Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hlas Jamese Maynarda Keenana považuji za jeden z nejlépe rozpoznatelných na celé hudební scéně a právě PUSCIFER jsou kapela, ve které se autorsky nejvíce angažuje. Dá se vlastně říci, že na čtvrté desce vás přesvědčují, že existují jen proto, aby se Maynard mohl seberealizovat v polohách, jež mu TOOL ani A PERFECT CIRCLE nedovolují. Jako když srovnáváte FAITH NO MORE a ty nejujetější gejzíry kreativity Mikea Pattona v jeho dalších kapelách. PUSCIFER jsou chameleon. Chvíli současní ULVER, jindy dávní PORTISHEAD, co povolali Maynarda k mikrofonu.
Radost, že je tu další kapela, ve které si mohu vychutnat hlas svého oblíbeného zpěváka, umocňuje ještě více hravost a neotřelost, s jakou tu se svými hlasivkami pracuje. Často mám pocit, jakoby někdo zamknul malého mlsouna do cukrárny, a ten ochutnává, kombinuje a degustuje vše, co mu přijde pod ruku. To vše s vášní a tvořivostí dítěte. Ostatně, je to vidět i z klipů. „Existential Reckoning“ uvádí na scénu Billyho D., dosti specifickou, nebál bych se říci i bláznivou, postavičku. Je v tom dávka dadaistického teatrálna. Laciná plastová maska, za níž se skrývá hlubší tajemství.
Ke klipům se vyplatí dodat zajímavost. Některé mají hodně aktuální vizuál, jezdí v nich skejťáci v biochemickém overalu a na pozadí se točí koronavirový planetoid. Materiál ale získával první kontury před čtyřmi roky. Korona ho možná jen lehce akcelerovala. Například texty ale s časem získávají čím dál tím aktuálnější náboj. Jakoby byl Maynard prorok.
PUSCIFER často používají hodně popové, uhlazené zvukové rejstříky, nicméně způsob, jakým tak činí, je jedním slovem zvrhlý. Pop se tak často láme do perverzního minimalismu, ve kterém vokály fungují jako mechanické písty. Pokud se slovo crossover na konci devadesátých let nadužívalo tak, že téměř ztratilo význam, tak zde je možné mu ho opět přiřadit. PUSCIFER jsou jednou velkou radostnou kombinací. Mění techniky, styly, žánry i přístupy a přesto zůstávají nějakým způsobem konzistentní. Jedním prvkem budiž hlas Maynarda, ale zdaleka to není jen o něm. V jednom mlýnku se tu mlátí industriál, poprock, triphop, elektronika i ambientní cáry mlhy. PUSCIFER jsou ale schopní rozložit typická stylová klišé na prvočinitele a z nich tvořit zcela nové obrazce. Na aktuální desce více než kdykoliv před tím. Kapela se v minulosti profilovala mnohem rockovější polohou, jež je teď často téměř neznatelná.
Oporou PUSCIFER zdaleka není jen Keenan. Dalšími v řadě jsou ostatní zajímavé figury, které se kolem kapely motají nebo motaly, a prorůstají napříč alby, například někdejší baskytarista MINISTRY Paul Barker, výrazná zpěvačka a písničkářka Carina Round nebo producent Mat Mitchell, který v PUSCIFER nejčastěji obstarává kytaru a je jedním ze základních stavebních kamenů. Je tu ale také teheránská spojka Mahsa Zargaran, která pěstuje hned několik uměleckých disciplín, a spousta dalších zajímavých lidí, kteří v průběhu doby navázali s PUSCIFER nějaký vztah. Takto složené superskupiny však ne vždy fungují optimálně. Máte tu silná ega a to může mít na výsledek devastační účinek. Tady ale do sebe vše zapadlo. Celkem častý hudební minimalismus tu jasně ukazuje, že si všichni členové "sedli" a dokáží uhnout pro dobro výsledku. Snad krom principála a jeho vrstvení vokálů, jež tu často tvoří pevnou páteř všeho.
Aktuální deska si velmi libuje ve zvucích, které mají silně retro příchuť, výsledek je ale hodně svěží. PUSCIFER se podařilo nahrát desku, která je aktuální, ačkoliv je složena ze zvuků elektronické prehistorie. Je pro ni typická tvůrčí hravost a velmi zvláštní nálada, u které si nejste jisti, zdali máte mozek pod hypnózou nebo jste právě vdechli prach, jenž vám jitří všechny smysly.
Tihle Holanďani jako by se snažili dát gothic rocku novou svěží tvář, v jejich hudbě je temná atmosféra FIELDS OF THE NEPHILIM, stejně tak i moderní melodie přívětivější postrockové scény. K tomu trocha neo-progrockových fines a je z toho podmanivé dílo.
Mladší a výrazně sígrovitější bráška ALCEST se vrací s třetím zářezem a jako správný gen Z cápek míchá BM melodickou agresi, punkovou attitude, emo, neurózu a úzkost. Přímočará a chytlavá spojnice mezi TikTokem a starými VHS klipy. A hlavně poctivá metla!
Ocasi z Čejkovic majů novů desku. Sů tam hity "Liberta" a "Kdo chce kopat, mosí slopat". Aj naživo to fest šlape. Ani tá trůba nechýba a to z jejich drunk punku dělá sexy věc, že by aj Rudi podlehl. Čekujte spotifáj. S tou libertoooooou!!
Běsové pařížských stok jsou zpět a s nimi i jejich nově okovaný melodický a pompézní Métal Noir. Reaper dí pravdu, že novince chybí takový hit, ale ten se podaří opravdu zřídka. Jinak to zas nádherně valí a vytváří řácky zlou a velebnou atmosféru. Merde!
Finský doom metal postavený na klasických těžkých rifech raných BLACK SABBATH. Hutná, pomalá hudba podbarvená ponurou, tíživou atmosférou, ve které je slyšet odkaz „Master Of Reality“, ale zároveň má své vlastní kouzlo.
Máte rádi devadesátky? Snad zbytečná otázka, ne? Skupina z amerického Nashville na svém novém albu variuje ozvěny grunge a tvrdšího rocku, jak jsme jej znali zhruba 3 dekády zpátky. Kvalitní songy a velmi slušná atmosféra musí potěšit nejen pamětníky.
Další z těch v poslední době četných nahrávek neřešících aktuální datum. Příjemná sbírka (klasicky) heavymetalových písní, nepostrádá slušné nosné melodické linky ani podařené refrény. Za mě snad jen výtka směrem k o 1-2 skladby přepálené stopáži.