THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Přiznávám, že tento text přichází poněkud se zpožděním. Uctívatelé holandské zrzky si tuto placku již beztak sehnali či poslechli, takže půjde jen o krátké shrnutí dojmů, které aktuální tvorba zanechala. Blíže představovat tuto kapelu asi ani není třeba. Ve stručnosti: EPICA vznikla v roce 2002, kdy se Mark Jansen rozkmotřil s AFTER FOREVER a založil si stylově velmi podobnou kapelu. Ve svém novém působišti pak zcela pustil ze řetězu svou touhu po symbióze orchestrálních či symfonických prvků s metalem. Tuto úchylku mu na pozdějších albech pomáhal rozvádět člověk, který má tento trend z větší části na svědomí - Sascha Paeth. Tak tomu bylo až do nedávné doby.
Nové album pochopitelně žádnou revoluci nepřináší, přesto má několik významných pozitiv. Na komponování se podíleli všichni hudebníci a výsledná hudební koláž je sice typická EPICA, přesto je dostatečně různorodá, aby nesplynula v jednu unylou orchestrální šeď. Právě s tímto neduhem bojovala kapela v minulosti, kdy jejich hudba budila dojem zvukového monolitu, který musí utrhnout uši posluchače i s celou hlavou. Netřeba příliš dlouho pátrat po viníkovi. Producent Sascha Paeth tento svůj přístup uplatňuje u všech svých oveček a tak nějak na tomto bodě ve svém vývoji zamrznul. Když přišla „Symphony Of Enchanted Lands“ a další následovníci, bylo to fajn, nové, parádní. Jenže každé jídlo se časem přejí. EPICA se s Paethem rozloučili a udělali tak to nejlepší, co mohli. Stylově se od předchozích desek příliš neliší, ale jejich hudba se projasnila. Jednotlivé melodické linky jsou čitelnější. Melodie vystoupily do popředí, Simone je zas o trochu lépe slyšet. Stále slyšíme bombastické refrény a další pasáže, které svou intenzitou otřásají budovami v základech, ale je jich méně a nejsou použity samoúčelně za každou cenu. EPICA se příliš nezměnila, ale dospěla. Je to možná malá změna, ale podstatná. Deska je tak přístupnější již od prvních poslechů.
Nejvýraznější píseň se skrývá pod jménem „The Essence Of Silence“. Pokud si vzpomenete na to nejlepší z minulých alb, tak přesně to je tato skladba. Chytlavá melodie vygradovaná ve sborové extázi jednoho ženského hrdla. Působivé, líbivé, účelové. Co naplat, zatím to funguje. Povedená je „Unchained Utopia“. Tam kapela sází především na projev Simone a monstrózní sborové refrény za současného minimalistického hudebního projevu. Nechybí ani svižný rozjezd („The Second Stone“) nebo závěrečný zdlouhavý epos („The Quantum Enigma“). Nemá však význam ve výčtu skladeb dále pokračovat, podstatné je, že album si udrží zajímavost po většinu stopáže a svou přitažlivost neztrácí ani po mnoha opakovaných posleších.
A závěrem? „The Quantum Enigma“ je konzervativní nahrávka. Hudebně vyspělá, zvukově podařená, nenudí, v jednotlivostech dotažená a vlastně na ní nelze najít technické ani hudební nedostatky. Snad jen to, že se kapela vůbec nikam neposunula. Nadprůměrné hodnocení si však „The Quantum Enigma“ určitě zaslouží.
Stejně jako minule, přesto lépe. Změnou produkce se hudba projasnila a stala se přístupnější. Výraznou změnu od této party asi čekat nemůžeme, přesto se nové album poslouchá velmi dobře.
7,5 / 10
Simone Simons
- zpěv
Mark Jansen
- kytara, zpěv
Isaac Delahaye
- kytara
Rob van der Loo
- basa
Coen Janssen
- klávesy, piano
Ariën van Weesenbeek
- bicí
1. Originem
2. The Second Stone
3. The Essence of Silence
4. Victims Of Contingency
5. Sense Without Sanity (The Impervious Code)
6. Unchain Utopia
7. The Fifth Guardian (Interlude)
8. Chemical Insomnia
9. Reverence (Living In The Heart)
10. Omen (The Ghoulish Malady)
11. Canvas Of Life
12. Natural Corruption
13. The Quantum Enigma (Kingdom of Heaven Part II)
The Holographic Principle (2016)
The Quantum Enigma (2014)
Requiem For The Indifferent (2012)
Design Your Universe (2009)
The Classical Conspiracy (2009)
The Divine Conspiracy (2007)
Consign To Oblivion (2005)
2 Meter Sessies - We Will Take You With Us (2004)
The Phantom Agony (2003)
Vydáno: 2014
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 68:13
Produkce: Joost van den Broek, EPICA
Studio: Sandlane Recording Facilities
Výborné album. Konečne po velmi dlhom čase prišla Epica s albumom, ktoré sa počúva veľmi dobre. Je tu famózna skladba Essence Of Silence, pri ktorej sa na poslucháča vysype smršť riffov v drtivom tempe, epický orchester spolu s klávesami navodí majestátnu atmosféru a nad tým všetkým sa skvie Simonin nádherný vokál. Môj osobný favorit je však skladba Natural Corruption, pri ktorej tuhne krv v žilách. Bicman sa tu poriadne vyřádil, Simone je znova bezchybná a kapela sype z rukáva jednu úžasnú melódiu za druhou. V podobnom duchu sa nesie aj najhitovejšia skladba The Second Stone, ktorá obsahuje krásne sóla na gitaru a typický "epica" refrén, ktorý zaujme svojou originalitou a nevtieravosťou. Keď už som pri tom, musím spomenúť prekrásnu baladu Canavas Of Life, ktorá v sebe ukrýva nádherné podmanivé melódie a má osobité čaro a atmosféru. Ako poslednú spomeniem pieseň Unchain Utopia, majestátnu, epickú a pritom velmi chytlavú. Od čias albumu Consign To Oblivion som nepočul na jednom albume tolko dobrých songov. Tie ostatné ma nezaujali a príšerne dlhá stopáž zbytočne uberá na kráse tomuto inak velmi osobitému dielu. Ďalším faktom je aj to, že skladby vyniknú omnoho viac sami o sebe ako v kontexte albumu.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.