Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Arjen Anthony Lucassen je workoholik, který své hudební nápady a vize neúnavně chrlí pomalu rok co rok již od počátku devadesátých let. Pochopitelně se neubránil sebe-opakování, ale na druhou stranu je sympatické, že se snaží nezůstat svázán v rámci jednoho žánru či skupiny. V podstatě pro každý svůj nápad si založí nové uskupení. Některé přežijí jako dlouhodobé a stabilní projekty (AYREON), některé opustí, ale nechá jim volné pole působnosti (STREAM OF PASSION), jiné (většina) zmizí v propadlišti dějin.
THE GENTLE STORM by se dal považovat za duchovního nástupce AMBEON. Až na to, že místo čtrnáctileté lolitky si Arjen naverboval zralou maminu Anneke van Giersbergen. To byl určitě dobrý tah, jednak pro hlasové kvality, ale i pro nepopiratelné charisma, které ve svém projevu má. AMBEON byl prezentován jako hudební experiment, THE GENTLE STORM Arjen uvádí jako plnohodnotnou kapelu. Jenže tohle už tvrdil mnohokrát a popravdě budu i rád, když zase za čas přijde s něčím úplně novým. Své hudební postupy už asi nezmění, přesto jeho různé inkarnace si stále drží své kouzlo.
V posledních letech se výběr muzikantů ustálil na v podstatě stabilním základu a další hosté jsou rekrutováni jen dle potřebných nástrojů. Jména jako Ed Warby, Joost van den Broek nebo Johan van Stratum tak určitě nepřekvapí. „The Diary“, jak už je u lucassenových desek zvykem, vypráví příběh. Tentokrát je to o mladém důstojníkovi nizozemské Východoindické společnosti, který cestuje do Indie, zatímco jeho mladá žena na něj čeká doma. Lucassen vychází z autentických dopisů a deníku, které se dochovaly ze sedmnáctého století.
Už od devadesátých let trpí Arjen schízou, jestli hrát metal nebo něco zcela jiného. Dílo „Universal Migrator“ bylo koncipováno tak, že jedno CD bylo pokryté poklidnou hudbou a druhé již stálo na metalových základech. K tomuto přístupu se vrátil i na THE GENTLE STORM. Na ostatních albech a projektech to má promíchané a tento přístup je zřejmě nejlepší. Problém s aktuálním počinem je, že oproti zmiňovanému albu obsahují obě CD ty samé písně, rozdíl je pouze v jejich studiové úpravě. „Gentle“ verze jsou akustické, obohacené o folkové nebo etno prvky. Flétny, housle a klasické piano tam mají hlavní roli a tahle polovina trochu připomíná BLACKMOORE´S NIGHT. „Storm“ pak stojí na klasické rockové rytmice, kterou doprovázejí orchestrální aranže. Avšak žádná bouře to není, spíš takový lehký vánek. Singl „Heart Of Amsterdam“, v níže umístěném odkazu, patří k těm dravějším.
„The Diary“ je dobrý materiál, hudebně variabilní a svou melancholickou náladou by se hodil spíš na podzimní termín vydání. Obsahuje však málo výrazných momentů. Obava, že dvojalbum s dvěma verzemi těch samých skladeb, nemusí být nejlepší nápad, se tak nějak naplnila. Dvě verze jsou zbytečné, některé sluší víc „Storm“ kabát (již zmíněný singl nebo „The Storm“), jiným více „Gentle“ košilka („Shores Of India“, „The Moment“)
Gentle CD: Příliš utahané a nevýrazné, klasické i cizokrajné nástroje zní skvěle, jenže až příliš často je znát, že jsou šroubované na rockové lešení, které bylo posléze odstaveno. Několik nejpovedenějších skladeb v odlehčené verzi umístěné jako bonus na „Storm“ CD by bohatě stačilo. 6/10
Storm CD: Arjen Anthony Lucassen ve své klasické podobě. Písničkář, skladatel a vypravěč se tentokrát soustředil na písně a to je po překombinovaném posledním AYREON velmi vítané. Několik písní je výtečných („Heart Of Amsterdam“, „Shores Of India“), několik slušných, zbytek je poněkud nevýrazný. 7,5/10
Průměr o trochu pozvednu, protože osobně mám tvorbu tohoto dlouhána v oblibě. Přesto však v kontextu jeho tvorby jde o slabší materiál.
Z úcty ke kapelníkovi a za důraz na písňovou strukturu. „The Diary“ jsou dva pohledy na ty samé skladby. Někdy je lepší lehká verze, jindy rocková úprava. V kontextu Lucassenovi diskografie možná slabší nahrávka, ale to stále ještě stačí pro nadprůměrné hodnocení.
1. Endless Sea
2. Heart of Amsterdam
3. The Greatest Love
4. Shores of India
5. Cape of Storms
6. The Moment
7. The Storm
8. Eyes of Michiel
9. Brightest Light
10. New Horizons
11. Epilogue: The Final Entry
Diskografie
The Diary (2015)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2015 Vydavatel: InsideOut Music Stopáž: 113:56
Tihle Holanďani jako by se snažili dát gothic rocku novou svěží tvář, v jejich hudbě je temná atmosféra FIELDS OF THE NEPHILIM, stejně tak i moderní melodie přívětivější postrockové scény. K tomu trocha neo-progrockových fines a je z toho podmanivé dílo.
Mladší a výrazně sígrovitější bráška ALCEST se vrací s třetím zářezem a jako správný gen Z cápek míchá BM melodickou agresi, punkovou attitude, emo, neurózu a úzkost. Přímočará a chytlavá spojnice mezi TikTokem a starými VHS klipy. A hlavně poctivá metla!
Ocasi z Čejkovic majů novů desku. Sů tam hity "Liberta" a "Kdo chce kopat, mosí slopat". Aj naživo to fest šlape. Ani tá trůba nechýba a to z jejich drunk punku dělá sexy věc, že by aj Rudi podlehl. Čekujte spotifáj. S tou libertoooooou!!
Běsové pařížských stok jsou zpět a s nimi i jejich nově okovaný melodický a pompézní Métal Noir. Reaper dí pravdu, že novince chybí takový hit, ale ten se podaří opravdu zřídka. Jinak to zas nádherně valí a vytváří řácky zlou a velebnou atmosféru. Merde!
Finský doom metal postavený na klasických těžkých rifech raných BLACK SABBATH. Hutná, pomalá hudba podbarvená ponurou, tíživou atmosférou, ve které je slyšet odkaz „Master Of Reality“, ale zároveň má své vlastní kouzlo.
Máte rádi devadesátky? Snad zbytečná otázka, ne? Skupina z amerického Nashville na svém novém albu variuje ozvěny grunge a tvrdšího rocku, jak jsme jej znali zhruba 3 dekády zpátky. Kvalitní songy a velmi slušná atmosféra musí potěšit nejen pamětníky.
Další z těch v poslední době četných nahrávek neřešících aktuální datum. Příjemná sbírka (klasicky) heavymetalových písní, nepostrádá slušné nosné melodické linky ani podařené refrény. Za mě snad jen výtka směrem k o 1-2 skladby přepálené stopáži.