DYSRHYTHMIA - Coffin of Conviction
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nezdolný sympaťák Peavy Wagner je buď to vášnivým hráčem blackjacku, jak napovídá klip k „Twenty One“, nebo lišáckým počtářem. Budeme-li jeho rozsáhlou diskografii procházet desku po desce, nezapomene-li zahrnout i výroční „odpadkové“ album „10 Years In Rage: The Anniversary Album“, symfo desku předělávek „Lingua Mortis“ a debutní a jedinou vydanou ještě pod názvem AVENGER, dostaneme se na číslo „21“, které září na letošním červeném artworku. Oko bere, nebo jednadvacátá řadovka? Nechme tedy trošku prostoru pro naše čtenáře, kteří jistě již teď zuřivě přepočítávají disky na svých policích, aby nám v diskusi vyřešili toto magické dvoučíslí, a pojďme se radši vrhnout, co nám to ten věčně dobře naladěný usměvavý tlouštík se svými kumpány připravil tentokrát.
Ihned na začátku musím prozradit, že mě záhadná „21“ spíše navádí k myšlence, jestlipak nejde jen o album tzv. další v pořadí. A není to ani tak zapříčiněno nepříliš vynalézavým názvem, jako spíše odbytým hudebním obsahem, který jede i letos na vlně ortodoxní metly, toužící po šablonovitém heavy metalu, který staví na přímočarosti a výrazných refrénech. Přesně tak vystavěných, aby si mohli fans z plných plic zakřičet, až zase ti v naší vlasti tak populární RAGE přijedou. Ne že by na tom bylo cokoliv špatného, ostatně i já můžu potvrdit, že krom es v rukávu, kterými jsou schopnosti bohatě naaranžovat progresivnější skladbu v orchestrálním podání, mají v merku i tento dřevně hoblující hevík. A pokud jste si na minulou desku posvítili jako svého času já, určitě mi dáte zapravdu, že (především v první polovině) i ta skýtala hned několik výrazných hitů, z čehož vyplývá důvod, proč ji v autě dosud tak často a rád protáčím.
S novinkou to ale bude horší. Problémem je tentokrát materiál samotný. Ten zní bez přehánění jako slabý poškrabek ze „Strings To A Web“ a dokonce i hodně rutinního „Carved In Stone“, který zachraňoval snad jen stále dobře sólující Viktor Smolski a několik příjemných písní, v čele (resp. spíše na zádi alba) s parádní „Lord Of The Flies“, jež paradoxně dostala křídla díky orchestrálním berličkám. Peavy pro jednou nehází záchranný kruh ani v případě skladby tohoto typu a to je při kvalitách této či přímo geniální „Empty Hollow“ z minulé řadovky jen těžko pochopitelné.
Osobně odmítám vyzdvihovat jednotlivé písně či je nějak hlouběji popisovat. Obsahují totiž přesně to, co poslední desky, akorát ve slabší skořápce. Pakliže si tedy na novou desku přece jenom vyměříte svůj čas, buďte připraveni na další sadu obligátních a již notně opotřebovaných riffových předváděček a sólíček mistra Smolskiho, typicky šlapající rytmiku a výrazně povědomé refrény, které hned napoprvé budou útočit na přízeň vašich uší. Aby taky ne, některé jistě poznáte, jen jsou jinak pojmenovány. Netuším, zda to měl být Peavyho vtípek, či jen zapomněl „Destiny“ přejmenovat na „Carved In Stone Part II“, každopádně nejsem příznivec podobných fórů a na lovení a dešifrování motivů z desek minulých nemám zrovna náladu. Podobně jako na další šéfkuchařovy špeky. Tradičně dobře udělaná kaše z brambor letos zkrátka chutná jako z prášku a není třeba ji konzumovat, jen aby se neřeklo.
Zvláštní, prokládat tuhle lacinou a odfláknutou práci s ironicky sebejistým heavymetalovým zásekem jiného veterána – Adriana Smitha a jeho PRIMAL ROCK REBELLION. Ten s úsměvem a nadhledem dokázal, že na tomto poli působnosti je stále co říci. Naproti tomu kapela, co tohle dokazovala ještě v nedaleké minulosti a byla tak jednou z posledních jistot skomírajícího žánru, to letos popřela a dokonce si ochotně vykopala svůj hrob. Nerad bych hlínou zasypával své oblíbence, pokud se ovšem Peavy s Viktorem do příště nezmátoří a neudělají krok směrem, ve kterém stále mají možnosti vymáčknout ze sebe šťávu jiného typu než je ta bílá (čtenář vike vám o ní poví své), tak tu opravdu nemají co dělat.
Album vydané z povinnosti? I tak by se mohla nová deska RAGE jmenovat.
