby“ a na velikášskej vlne optimizmu križujú svet. Dalo by sa to zniesť dlhšie – aj táto nahrávka, aj tá eufória raných deväťdesiatok.
Bruselský chrlič Déhà seká desky jak na běžícím pásu, ale dokáže být kreativní a pokaždé trochu jiný. Bohužel to šije horkou jehlou a produkce a zvuk působí často jako nedokončené demo. To je případ i téhle atmosféricky depresivní blackové jízdy.
Pokračování trendu z předchozí "Starlight And Ash"? Opět pasáže plné emotivní baladičnosti s výrazným vokálem Cammie Gilbert, ale skupina svůj doom rock překlápí i do temnějších a často drsných metalových poloh. Přitvrdilo se a rozhodně to není na škodu.
Švédsko není živo jen chrastěním. Žijí zde i rozervané duše, jenž se chtějí vyjádřit něžnějšími tóny. Třeba jako post-blackoví (i když, kolik tam toho blacku vlastně zbylo?) TOGETHER TO THE STARS. Nechme se tedy unášet na vlnách hořkosladké melancholie.
Nová éra švédskej legendy, debut u veľkých Metal Blade Records! Podaril sa na výbornú; veď si pustite napríklad hitovku Nail Bomb. WOLFBRIGADE v roku 2024 valcujú všetko, čo im stojí v ceste!
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.