BLOOD INCANTATION - Absolute Elsewhere
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„I´m Standing Up And Going Past The Point
That I Thought Was The Furthest I Could Go
You Never Know How Tough You Are
Until Your Life Is Hard And That Is When You Know“ („One More Step“)
Blaze Bayley se změnil, a to nejen fyzickým vzhledem, když si kompletně oholil hlavu. Z pozoruhodného metalového bojovníka, který na „The Man Who Would Not Die“ jako Fénix neopakovatelně vstal ze svého vlastního hudebního popela, ze zdrceného umělce, který si vzápětí prostřednictvím „Promise And Terror“ sáhl až na samotné dno, když mu náhle zemřela jeho dlouholetá partnerka, se stal smířený muž, kterému táhne na padesát, životních zkušeností má na rozdávání a stále miluje heavy metal. A album „The King Of Metal“ o tom všem vypovídá s téměř nevěřitelnou sugestivností, třebaže na první poslech může působit poněkud neohrabaně a na Bayleyho poměry jaksi bez šťávy.
„Sociopathic Thieves, No Sentiment Or Conscience
It Isn´t Personal It´s Business With A Vengeance
Describing My Life As Inferior A Tax Loss
And They Are Stealing Everything You Try To Give Me“ („The King Of Metal“)
Opak je však pravdou. Aktuální výraz birminghamského pěvce a jeho (snad již tradičně) nově postaveného doprovodného bandu naopak dokonale reflektuje vše, co se v Bayleyho životě odehrálo v posledních čtyřech letech. Ubral na sveřepém metalovém tlaku, až na výjimku upustil od dvoukopákových masáží a vsadil na jednoduchost ohoblovanou až na samotnou ocelovou kost. Přitom si ovšem podržel přirozené fluidum vlastní autorské práce, takže ač je například znovu dokreslen hromadou jednoduchých, typických zpěvákových bezeslovných vokálů, pocit, že se na „The King Of Metal“ vaří z vody, je rozhodně tím posledním, co si z jeho poslechu odneste.
Bližší pohled na desítku skladeb, která se skrývá za oním poměrně zprofanovaným názvem (mimochodem, věřili byste při pohledu na obal alba, že oním „králem“ nemá být sám Blaze, ale konkrétní fanoušek, který si album koupí?) ostatně hovoří sám za sebe. Titulní otvírák, jenž je i přes svůj velmi strohý refrén silný jako facka, kterou by Blaze mohl uštědřit každému, kdo se mu nezdá dost „metalovým“, je v ozvěně minulosti ještě příslušně chladným a nahuštěným, ale to vše s následující „Dimebag“ končí. Pocta tragicky zesnulému muzikantovi z PANTERY je naopak velmi procítěná, nechybí v ní úžasný kus melodie a poctivého, za srdce beroucího kytarového sóla, takže rázem jste jakoby na úplně jiné, daleko učesanější scéně. Zároveň s tím začíná Blaze v textech rekapitulovat svoje nedávné nejhlubší zážitky a dojmy, díky čemuž obraz jeho naznačené proměny nabude definitivního, moc pěkně vybarveného tvaru. Tenhle přímočarý, jednoduchý, ale funkční metalový výraz, stále podpořený Bayleyho prvotřídním zpěvem (jeho „telefonní“ podoba v „The Rainbow Fades To Black“ je naprosto skvělá), vydrží až do „One More Step“, což je nezvykle křehká, pouze piánem doprovozená první významná zastávka na cestě do středu zpěvákovy osobní tragédie. Celý tento model se pak ve zbývajících čtyřech skladbách v podstatě opakuje ještě jednou s tím, že s ubíhajícím hracím časem se Blaze s mikrofonem snaží více předávat poselství než jen zpívat o soukromých pocitech, a celé to symbolicky završí v další pečlivě zacílené, čistě akustické věci „Beginning“.
