THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pri formálne vyhranenom žánri so zdanlivo obmedzenými vyjadrovacími prostriedkami a hudbou „nariedko“ – čím sludge s akoukoľvek predponou, príponou, či doplnkom jednoznačne je – netrvá príliš dlho a kapely začnú kolovrátkovať. O to viac je prekvapujúce, ak s jasnými zvukovými preferenciami a striktne odmedzeným povoleným množstvom riffov v jednej minúte nielenže nezniete ako polovica vašich kamarátov a kolegov, no k tomu ešte vyhĺbite aj pri povrchnejšom posluchu do pamäte tak hlbokú brázdu, že ušetríte poslucháčovi prácu so zorientovaním sa. Taliani UFOMAMMUT sú presne takí. Banálne jednoduchí, no s dostatkom „okolia“, ktoré už po nejakých dvoch, troch zoznámeniach príde povedomé.
Zvuk gitár je typická vŕzgavo podladená guľatina, tak riedka a priesvitná, že v nej okamžite počujete prácu bustra. Lenivo prevaľuje elementárne poskladané riffy a na rozdiel od kolegov, ktorí sa často snažia pôsobiť ako brutálne ničivá hluková stena, UFOMAMMUT pripomínajú mastodonta, ktorý pomaly prehrmí, všetko nechá pokryté bahnom a špinou, no nič moc nezničí. Tá očakávaná nadpráca spočíva na „Idolum“ vo všetkom ostatnom, čo sa deje popri kľúčovom sprievode mamutov. V bohatých, no nikdy nekričiacich samploch a vokálnych ozdobách, ktoré na rozdiel od typicky potlačenej vokálnej fukcie väčšiny podobných kapiel dokážu prekvapivo často strhnúť pozornosť a najčastejšie ukazujú na miesto, povedomé z predchádzajúceho počúvania.
Okrem identifikačnej stonerskej zdôrazňujú UFOMAMMUT s chuťou najmä „psychedelickú“ tvár svojej hudby a v promo pojednaní o novom albume sa dokonca vyskytujú slová PINK FLOYD. Už spomínaný výskyt samplov a najmä ich charakter im snáď dáva za pravdu. Čo je dôležitejšie, Taliani svoju inšpiráciu – vrátane ženských vokálov – ukazujú najmä v pokuse o sludge verziu „The Great Gig In The Sky“, autorskej „Ammonia“, mimochodom vrcholnej skladbe celého albumu.
UFOMAMMUT sú najzaujímavejší tým, ako rafinovane a cielene pašujú do svojho sludge metalu dramaturgické a aranžérske barličky, ktoré pôvodnú žánrovú filozofiu popierajú. Nebudem meditovať nad otázkami, čo tento fakt znamená pre žánrových konzumentov hrdých na svojskosť a masovú nestráviteľnosť svojej obľúbenej hudby, všetci ostatní, zvyknutí na chytľavejšie šablóny, môžu brať „Idolum“ ako krásny prienik medzi tým, čo počúvajú a tým, čo už nie. Vraví sa, že obľúbiť sa dá všetko, stačí to len počúvať dosť dlho. Takisto býva zvykom, že ak sa „vyhranená“ hudba stane trendom, čoskoro sa zmení na presný opak svojej pôvodnej myšlienky. Extraterestriálnym mamutom sa dá prísť na chuť takisto, no ešte rýchlejšie, než by kto čakal. A ako začiatok konca sludge metalu ako by sme ho poznali, kebyže patríme medzi tých 200 ľudí, ktorí ho počúvali na úplnom začiatku, sú fajn tiež.
Špinavo ťažkopádna guľatina, z ktorej odpadávajú kusy blata, s podozrivo nákazlivým a nechutne voňavým obsahom.
8 / 10
1. Stigma
2. Stardog
3. Hellectric
4. Ammonia
5. Nero
6. Destroyer
7. Void
8. Elephantom
Hidden (2024)
Fenice (2022)
8 (2017)
Ecate (2015)
Oro: Opus Alter (2012)
Oro: Opus Primum (2012)
Eve (2009)
Idolum (2008)
Supernaturals (split s LENT0) (2007)
Lucifer Songs (2006)
Snailking (2004)
Godlike Snake (2000)
Datum vydání: Úterý, 22. dubna 2008
Vydavatel: Supernatural Cat
Stopáž: 66:04
Na polceste medzi čiernymi SUNN O))) a vesmírnymi ELECTRIC WIZARD a s nohami pevne zapustenými do fertilnej zeminy BLACK SABBATH, títo Taliani neváhajú do svojich mamutích riffov prepašovať nemalú porciu melodiky a hitovosti. "Idolum" je pomerne svojská a vyvážená doska.
-bez slovního hodnocení-
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.