THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Časy, keď to najlepšie z doom metalu predstavovala trojica PARADISE LOST, ANATHEMA a MY DYING BRIDE, ktorých okrúhly desiaty kotúč nedávno uzrel svetlo sveta, sú nenávratne preč. Bilancia niečo vyše desať rokov po dosiahnutí vrcholu nie je nijako prívetivá. ANATHEMA sa ako jediní nepokúšajú ani v náznakoch vrátiť ku koreňom, pričom zvádzajú nekonečný boj s hľadaním vydavateľa a podľa rozporuplných vystúpení či občasných ukážok novej tvorby aj sami so sebou. Tvorivá pauza začína naberať symptómy malej liverpoolskej čínskej demokracie. PARADISE LOST sa vrátili k istotám staršej tvorby už pred rokmi a našťastie celkom vkusným spôsobom, ktorý chvíľami zatienil mnohé rozporuplné vyhlásenia členov kapely z minulosti. A nakoniec MY DYING BRIDE. Návrat ku koreňom sa po personálnom zemetrasení konal už dávno, bez predchádzajúceho kategorického odmietania a napriek všetkému potom vyšlo niekoľko viac alebo menej vydarených albumov na úrovni vo väčšine prípadov slušného štandardu.
Pred vypočutím desiatej štúdiovky uplakaných veteránov je tak viac, než riešenie miery ďalšieho posunu namieste otázka, čo zo svojej do určitej miery legendárnej minulosti ešte MY DYING BRIDE nevzkriesili. Na „For Lies I Sire“ partia okolo už len dvoch zakladajúcich členov Andrewa a Aarona oprášila husle, ktoré dostávajú priestor prvýkrát po mnohých rokoch od čias jedného z vrcholov doomových deväťdesiatok s názvom „Like Gods Of The Sun“. O sláčikové partie sa postarala Katie Stone, popri ktorej na štúdiovke debutujú aj ďalší nováčikovia - Lena Abe na basgitare či Dan Mullins na dlhodobo problematickej bubeníckej stoličke. Ani s Katie sa však nepodarí obnoviť zašlú slávu naivných, ale na svoju dobu funkčných huslí Martina Povella. Inak je na albume všetko po starom, o zvuk sa zase postaral dlhoročný spolupracovník Mags a „For Lies I Sire“ plynulo pokračuje v línii vytýčenej na „A Line Of Deathless Kings“. Znamená to predovšetkým väčšiu dominanciu Aaronovho plačlivého vokálu, ktorý napriek neodmysliteľnému pátosu patrí medzi zlatých slávikov tohto štýlu. Hudba prináša dôverne známe melódie, nálady a atmosféru, hoci v porovnaní napríklad s poslednými dvoma predchodcami pôsobí jemnejšie a romanticky krehko. Aaronove reči o najdepresívnejšom albume v diskografii však treba brať s veľkou (promo)rezervou, nádej vzbudzujúce prívlastky začínajúce sa „naj“ pri príležitosti vydania nového albumu patria medzi rétorické cvičenia takmer každej zavedenej skupiny. „For Lies I Sire“ svojou dĺžkou našťastie neskúša poslucháčovu pozornosť, zásluhou čoho poskytne počúvanie novinky slušný počet pekných a zapamätateľných momentov nielen z prvej polovice albumu. „My Body, A Funeral“ a Aaron zatrpknuto vzlykajúci cez zaťaté zuby za pohrebne pomalého brnkania gitár a ešte pomalšej rytmiky, „Fall With Me“ s typickými zvratmi podčiarknutými opäť Aaronovým vokálom, alebo titulná skladba pôsobia ako taký skanzen doomu druhej polovice deväťdesiatych rokov. Mierne oživenie v podobe nie celkom očakávaného prináša až rezkejší recitál v „Bring Me Victory“, vzdialene pripomínajúci „Apocalypse Woman“ z experimentálneho percentuálneho albumu. Naopak, neodmysliteľné a neprekvapujúce pritvrdenie prichádza v „A Chapter In Loathing“, kde MY DYING BRIDE neskrývane recyklujú celé pasáže zo záverečnej skladby predchádzajúceho albumu. Z výraznejších kúskov treba spomenúť krehkú zasnívanosť „Shadowhaunt“, spĺňajúcu aj zásluhou dĺžky okolo štyroch minút potrebné atribúty albumovej hitovky. Naopak, „Santuario di Sangue“ a záverečná rozťahanosť „Death Triumphant“ patria medzi tie menej vydarené kúsky, bez ktorých by sa album bez väčšej ujmy zaobišiel.
K novým albumom formácií ako MY DYING BRIDE je vždy trochu problematické zaujať kladné alebo výlučne záporné stanovisko. Nostalgia či spomienky nedovolia štýlovo pochovať niekdajších obľúbencov a žánrových lídrov do čiernej zeme. Na druhej strane minimálne štýlové napredovanie, nulové ambície a úplná rezignácia v ústrety nekonečnému opakovaniu povinných cvikov neumožňujú ani prílišné nadšenie. Napriek všetkému je tu ešte stále určitý a s ohľadom na štýl príjemný štandard, ktorý si aj MY DYING BRIDE roky držia. A zdá sa, že to skupine a jej fanúšikom stále stačí.
MY DYING BRIDE blúdiaci vlastnou minulosťou s tradične akceptovateľnou úrovňou. Príjemná a neurážajúca variácia na už veľakrát počuté bez ďalších ambícií.
6,5 / 10
Aaron Stainthorpe
- spev
Andrew Craighan
- gitara
Lena Abé
- basgitara
Hamish Glencross
- gitara
Dan Mullins
- bicie
Katie Stone
- husle, klávesy
1. My Body, A Funeral
2. Fall With Me
3. The Lies I Sire
4. Bring Me Victory
5. Echoes From A Hollow Soul
6. Shadowhaunt
7. Santuario di Sangue
8. A Chapter In Loathing
9. Death Triumphant
A Mortal Binding (2024)
The Ghost of Orion (2020)
Feel The Misery (2015)
A Map Of All Our Failures (2012)
The Barghest O' Whitby (2011)
Evinta (2011)
Excerpts From Evinta (EP) (2011)
Bring Me Victory (EP) (2009)
For Lies I Sire (2009)
A Line Of Deathless Kings (2006)
Songs of Darkness, Words of Light (2004)
The Voice Of The Wretched (Live) (2002)
The Dreadful Hours (2001)
Meisterwerk 2 (Best of) (2001)
Meisterwerk 1 (Best of) (2000)
The Light At The End Of The World (1999)
34,788% ...Complete (1998)
Like Gods Of The Sun (1996)
Trinity (1996)
The Angel And The Dark River (1995)
I Am The Bloody Earth (1994)
Turn Loose The Swans (1993)
The Thrash Of Naked Limbs (1992)
As The Flower Withers (1992)
Symphonaire Infernus Et Sphera Empyrium (1991)
Towards The Sinister (1990)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Peaceville Records
Stopáž: 59:54
Produkce: Mags
Studio: Futureworks Studios
mne to bohate stačííííííííííííííí
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.