THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Sludge, post-metal, post-hardcore? A není to jedno? V době, kdy scéna začíná být tímto takměř přesycena, je o to těžší najít v ní něco kvalitního. Módní vlny se střídají a nabízí se otázka, kdo přichází s opravdu osvěžující sprchou a kdo se chce jen svézt. ROSETTA svou prvotinou „The Galilean Satellites“ dala všem zlým jazykům jasně najevo, že rozhodně patří do kategorie první. Jedna z nejlepších desek roku 2005, i když první pohled na stopáž přesahující 2 hodiny slabé povahy spíše vyděsí. Nejen ve „Wake/Lift“ najdeme společné styčné body s CULT OF LUNA, MOUTH OF THE ARCHITECT, či THE OCEAN a přesto se americká ROSETTA snaží jít svou vlastní cestou, mimo jiné více ambientní.
„Red In Tooth And Claw“ skvěle otevírá nahrávku. Prolínající se prvky, rytmy... hutné kytary, ruchy a malinko upozaděný vokál Mikeho Armina. „Lift“, rozdělená na tři části, táhne na bránu s myšlenkou na hattrick (bohužel však zůstane pouze u zbožného přání). První část začíná klidně, jemné kytary i bicí... Vzápětí však ROSETTA přitvrzuje jako prudká přílivová vlna. Druhá část atmosféru zklidňuje, je jakousí spojnicí. „Lift (part 3)“ dává pozvolna prostor vkrádající se naléhavosti a vcelku důstojně tak zakončuje triádu.
Basovou linkou začínající „Wake“ působí svou melodičností a dravostí jako živá voda. „Temet Nosce“ náladu příjemně zklidňuje, je tak opravdovou výpravou do zákoutí vesmíru. Fantazii podporující instrumentální skladba, která jen pobízí k tomu vybrat si vysněný cíl. Latinské „temet nosce“ si můžeme mimo jiné pamatovat například z filmu Matrix, kde bylo přeloženo jako „know thyself“... Je tedy na vás, jestli zůstanete v harmonii se svými pocity, či se vydáte hledat novou hvězdu. Možná právě toto chtěla ROSETTA vyjádřit svým „metalem pro astronauty“. „Monument" uzavírá desku jako vcelku podařenou výpověď střídajících se emocí. Po rozjímavé „Temet Nosce" ukazuje tvrdší tvář ROSETTY. Přestože bych si pomyslnou tečku za "Wake/Lift" představovala jinak, závěrečná skladba neurazí.
Pod na první pohled nezčeřenou post-metalovou hladinou se skrývá vír, který vás vtahuje do svého nitra s každým poslechem „Wake/Lift“. Jednou v světle neprostupující hlubině, jindy s nadhledem z hůry. Jak sami říkají „metal pro astronauty“. Co ale „tam nahoře“ najdeme? Nadhled? Neklid? Další rozměr našeho (hudebního) života? Rozhodně ne. Pokud se o to přesto chcete pokusit: „Bon voyage!“. ROSETTA nepřinese bouři, to nic ovšem nemění na tom, že pokud máte rádi například již zmíněné THE OCEAN, strávíte v její společnosti příjemnou hodinku. "Wake/Lift" je zajímavou deskou, která rozvíjí fantazii a hlavně vyvolá chuť se do tohoto imaginárního světa ponořit. ROSETTA má však potenciál na to, aby vytvořila ještě lepší desku, nápady na to mají. Snad se toho dočkáme.
Pod na první pohled nezčeřenou post-metalovou hladinou se skrývá vír, který vás vtahuje do svého nitra s každým poslechem. "Wake/Lift" je zajímavou deskou, která rozvíjí fantazii a hlavně vyvolá chuť se do tohoto imaginárního světa ponořit. ROSETTA však má potenciál na to, aby vytvořila ještě lepší desku, nápady na to mají.
7,5 / 10
Michael Armine
- vokál
David Grossman
- baskytara
Bruce McMurtrie Jr.
- bicí
J. Matthew Weed
- kytara, housle
1. Red In Tooth And Claw
2. Lift (part 1)
3. Lift (part 2)
4. Lift (part 3)
5. Wake
6. Temet Nosce
7. Monument
Flies to Flame (EP) (2014)
The Anaesthete (2013)
Split s JUNIUS (2011)
A Determinism Of Morality (2010)
Split s YEAR OF NO LIGHT a EAST OF THE WALL (2009)
Project Mercury (split s BALBOA) (2007)
The Cleansing Undertones of Wake/Lift (2007)
Wake/Lift (2007)
The Galilean Satellites (2005)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Translation Loss Records
Stopáž: 64:39
Nesmírně povedené, kapela boduje především díky výborným kytarám. Nápady mají svoje, neokoukané. Nejlepš ísongy: Red In Tooth And Claw, Wake
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.