4,5 / 10
Peter "Peavy" Wagner
- zpěv, baskytara
Victor Smolski
- kytary, klávesy
André Hilgers
- bicí
1. House Wins
2. Twenty One
3. Forever Dead
4. Feel My Pain
5. Serial Killer
6. Psycho Terror
7. Destiny
8. Death Romantic
9. Black And White
10. Concrete Wall
11. Eternally
Resurrection Day (2021)
Wings Of Rage (2020)
Seasons Of The Black (2017)
The Devil Strikes Again (2016)
21 (2012)
Strings To A Web (2010)
Carved In Stone (2008)
Full Moon in St.Petersburg (Live CD, DVD) (2007)
Speak Of The Dead (2006)
From The Cradle To The Stage (Best Of) (2004)
Soundchaser (2003)
Unity (2002)
Welcome To The Other Side (2001)
Ghosts (1999)
XIII. (1998)
End Of All Days (1996)
Lingua Mortis (1996)
Black In Mind (1995)
10 Years In Rage (1994)
The Missing Link (1993)
Beyond The Wall (EP) (1992)
Trapped! (1992)
Extended Power (EP) (1991)
Reflections Of A Shadow (1990)
Secrets In A Weird World (1989)
Perfect Man (1988)
Execution Guaranteed (1987)
Reign Of Fear (1986)
Prayers Of Steel (jako AVENGER) (1985)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 57:59
Produkce: Viktor Smolski & Charlie Bauerfeind
Studio: Twilight Hall Studio
Vzhledem k tomu, že se považuji za člověka (myslím, že se najdou takové momenty), který vidí sklenici spíše poloplnou než poloprázdnou, nebudu k „21“ bodově natolik příkrý jako kolega Hooya. Jasně a bez debat je třeba říci, že jistou opotřebovanost u RAGE nelze přeslechnout. Co by ale taky člověk po tolika deskách chtěl? Alb mají koneckonců takový počet, že bych je nechtěl házet přes zeď, jak praví Mistr Werich ve Fimfáru. Na druhou stranu, RAGE měli ve své kariéře chvíle, kdy na ně člověk mohl klást ta nejpřísnější měřítka a Peavy & spol. mu to navíc spočítali ještě i s úroky. Ty doby už jsou, přátelé, sice pryč, přesto však i na novince „21“ existují pozitivní hudební chvíle, v nichž se skupina snažila přijít s něčím novějším či méně tradičním (v rámci své tvorby) a kde jsem povytáhl obočí či udiveně pokýval hlavou. Mám na mysli především Peavyho hlasový projev ve „Forever Dead“ a „Serial Killer“. Mě osobně nejvíce chytla svým refrénem „Feel My Pain“ a naopak největší výhrady směřuji ke „Concrete Wall“, která stojí na hodně dřevním a u RAGE použitém motivu.
Celkově v jejich diskografii řadím toto album přibližně někde na úroveň „Carved In Stone“, což je ovšem v éře s Victorem jejich nejslabší album. Uvidíme, jak se můj názor na „21“ bude dále vyvíjet. „Welcome To The Other Side“ jsem zprvu na chuť moc nepřišel a objevil jej až po několika letech.
Od doby, kdy je Smolski v kapele, zní Rage pořád stejně. S tím se člověk mohl už za ta léta smířit, případně se na kapelu dávno vykašlat. Takže to je jenom o tom, jestli se v jasně daných a neměnných šablonách urodí lepší či horší melodie, rif nebo sólo. Musím říct, že čím víc alb Rage se Smolskim vydávají, tím víc si představuju, jak super by bylo, kdyby na postu kytaristy byl opět Manni Schmidt... No nic, abych se vrátil k aktuální desce - ve Smolskiho éře je to určitě ta lepší deska, je syrovější a skladby jsou výrazné. Problém je, že jsou všechny skladby zbytečně natahované (stačilo by brutálně pokrátit nudná sóla a nahustit to do 3-4 minut - víc ty písně bohužel neunesou). No, a další problém je, že už mě ta zmíněná Smolskiho šablona prostě unavuje a místama otravuje. Přesto Peavy příjemně překvapil se zcela novým hlasovým rejstříkem. V kontextu současné powermetalové tvorby je to nadprůměrné album. V kontextu tvorby Rage jako takové se to zdaleka nevyrovná jejich deskám z devadesátých let. Nejlepší skladby: Forever Dead, Serial Killer, Death Romantic, Black And White
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Přiznávám, že je to dle očekávání trochu oříšek. Chybí mi ta hravost starších alb. Tohle je víc komplikované a náročné, než bych si přál, byť další poslechy postupně zvedají tu oponu počáteční nepřístupnosti. Dobrá deska je to určitě, uvidíme jak moc.
Norský instrumentální prog metal, který využívá djentové manýry, přesto se neutápí v této stylové kaši. Silně vystupující basové linky "tvrdí" výraz a rezonují s kytarovými vyhrávkami. Sóluje se hodně často, takže trochu exhibice. Ale špatné to není.
Veteráni NWOBHM s omlazenou sestavou dávají najevo, že se s nimi musí ještě pořád počítat. A proč by také ne, když dnešní doba tak přeje oldschoolu? Nečekejte ovšem žádnou ostrou břitvu, album nabídne spíše jemnější sound a příjemný hardrockový feeling.
Gavin Harrison (THE PINEAPPLE THIEF, ex-PORCUPINE TREE) spolu s Antoine Fafardem stvořili již druhou porci instrumentální hudby bloumající kdesi v oblasti fúzí prog rocku s dalšími vlivy. Opět zajímavé, pro někoho možná i víc něž to.
I takové desky jsou třeba. Death metal s antracitovou aurou, jenž zatrhává všechna základní žánrová políčka. Ale žádné doplňkové. Nepřekvapí, nepřinese nic nového, přesto pobaví. Pokud máte chuť na výživnou jednohubku, GRAVE SERMON jsou vám k službám.
Dokud je to černý modrooký Rambo vs zkorumpovaný maloměstský policejní aparát, funguje to skvěle. Jakmile to zkomplikuje thriller o spravedlnosti a svědomí, začne se to drolit. Nakonec bohužel spíš slow než burn, i když na poměry streamů okej.