DYSRHYTHMIA - Coffin of Conviction
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Předem všech úvah a teorií o čtvrtém řadovém albu DEATH, nazvaném krátce „Human“, je nejlepší si rovnou a na rovinu říct to nejdůležitější. Asi těžko se budeme bavit o tom, co je na něm špatně. Ne snad proto, že bychom kolem jeho nadpozemské krásy nemohli také sem tam zahlédnout kroužící mušku, ale prostě proto, že jeho hlavní přednosti jsou tak megavýrazné, že s těmi několika málo okřídlenými a otravnými jedinci by se zabýval snad jen bezduchý rýpal a věčný nespokojenec v jedné osobě. Kde beru tu jistotu? V celkem jednoduché matematice. Kdo pečlivě sledoval personální vývoj v řadách Smrti, kdo studoval původ všech noviců v sestavě a komu neuniklo ani to, že veškerá hudba a texty byly od okamžiků „Human“ až do konce všech Chuckových dnů znovu jen jeho výhradní záležitostí, musel v tom mít jasno. Tím spíš, že Chuck už se v té době profiloval jako slovutný kytarista, hodný srovnání s těmi nejzvučnějšími jmény na poli krocení šesti elektrických strun, a to přestože se zaprodal extrémnímu hudebnímu stylu, pochopitelně nikoliv tak široce a povětšinou už vůbec ne pozitivně vnímanému. I když, ono se to lehko řekne, extrémní hudební styl. Nemohu a vlastně se ani nechci zbavit dojmu, že tak, jak byl s každým dalším albem výsledek Chuckovy kytarové práce složitější a propracovanější, DEATH se v souladu s tím začínali vzdalovat světskému chápání pojmu „death metal“ a nezastavitelně mířili k vyšším formám jeho bytí. A album „Human“ o tom všem začalo poprvé vypovídat naprosto otevřeně.
Ale zpět k novinkám v řadách kapely. Poté co se Chuck nepohodl s Jamesem Murphym a ten odešel do konkurenčních OBITUARY (s nimiž natočil album „Cause Of Death“ /1990/), naskočil za něj do řad kapely nakrátko Paul Masvidal (ex – CYNIC). Ve skupině se však dlouho neohřál a poté, co mezi Chuckem a zbylými členy vznikly zřejmě nepřekonatelné neshody o dalším vývoji DEATH, ohlásil Chuck jejich rozpad. Butler a Andrewsem ovšem dokončili slíbené evropské turné (čítající i ostravskou zastávku), na něž vyrazili s kytaristou Walterem Trachslerem (ex – ROTTING CORPSE) a bubeníkem Louisem Carrisalezem (jinak DEVASTATION), který se však ujal mikrofonu. Vývojovém vakuum narušil až v následujícím roce (1991) oficiální nástup Andrewse a Butlera zpět do MASSACRE a rozhodnutí Chucka znovu pozvednout prapor Smrti, protentokráte opět s Paulem Masvidalem, jeho kolegou od bicích Seanem Reinertem (ex – CYNIC) a baskytarovým mágem Stevem DiGiorgiem (ex – SADUS). Jinými slovy – s převelice talentovanými muzikanty, přinášejícími si s sebou nálepku technických a progresivních ďáblů. V co jiného pak mohla vyústit jejich spolupráce, než v podobně technicky a progresivně ďábelské dílo? Tornádo matrixové smrti startuje nenápadným poplachem na kopáky ve „Flattening Of Emotions“ (tento název je paradoxně přeložitelný jako „Zplošťování emocí“) a pak se elasticky roztahuje a znovu smršťuje v mnoha podobách, barvách a teplotách podle toho, jak mu velí instinkt hledání v dosud nedotčených hudebních končinách. Ústřední prvek – sugestivní a nezbořitelná kytarová hradba (v „Suicide Machine“ je zřejmě nejhmatatelnější) – je však bez ohledu na to přítomen stále. Sekundující bicí artilerie mu ostatně připravuje půdu způsobem skutečně fascinujícím, vždyť co je proti ní najednou jaksi sušší klasický Andrewsův „um-ta-um-ta“ rytmus. Nedomrlče z bubenické přípravky, a to to prosím nemyslím nijak zle. Celkovou fazónu, přesně v duchu vzpomínaného nabírání mnoha podob, samozřejmě ovlivňuje i Chuckův chrčivý křik (který však snad jako jediný z klasických atributů DEATH oproti minulosti nedoznal výraznějších změn) a bzučivé a svírající melodie, mnohdy na hranici duševní uchopitelnosti. Z těch nejzvučnějších zmiňme kousavé výstřelky v refrénu citované úvodní skladby či jakýsi blackový podtext kytarového běsnění v úvodní pasáži „Together As One“ (i když to je jen jeden z črtů celé podstaty toho okamžiku) a nezapomeňme ani na nejsilnější místo celého alba, smrtelně úžasnou „Lack Of Comprehension“. Ve stínu její předehry a vůbec dusivého melodického napětí, provázejícího celou její stopáž totiž vyblednou i některé jiné okamžiky, jež lze jinak považovat za rovněž velmi fascinující (kupříkladu basové sólo v instrumentálce „Cosmic Sea“).
