BODY COUNT - Merciless
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ani jsem nedoufal, že TOMÁŠ PALUCHA dokáže přeskočit laťku, kterou definovala jejich minulá deska „Guru“, ale stalo se. Novinka je zcela jiná, než by člověk očekával. „Guru“ byla barevná kolekce, kdy každé skladbě silně vtiskával charakter host, který se na ní spolupodílel. „Čaro“ je na hosty chudší, ale o to je sevřenější a lépe funguje jako celek. Pomáhá tomu i ustálení sestavy, která se rozrůstá o další pevné členy. Krom dvou základních kamenů, Tomáše a Paluchy, do pevného jádra můžeme počítat i Regála za bicími a Tomáše Vondru z ORIENT a LAVRY.
A ačkoliv je žánrový prostor, na kterém se deska pohybuje, o něco menší, než minule, v tomto případě to vůbec nevadí. Doménou nového TOMÁŠE PALUCHY jsou náladové kompozice, které stojí někde mezi post-rockem a epickou scénickou hudbou.
Prim hraje, stejně jako v minulosti, spolupráce kytaristů, mezi kterými je téměř hmatatelná tvůrčí chemie. Linky se skvěle doplňují a tvoří poetické plochy, které jsou nabité dějem a emocemi. Párkrát jsem si vzpomněl na, pro mě nesmrtelnou, „Gaze“ od THEMA ELEVEN i na Morriconeho. A když už jsem tu ex-kapelu Honzy Tomáše vzpomenul - jestli se o THEMA ELEVEN říkalo, že jsou temný apokalyptický hardcore, tohle je apokalyptický post-rock. Jistou mytičnost má v sobě i základ a kořeny desky. Jméno třetí skladby odkazuje na unikátní čarodějnický dokument HÄXAN z roku 1922, který je jedním z nejzářivějších klenotů staré švédské kinematografie. Vzhledem k tomu, že TOMÁŠ PALUCHA hráli živý doprovod na jeho promítání, je tu přímá linka jak na jednotlivé motivy, tak na název alba.
Čtěte také: TOMÁŠ PALUCHA - Guru / recenze
„Čaro“ si rádo hraje s repeticemi, rozvíjením motivů a kapela si moc dobře uvědomuje, že i z minimalistického motivu lze při variování vymáčknout emoční uragán. Nejvýraznějším elementem mimo kapelu je Tim Remis (SWEET COBRA), který svou kompozicí desku uvozuje a zakončuje a právě závěrečná skladba „Romulus“ je skvělým příkladem toho, jak jde prostým dynamickým pohupováním na pár nápadech udělat epický skvost. A když jsme u těch hostů, krom občasného mluveného slova jsou nepřeslechnutelné i šetrně používané ženské vokály, o které se postarali Markéta Štechová a Barbora Zelníčková. „Čaro“ je zatím nejzajímavější letošní domácí deskou, která plave (nejen) v postrockových vodách.
Letošní rok je velmi bohatý na silné domácí desky. Toto je bezesporu jedna z nich.
8 / 10
1. Remus
2. Ursiny
3. Häxan
4. Nomad
5. Hroub mouder
6. Schlaftrunk
7. Heavy Breathing
8. Romulus
Čaro (2018)
Guru (2016)
Kámen Mudrců (2016)
Tomáš Palucha / Unkilled Worker Machine - Tomáš Palucha / Unkilled Worker Machine (2013)
-bez slovního hodnocení-
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Velmi solidní album, jak se to snad od arizonských veteránů už tak nějak dá i očekávat. Power s thrashem si na něm intenzivně a přátelsky ve známých pózách potřásají rukama a místy je to skutečně intenzivní, zejména tedy v první půli celé nahrávky.
Nová americká skupina poskládaná ze zkušených hudebníků na svém debutu hezky kombinuje svižný progresivní death s trochou té blackové černoty, notnou dávkou melodiky, chmurné atmosféry i nějaké té lehčí hitovosti. Šlape to po čertech dobře.
Už tady byly různé pokusy (i velmi úspěšné) propojit death metal s jinými žánry, ale nevzpomínám si, že by někdo až takto mohutně zfůzoval smrtící kov se sedmdesátkovým art rockem. Deska, která chce svůj čas a deska, o které se bude hodně mluvit.
Redakčný Schrödingerov paradox. Ak je Manatar sklamaný, môže to byť dobré. Rudi chváli - treba byť opatrný. Mari nehlási album roka. Fajn, že Aaron skúsil projekt mimo MDB – doposiaľ premárnená príležitosť. Výsledok ako tvrdší „One Second“ neurazí.
Další emoční zkrachovalec, co tíhu světa ventiluje skrze black metalový one-man projekt. Rockový základ, na který je nabaleno blackové vřeštění. Depresivní, chvílemi podivné, ale zajímavé. Jde o poněkud garážovou nahrávku, ale ty emoce jsou autentické.
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.