MANY EYES - The Light Age
Metalcore vo veľmi šťavnatej podobe! Keith Buckley, frontman pradávnych a už žiaľ nefunkčných EVERY TIME I DIE a jeho nové pôsobisko v prekvapujúco výraznej forme. Toto sa podarilo v každom jednom ohľade.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nápad na sepsání recenzí starších alb BLACK SABBATH vznikl jako vedlejší produkt původní snahy o vypíchnutí některých méně provařených alb z konce osmdesátých a začátku devadesátých let. Asi si nelze dělat ambice, že bychom psali již nenapsané, nicméně zavzpomínání si na některé milníky, které formovaly tvrdou hudbu a jichž tato kapela měla na své pouti několik, nemusí být úplně od věci. Navíc, letos je tomu čtyřicet let co album „Black Sabbath“ a posléze „Paranoid“ vyšlo.
Bouře zmítá krajinou, hromy duní a zežloutlé listí se prohání v šíleném víru podzimního větru. Z dáli zní zvuk zvonu, pomalý, chmurný zvuk, zvoní umíráček. Další duše byla odevzdána do pařátů ďáblových. Bouře se pomalu klidní a zanechává za sebou děsivé ticho. Je šero, přede mnou stojí temná postava. Celá v dlouhém hávu, s kapucí přes hlavu, není jí vidět do tváře, stojí a pomalu zvedá ruku a natahuje ji směrem ke mně…
Hudba BLACK SABBATH, především první alba, měla podstatný vliv na celý vývoj tvrdého rocku. Společně s DEEP PURPLE, LED ZEPPELIN a pár dalšími postavili základy, ale byli to právě BLACK SABBATH, kdo přivedl do hudby temnotu a čerty. Počátky této kapely jsou všeobecně dobře známy, tak to vezměme stručně. Kapela se dala dohromady roku 1968 v anglickém Birminghamu. Toho roku se rozpadla kapela MYTHOLOGY a to poté kdy byli její čtyři členové zatčeni a pokutováni za držení konopí. Tony Iommi (Frank Anthony Iommi) a Bill Ward ze zmíněné kapely posléze hledali nové komplice a ty našli ve dvojici Ozzy Osbourne a Terry „Geezer“ Butler (oba ex-RARE BREED). Pojmenovali se THE POLKA TULK BLUES BAND a později EARTH. Ale jméno EARTH bylo tou dobou už obsazené jinou anglickou kapelou, a tak bylo třeba najít jiné jméno.
Ono jméno THE POLKA TULK BLUES BAND, ač z dnešního pohledu zní skoro až legračně, bylo výstižné co se hudebního stylu týče. První dvě alba byla v podstatě jen ponuře zahraný blues. Ještě před další změnou jména Iommi kapelu opustil a střihnul si krátké angažmá v JETHRO TULL. To bylo jeho poslední odloučení a následující půlstoletí se právě Tony Iommi stal jediným stálým členem kapely. Přejmenování na BLACK SABBATH a nastartování „černokněžnické“ kariéry bylo de facto komerční tah. Předlohou jim byl italský horor „Black Sabbath“ od Maria Bavy, který tou dobou dávali v kinech, a Butlerův známý komentář: „Strange that people spend so much money to see scary movies.“ V prosinci 1969 nahráli svůj singl „Evil Woman“ a počátkem následujícího roku své první, eponymní album.
Now I have you with me, under my power
Our love grows stronger now with every hour
Look into my eyes, you will see who I am
My name is Lucifer, please take my hand
Vedle titulní skladby jsou ještě dvě písně, které přežily několik desetiletí a stále jsou na živých vystoupeních hrány. Jednak je to „N.I.B.“, jejíž text je proslov Luciferův a pak „The Wizard“, ve které Ozzy hraje na harmoniku a jejíž text je inspirován jistým šedým čarodějem. A byla by chyba nezmínit „Sleeping Village“, desetiminutový smuteční blues-rock, který podobně jako titulní skladba má v sobě atmosféru temnou jako samotná noc. „N.I.B.“ byla také jedna z nejvíce citovaných písní z řad odpůrců kapely, většinou nábožensky založených. Už od tohoto debutu si kapela nesla označení satanistického spolku a za celou kariéru se jej nezbavila. Nutno podotknout, že se o to ani nesnažila. Ozzy si naopak tuto image ve své sólové kariéře ještě více přiživoval. Pokud si dobře pamatuji, tak novinové titulky o příjezdu satanistické kapely se objevily i u nás, byť se značným zpožděním, ještě na počátku devadesátých let, když k nám kapela zavítala v rámci turné k albu „Cross Purposes“. Co k tomu dodat více, než že to byl po čertech dobrý nápad začít hrát tento druh hudby.
