HELEVORN - Espectres
Další španělský příspěvek do už nyní bohaté nadílky výborných doom metalových nahrávek letošního roku. „Espectres“ je klasický, dřevní a čistý doom, přesto stále velmi emotivní a prodchnutý krásně ponurou atmosférou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V rámci sepisování posudku na jubilejní desáté řadové album IMMOLATION jsem si pro jistotu naordinoval poslech celé diskografie se zvláštním důrazem na „černé ovce“, tedy poměrně diskutabilní dvojici “Harnessing Ruin“ a „Shadows In The Light“. I s odstupem deseti let jsem nesmírně rád, že USDM legenda tenkrát nepokračovala dále stejným směrem, ale spolu s vydáním zlomového záznamu „Majesty And Decay“ se duchem navrátila zpět do památných časů, kdy „Here In After“, „Failures For Gods“ či nepřekonatelné „Close To A World Below“ psaly zlatým písmem ty nejslavnější kapitoly žánru žánrů. Už jen prastaré logo, jenž se naposledy objevilo na obalu před dlouhými jednadvaceti lety při příležitosti vydání „Here In After“ je výmluvným důkazem toho, že IMMOLATION nepřišli o nově nabitou jistotu ani na výroční novince „Atonement“.
Příprava nového záznamu se trochu protáhla - na vině byla komplikovaná fraktura kotníku obsluhy bicích nástrojů i jistá tvůrčí krize, jež prý na chvilku dolehla i na samotného krále deathmetalové kytary, tedy pana Vignu. Ale sami dobře víme, že někdy je dobré trochu posečkat, utřídit si myšlenky a důkladně je vybrousit do nejmenšího detailu, kór když jste přísně konzervativní žánrovou kapelou a vydáváte již desátou desku, nadto navíc disponující poměrně ambiciozní stopáží, blížící se hranici padesáti minut.
Desátá řadová kolekce IMMOLATION je vskutku reprezentativní žánrovou oslavou, nebojím se říci, že máme co dočinění se zatím nejlepším výliskem od vydání „Close To A World Below“. Americká USDM legenda je v bezmála třicátém (!) roce své existence v naprosto excelentní formě. Mám pocit, že veškeré zásadní ingredience a trademarky kapely jsou zde v dokonalé rovnováze – IMMOLATION si dokázali uchovat svůj pověstný temný „vibe“, navzdory okleštěnému manévrovacímu prostoru konzervativního USDM jsou skladatelsky nesmírně variabilní, tahají z rukávu skutečně silné riffy, dokážou být epičtí, majestátní, ale stejně tak i obhroublí, studení a nepřátelští. Není se čemu divit, že celé zástupy následovníků se s větším či menším úspěchem snaží v počínání skutečné žánrové legendy najít svou inspiraci. IMMOLATION – kapela jako žádná jiná.
Desáté řadové album IMMOLATION je vskutku reprezentativní žánrovou oslavou, nebojím se říci, že máme co dočinění se zatím nejlepším výliskem od vydání “Close To A World Below”. Americká USDM legenda je v bezmála třicátém (!) roce své existence v naprosto excelentní formě. Kapela jako žádná jiná.
9 / 10
Ross Dolan
- zpěv, baskytara
Robert Vigna
- kytara
Steve Shalaty
- bicí
1. The Distorting Light
2. When The Jackals Come
3. Fostering The Divide
4. Rise The Heretics
5. Thrown To The Fire
6. Destructive Currents
7. Lower
8. Atonement
9. Above All
10. The Power Of Gods
11. Epiphany
12. Immolation (Re-recorded)
Acts Of God (2022)
Atonement (2017)
Immolation (single) (2016)
Kingdom Of Conspiracy (2013)
Providence (EP) (2011)
Majesty And Decay (2010)
Shadows In The Light (2007)
Hope And Horror (EP) (2007)
Harnessing Ruin (2005)
Bringing Down The World (DVD) (2004)
Unholy Cult (2002)
Close To A World Below (2000)
Failures For Gods (1999)
Here In After (1996)
Stepping On Angels... Before Dawn (Compilation) (1995)
Promotional Demo (demo) (1994)
Dawn Of Possession (1991)
Demo II (demo) (1989)
Demo I (demo) (1988)
Vydáno: 2017
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 48:47
Produkce: Paul Orofino
Studio: Millbrook Sound Studios
Mix & mastering: Zack Ohren
Artwork: Pär Olofsson
-bez slovního hodnocení-
Další španělský příspěvek do už nyní bohaté nadílky výborných doom metalových nahrávek letošního roku. „Espectres“ je klasický, dřevní a čistý doom, přesto stále velmi emotivní a prodchnutý krásně ponurou atmosférou.
Fínsky melodicky death so štipkou blacku som objavil až tento rok, ale hrali mi v aute i doma celé leto. Ich siedmy album som teda privítal s rozkročenou náručou a oni ju naplnili po okraj. Nič prelomového, skrátka ich osvedčená kvalitka.
Třicet let po založení je HORNA ve formě. Starý kozel Ville Pystynen, nestor finské blackové scény, za to umí vzít. Ostrý vysypaný BM, halekavá finština a taky rock'n'roll. A skvělé nápady, třeba ústřední melodický motiv v "Hymni II" z hlavy nedostanete.
Hleďme, kolega Noisy deklaruje SACRILEGE. Inu, SARCASM jsou jati hluboko v deathmetalových devadesátkách (založeni 1990, reaktivováni 2015) a navíc mají i blackový "edge". Jsou tam i DISSECTION, jinak je to spíše standardní, ničím nevybočující deska.
Hrací čas / počet zajímavých motivů = koeficient ochoty mačkat "replay". WINTERFYLLETH hrají (bez dvou bonusů) hodinu a tentokrát jsou bohužel na nápady skoupí. Nebýt "Upon This Shore" s WOODS OF DESOLATION / REMETE vibes, nebylo by moc kde brát.
Francouzská parta si za cíl snažení vytyčila instrumentální postmetalovou hudbu, kterou se snaží pojmout v maximální šíři. Koketuje tedy s lehkými postrockovými náladami i ponurou atmosférou doom metalu. K tomu výpady ke klasikům CULT OF LUNA. Povedené.
Při svém debutu pod "majorem" předvádějí WOLFBRIGADE svůj standard. Bylo už i lépe, ale mohlo být i hůř. Dominující pogo střídají vály v rychlejším středním tempu a prostě to klasicky dobře odsejpá. Častěji se však asi budu vracet ke starším nahrávkám.