V daleké mýtické zemi Kumandře žili v minulosti draci a různé asijské národy. Jednoho dne vznikla z lidského sváru černofialová podivnost nazvaná Drunni, která začala lidi měnit v kámen. Proti této nestvůrné esenci povstanou draci a několik posledních se sebeobětuje, aby ji zastavili. Z jejich magických schopností vznikne magická perla, jenž stráží jeden z asijských kmenů. Jednotlivé kmeny v zemi mají mezi sebou hodně napjaté vztahy. Otec hlavní hrdinky Rayi, která spolu s ním stráží svatyni, kde je magická dračí perla ukrytá, svolá ostatní představené kmenů. Cílem je domluvit se na smíru. Skončí to ale fiaskem. Namaari, dcera sousedního kmene, nastraží na Rayu léčku a přivede do svatyně ostatní. Při šarvátce magická perla praskne a rozpadne se na několik částí, což oživí hrozbu černofialových příšer. Díky tomu, že většinu úlomků perly odzicí ostatní kmeny, se většina obyvatel Rayina království promění v kámen a to včetně Raynina otce. Hlavní hrdinka se pak sama vydává na cestu hledání posledního draka. Příběhu z legend, jenž v ní živí šanci vrátit věci do normálu a odčinit chybu, kterou způsobila její důvěřivost.
Tak jsou rozdané karty dalšího velkého disneyovského animáku, který svým rozpočtem atakuje hranici sto miliónů dolarů. Příběh možná vypadá lehce zašmodrchaně, ale ve výsledku je celkem jednoduchý a předem je jasné, co má Raya udělat. Je jen otázkou jak. Tady nastává první z problémů. Krom silného motivu sjednocení kmenů tu je motiv důvěry. Ten se ale neopírá o nic hmatatelného a v podstatě dětem říká, že bezvýhradná důvěra k někomu, kdo vás opakovaně zklamal je jakási ctnost, která může zachránit svět. A to i ve chvíli, kdy ta samá vlastnost celý problém i způsobila.
Celkem v krátké době jde o druhý projekt společnosti Disney, který míří do Asie. S filmem Mulan má společného nejen to. Většina hlavních postav jsou silné ženské charaktery, a to jak na kladném, tak na záporném spektru hrdinů. U Mulan byla hodně okatá nahrávka čínskému režimu a i tady je vzhledem k dvěma principům, na nichž je film postaven, určitý charakterový rys, který bude komunistickou stranou vítán. A to ačkoliv film svým zasazením míří spíše do jihovýchodní Asie. V Kumandře naleznete místa, která připomínají místa ve Vietnamu, jakým je třeba dračí zátoka Ha Long, Ankhorské chrány v Kambodži a další odkazy.
Když přejdu k technickému zpracování, tak mohu jen chválit. Všechno tu vypadá skvěle, snad jen krom hlavní dračí hrdinky, která má trochu zvláštní hlavu s důrazem na maximální roztomilost. Krajina, města, flora i fauna jsou ale naprosto skvěle vybarveny a já musel zas a znovu žasnout, kam se technická stránka věci za posledních pár let posouvá. Občas narazíte na nějaké neoriginální nápady, například to, že Raya jezdí na tvorovi, jenž připomíná ponravové tvory, které používali jako kolo v seriálu a filmu Temný Krystal, a takových věcí je víc. Když se od těchto drobností oprostím, tak mi zůstává jen po technické stránce skvěle vypadající biják s nádherným fiktivně jihoasijským světem.
Jedinou šmouhou tak zůstává příběh. Ve své podstatě lehce odhadnutelný, jednoduchý a hlavně s poselstvím, které mi nedává smysl, když se nad ním hlouběji zamyslím. Krom kvalitního řemeslného zpracování a exotického zasazení ale nepřináší nic novátorského a za jeden rok si z něho zřejmě už nevybavím nic moc. Na rozdíl od titulů jako je Coco, V Hlavě, Duše a pokud bych měl jít mimo Pixar, tak asi zmíním jen Zootropolis.