HELEVORN - Espectres
Další španělský příspěvek do už nyní bohaté nadílky výborných doom metalových nahrávek letošního roku. „Espectres“ je klasický, dřevní a čistý doom, přesto stále velmi emotivní a prodchnutý krásně ponurou atmosférou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na norské scéně naleznete skupiny klonící se snad k jakékoli odnoži tvrdé hudby. Je zbytečné mluvit o blackové a postblackové scéně, avšak i progresí načichlé metalové spolky jako EXTOL nebo FRANTIC BLEEP si rozhodně zaslouží i nějaké další souputníky, otevírající daný styl do nových dimenzí. BENEA REACH se jako takový nový objev tváří, předvádějí totiž trošku jiný přístup, než by se mohlo zdát ze sestavy, ve které upoutá především bývalý kytarista EXTOL Christer Espevoll. A v čem že je přístup této skupiny jiný? Především ve skutečnosti, že jejich hudba obsahuje i hardcore a post-hardcore prvky, které na norské scéně přece jen až tak rozšířené nejsou.
Málokoho asi překvapí, že prvotním pocitem z hudby BENEA REACH je podobnost s Espevollovým původním působištěm, skupina totiž ve velké míře sází na ne tolik přístupnou kombinaci nervózně těkající technothrashové kytary a rockově uvolněné hravosti. Melodické prvky se skrývají v jakési druhé vlně (více vrstev vytváří působivou plnost kompozic), a co je hlavní, jsou to postupy, které spíše než tradiční melodie připomínají eklektické záchvaty hudebního anarchisty. Převážně ve výškách bloudící, náhle se objevují a stejně nenadále miz. Výpady vždy zůstávají v jakési „disharmonické ladnosti“ k základnímu riffování, fungují nesobecky a nestrhávají skladby do přespřílišné zmatenosti, byť samy o sobě složky ztřeštěné neuspořádanosti obsahují. Snad i tento prvek způsobuje, že více než cokoli norského připomínají BENEA REACH Frantíky GOJIRA („Pandemonium“ budiž typickým příkladem). S ubíhajícím časem se však stále více dere na povrch skladeb i přímočařejší hardcore složka. Christer Espevoll a Marco Storm, hlavní osoby zodpovědné za hudební obsah debutu „Monument Bineothan“, se však nevydali cestou vstřícného metalcoreu, zcela totiž ignorují pro tento styl typické melodické refrény. Naopak se zjevuje náladová zahulenost post-hardcore-přístupu, což v kombinaci s onou prvotní thrashovou razancí vytváří neobvyklou podobu kontrastní sludge agrese. Často je to hodně blízké například i takovým ISIS. A když už jsem u toho přirovnávání, nezbývá než vyslovit další jméno zpoza velké louže, a to zkušené THE OCEAN. Promo materiály hovoří o kombinaci MESHUGGAH a MASTODON, a ani to není tak úplně od věci, například skladba „Transmitter“ je tomuto příměru hodně blízko.
Spojení technothrashových a post-hardcoreových prvků se v podání BENEA REACH jeví až neuvěřitelně funkční a ve svém důsledku naznačuje, že tyto dva styly se setkávají i tam, kde si to ani neuvědomujeme (vezměme třeba ty již zmíněné THE OCEAN). Hrubozrnný zvukový kabátec pak jen podtrhává snahu skupiny o hodně temný výraz, čemuž odpovídá i vokální složka, která těká od chroptivě vyšponovaného řevu až k různě nálady dobarvujícím výstřelkům, kterými jsou například krátké zastřeně zpěvné chóry v „Inheritor“, které svojí ladností kontrastují s nervózní náladou skladby. Zvuková a produkční stránka je tím hlavním scelujícím faktorem, který z často velmi rozdílně pojatých skladeb tvoří fungující celek. Tomu samozřejmě přispívá i šikovná dramaturgie, kdy seřazení skladeb neskáče mezi největšími kontrasty. K sonické mlze na konci „Venerate“ a závěrečné kosmicky prostorné a líně se plazící akustice „Drapery“ se tak postupně propracováváme již obeznámeni s mnohými „výstřelky“ a připraveni i na netradiční polohy, které skupina umí šikovně vkomponovat do svých aranží.
BENEA REACH představují kombinaci metalu a hardcoreu, uřvané agresivity i náladové lehkosti, která ve výsledku vůbec nezní běžně, naopak má hodně daleko do obvyklého pojetí. Jakýsi sludge technothrashcore je dalším důkazem, že norská scéna dokáže nabízet netradiční a přitom funkční stylové hybridy.
8 / 10
Håkon
- kytara
Ilkka
- vokál
Marco
- bicí
Christer
- kytara
Martin
- kytara
Håkon
- basová kytara
1. Ground Slayer
2. Inheritor
3. Transmitter
4. Punge
5. Pandemonium
6. River
7. Torch
8. Conflux
9. Emperor
10. Immaculate
11. Venerate
12. Drapery
Toto rozhodne môžem.
Další španělský příspěvek do už nyní bohaté nadílky výborných doom metalových nahrávek letošního roku. „Espectres“ je klasický, dřevní a čistý doom, přesto stále velmi emotivní a prodchnutý krásně ponurou atmosférou.
Fínsky melodicky death so štipkou blacku som objavil až tento rok, ale hrali mi v aute i doma celé leto. Ich siedmy album som teda privítal s rozkročenou náručou a oni ju naplnili po okraj. Nič prelomového, skrátka ich osvedčená kvalitka.
Třicet let po založení je HORNA ve formě. Starý kozel Ville Pystynen, nestor finské blackové scény, za to umí vzít. Ostrý vysypaný BM, halekavá finština a taky rock'n'roll. A skvělé nápady, třeba ústřední melodický motiv v "Hymni II" z hlavy nedostanete.
Hleďme, kolega Noisy deklaruje SACRILEGE. Inu, SARCASM jsou jati hluboko v deathmetalových devadesátkách (založeni 1990, reaktivováni 2015) a navíc mají i blackový "edge". Jsou tam i DISSECTION, jinak je to spíše standardní, ničím nevybočující deska.
Hrací čas / počet zajímavých motivů = koeficient ochoty mačkat "replay". WINTERFYLLETH hrají (bez dvou bonusů) hodinu a tentokrát jsou bohužel na nápady skoupí. Nebýt "Upon This Shore" s WOODS OF DESOLATION / REMETE vibes, nebylo by moc kde brát.
Francouzská parta si za cíl snažení vytyčila instrumentální postmetalovou hudbu, kterou se snaží pojmout v maximální šíři. Koketuje tedy s lehkými postrockovými náladami i ponurou atmosférou doom metalu. K tomu výpady ke klasikům CULT OF LUNA. Povedené.
Při svém debutu pod "majorem" předvádějí WOLFBRIGADE svůj standard. Bylo už i lépe, ale mohlo být i hůř. Dominující pogo střídají vály v rychlejším středním tempu a prostě to klasicky dobře odsejpá. Častěji se však asi budu vracet ke starším nahrávkám.