„Black Sabbath“ ve své době zaznamenalo nebývalý komerční úspěch a i přes vesměs negativní kritiku si probojovalo cestu do různých žebříčků. Lidé opravdu rádi utráceli a stále utrácejí peníze, aby se dívali na horory a poslouchali ponurou hudbu. Tato nahrávka zřejmě nebyla prvním metalovým albem, ostatně o metalu by se pravděpodobně dalo mluvit až u Blackmoorova majstrštyku „Rising“. Nicméně tato nahrávka byla spíš katalyzátorem, který se pustil do světa ve správný čas, v době, kdy hudební svět ještě ovládala nálada květinových dětí a něco takhle pochmurného bylo nevídaným jevem.
„Black Sabbath“ je nesmrtelný milník ve vývoji tvrdé hudby. Ta zahalená, temná postava s sebou přinesla něco nového, temný element, smrt, záhrobí, démony. Na scéně se objevili BLACK SABBATH a dějiny rocku se začaly přepisovat.
Ozzy Osbourne
- zpěv, harmonika
Tony Iommi
- kytara
Geezer Butler
- basa
Bill Ward
- bicí
1. Black Sabbath
2. The Wizard
3. Behind the Wall of Sleep
4. N.I.B.
5. Evil Woman
6. Sleeping Village
7. Warning
The Dio Years (Best Of) (2007)
Greatest Hits (1970-1978) (2006)
The Best Of (2005)
Black Box: The Complete Original (1970-1978) (2004)
Megalomania Architect (2004)
Symptom Of The Universe (Best Of) (2002)
Past Lives (Live) (2002)
Reunion (Live) (1998)
The Sabbath Stones (Best Of) (1996)
Forbidden (1995)
Cross Purposes Live (1995)
Cross Purposes (1994)
Dehumanizer (1992)
Tyr (1990)
Headless Cross (1989)
The Eternal Idol (1987)
Seventh Star (1986)
Born Again (1983)
Live Evil (1982)
Mob Rules (1981)
Heaven And Hell (1980)
Never Say Die! (1978)
Technical Ecstasy (1976)
We Sold Our Soul for Rock & Roll (Best Of) (1975)
Sabotage (1975)
Sabbath Bloody Sabbath (1973)
Volume 4 (1972)
Master of Reality (1971)
Paranoid (1970)
Black Sabbath (1970)
Vydáno: 1970
Vydavatel: Vertigo Records
Stopáž: 40:16
Produkce: Rodger Bain
Studio: Regent Sound Studios
Dlho som premýšľal, či dať tomuto albumu plný počet, abo nie, bo od BS mám radšej iné tituly... Titulný song je skvost skvostov. Myslím, že do dnes sa veľa podobných nepodarilo zložiť... Potom mám ešte veľmi rád "Behind the wall of sleep" a "Sleeping Village"... A tak nakoniec zvíťazil môj osobný dojem z hudby nad posudzovaním prínosu tohoto diela...
Metalcore vo veľmi šťavnatej podobe! Keith Buckley, frontman pradávnych a už žiaľ nefunkčných EVERY TIME I DIE a jeho nové pôsobisko v prekvapujúco výraznej forme. Toto sa podarilo v každom jednom ohľade.
Doposud jsem se s tvorbou libereckých spíše míjel a vlastně ani nevím proč. Ty ozvěny starších LVMEN, festival emocí a hůře definovatelná těžká atmosféra dělají z nahrávky pro mě velmi chutné sousto. Jdu se zavrtat pod její povrch => další poslechy nutné!
Stoner / doom / heavy metal tradičního ražení a s "čarodějnicí" za mikrofonem není už žádné unikum. Vlastně ním není ani nová deska amerických CASTLE. Přesto však nahrávka nabídne příjemnou společnost těžký kytarových riffů a (před)pekelných melodií.
Švédská rodinná kapela se příliš nenechává svazovat žánrovými mantinely. Minule to bylo laděno hodně do folku. „Lullaby“ oživuje taneční rytmy postavené na power metalovém podkladu. Opět velmi dobré, jen je škoda, že je to pouze singl.
Jude Law jako sebedestruktivní lovec amerických nácků v temném a tvrdě tenzním thrilleru podle skutečných událostí. Australan Kurzel se s tím nesere a ve filmu, který nejvíc připomíná Sicario či Wind River, zobrazuje zrůdnost i svůdnost US fanatismu.
Zasloužený trest pro ty, kteří Todda Phillipse pasovali na Spasitele komiksu. Nesoudržná slátanina selhává ve všech žánrech, o než se pokusí, svou naivitu každopádně skrývá agresivní temnou introspekcí, která je ještě legračnější než ten psychomuzikál.
Tohle duo nezapře, že má v žilách DNA mateřské skupiny AARA, přesto je tenhle studeně zlý, přiměřeně melodický a hutně natlakovaný papiňák melodického black metalu připravený bouchnout vám do ksichtu po svém. Kompaktní, vtahující, skličující, ponuré.