Snad tedy nejsem daleko od pravdy, když mám album „Human“ za do jisté míry revoluční počin, který ukázal, jak také (a chtělo by se říci mimochodem) lze produkovat ten nejkvalitnější kov s přívlastkem smrtící. Schuldinerova družina v jeho poněkud krátké stopáži zvěčnila všechno, co lze po právu očekávat od poctivého death metalového inferna, ať už je to zvířecí zběsilost, s agresí hraničící naštvanost nebo melodické opojení a povýšila to na nadstandardní umělecký zážitek. Prognózy v tu chvíli mohly v souvislosti s DEATH směle hovořit o závratné kariéře a jeden se jim upřímně nemohl ani na chvilinku podivit. Vždyť kdo by odolal, když menu je tak lákavé a voní, ehm, člověčinou. Tou nejčlověčejší.
„Human“ představuje v diskografii DEATH do jisté míry revoluční počin, jenž názorně předvedl faktickou ukázku přerodu sice špičkové, ale přesto jen jaksi obyčejné death metalové produkce ve výstavní skříň technicky a progresivně ďábelských děl s toutéž stylovou visačkou.
10 / 10
Chuck Schuldiner
- zpěv, kytara
Paul Masvidal
- kytara
Steve DiGiorgio
- baskytara
Sean Reinert
- bicí
1. Flattening Of Emotions
2. Suicide Machine
3. Together As One
4. Secret Face
5. Lack Of Comprehension
6. See Through Dreams
7. Cosmic Sea
8. Vacant Planets
Live In Cottbus 1998 (2005)
Live In Eindhoven (2001)
Live In L.A. (Death & Raw) (2001)
The Sound of Perseverance (1998)
Symbolic (1995)
Individual Thought Patterns (1993)
Fate - The Best Of (1992)
Human (1991)
Spiritual Healing (1990)
Leprosy (1988)
Scream Bloody Gore (1987)
Vydáno: 1991
Vydavatel: Relativity Records
Stopáž: 34:04
Produkce: Scott Burns a Chuck Schuldiner
Studio: Morrisound Studio, USA
„Human“ je bodem, kdy je ještě možno nazývat muziku DEATH díky jejímu zvukovému hávu death metalem. Jenže pod tvrdou slupkou už tepe něco jiného – progresivní hudba v tom nejpozitivnějším slova smyslu. Reinert pozvedl úžasným způsobem rytmickou sekci a noví a velmi zruční spoluhráči vyprovokovali Chucka k heroickému skladatelskému výkonu. Riffy jsou ještě údernější, sóla ještě vzletnější a zvuk je do křesla usazující. Přestože „Human“ má na krku již skoro patnáct let, dovoluji si tvrdit, že se bude moci označovat přívlastkem „moderní a nadčasové“ i za dalších patnáct let. Nesmysl – i za třicet. Totéž platí i o následníkovi „Individual…“.
SMRŤ !!! SMRŤ !!! SMRŤ !!! Vražedná zostava vydala pekelný album, obsahujúci pekelnou chorobnosťou nasiaknutý materiál. Angažovanie dvoch ľudí, ktorý sa dva roky potom postarali o nahratie metalového míľnika, CYNIC – „Focus“ a basgitarového mága, bolo viac ako dobrým ťahom. Hoc akým géniom Chuck bol, tak bez schopností týchto troch muzikantov, by HUMAN nebol tým čim je. Týmto albumom urobil SMRŤ definitívny krok do nenávratna, krok ktorý túto bandu vzdialil od death metalu a ponoril ich do vôd technických a progresívnych. Tak sa SMRŤ po troch albumoch odklonil od štýlu ktorý založil a vytvoril nám novú škatuľku, škatuľku ktorá mnohým nevonia, ale mne chutí priam neskutočne.
-bez slovního hodnocení-
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Přiznávám, že je to dle očekávání trochu oříšek. Chybí mi ta hravost starších alb. Tohle je víc komplikované a náročné, než bych si přál, byť další poslechy postupně zvedají tu oponu počáteční nepřístupnosti. Dobrá deska je to určitě, uvidíme jak moc.
Norský instrumentální prog metal, který využívá djentové manýry, přesto se neutápí v této stylové kaši. Silně vystupující basové linky "tvrdí" výraz a rezonují s kytarovými vyhrávkami. Sóluje se hodně často, takže trochu exhibice. Ale špatné to není.
Veteráni NWOBHM s omlazenou sestavou dávají najevo, že se s nimi musí ještě pořád počítat. A proč by také ne, když dnešní doba tak přeje oldschoolu? Nečekejte ovšem žádnou ostrou břitvu, album nabídne spíše jemnější sound a příjemný hardrockový feeling.
Gavin Harrison (THE PINEAPPLE THIEF, ex-PORCUPINE TREE) spolu s Antoine Fafardem stvořili již druhou porci instrumentální hudby bloumající kdesi v oblasti fúzí prog rocku s dalšími vlivy. Opět zajímavé, pro někoho možná i víc něž to.
I takové desky jsou třeba. Death metal s antracitovou aurou, jenž zatrhává všechna základní žánrová políčka. Ale žádné doplňkové. Nepřekvapí, nepřinese nic nového, přesto pobaví. Pokud máte chuť na výživnou jednohubku, GRAVE SERMON jsou vám k službám.
Dokud je to černý modrooký Rambo vs zkorumpovaný maloměstský policejní aparát, funguje to skvěle. Jakmile to zkomplikuje thriller o spravedlnosti a svědomí, začne se to drolit. Nakonec bohužel spíš slow než burn, i když na poměry streamů okej.