„The King Of Metal“ je tedy proto všechno nezvykle otevřenou uměleckou výpovědí, kterou bychom nejspíš od někoho jako Blaze Bayley nečekali, ale o to větší je její skutečná, proklatě poctivá heavy metalová podstata. A když k tomu potřetí za sebou vykládám vyleštěnou devítku, přiznám se, mrazí už mě u toho v malinko v zádech.
„I Have Risen Up From The Ashes Of My Own Defeat
My Family My Friends And My Fans Were Calling Me
It Seemed Like A Voice From A Half Remembered Forgotten Dream
I Thought It Was Over, But Over´s Not What It Seems“ („Judge Me“)
Skalní kovotepec Blaze Bayley poněkud jinak, než jsme si v posledních letech zvykli, ale přesto znovu skvěle.
9 / 10
Blaze Bayley
- zpěv
Thomas Zwijsen
- kytara
Andy Neri
- kytara
Lehmann
- baskytara
Claudio Tirincanti
- bicí
1. The King Of Metal
2. Dimebag
3. The Black Country
4. The Rainbow Fades To Black
5. Fate
6. One More Step
7. Fighter
8. Judge Me
9. Difficult
10. Beginning
Circle Of Stone (2024)
War Within Me (2021)
Live In Czech (2020)
The Redemption Of William Black (2018)
Endure And Survive (2017)
Infinite Entanglement (2016)
Live In Prague (2014)
Soundtracks Of My Life (2 CD Best Of) (2013)
The King Of Metal (2012)
Promise And Terror (2010)
The Night That Will Not Die (Live) (2009)
The Man Who Would Not Die (2008)
Alive In Poland (DVD) (2007)
Blood And Belief (2004)
As Live As It Gets (2003)
Tenth Dimension (2002)
Silicon Messiah (2000)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Blaze Bayley Recording
Stopáž: 47:14
Produkce: Blaze Bayley
Skutočne dnes už len málokto produkuje tak pocitivé metalove remeslo ako Mr. Bayley a spol., vysoká bodová známka je v tomto prípade samozrejmosťou.
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.
Tady pozor, tohle je vynikající deska. Finové DEVENIAL VERDICT zní jako mix GORGUTS, ULCERATE a REPLICANT. Nadto ale přidávají přístupnější / lidštější (ne však jednodušší) atmo/melodické vsuvky. Příznivci avantgardněji pojatého death metalu musí slavit.
Tři roky staré EP "Schattenfall" potěšilo, novinka "Phantast" naopak přináší jisté vystřízlivění. Němci tentokrát skladatelsky tápou a doručují pouze atmo-blackmetalový standard. A to je málo. Čtyřicet minut dlouhé přešlapování bez výraznějších momentů.
Tenhle bahnem a plísní obalený kostlivec do první doom/death metalové ligy zatím nepatří. Mladí Španělé respektují žánrové atributy, nicméně zatím tak činí dost jednoduchou formou. Deska pokulhává a ztrácí na flow hlavně v doom metalových pasážích.
Veľa fantastického a rôznorodého death metalu vyšlo tento rok, ale toto poňatie mi je najbližšie. Nerdi citujúci pinkfloydovské, opethovské či cynicovské vplyvy s takouto ľahkosťou nad morbidangelovským kovom smrti, to je niečo prekrásne.
Obavy z odchodu Patricie Andrade a přerod v tuctový doom/goth se ukázaly být liché. Novinka sice neoplývá charismatem a fado feelingem 7 let starého předchůdce,svůj půvab a portugalský šarm bezpochyby má a jako taková rozhodně nabídne solidní nadstandard.
Znovuzrození Australané se po 4 letech připomínají s další deskou, jejíž popis z mé strany příliš originality nepřinese. Zkrátka je to kvalitně provedená deathmetalová fošna. Velmi slušný standard, který revoluci neudělá, ale nemusel by ani zapadnout.