NAILS - Every Bridge Burning
Rezavá a drásavá sedmnáctiminutovka, která v tempu polevuje až u poslední skladby. V čem ale nesleví je hutnost, tlak a brutalita, která je pro NAILS signifikantní. Po všech směrech povedené navázání na minulou desku.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když se po veleúspěšném albu „Consuming Impulse“ (1989) z řad holandských PESTILENCE odporoučel její v té době nejhlavnější poznávací znak – baskytarista a jedinečný „chroptič“ Martin van Drunen (a založil si vlastní, neméně zvučné ASPHYX), kdekdo nad kapelou lámal hůl a neviděl v její další existenci žádný hlubší smysl. Nazírat podobným způsobem na dění v řadách těchhle zřejmě nejslavnějších vyznavačů kultu smrti ze země tulipánů by ovšem bylo zásadní chybou. I když je totiž opustil výstavní murmur, zakládající mozek a praotec všeho toho „morového“ dění kytarista Patrick Mameli zůstal a záhy se také, stejně jako když kdysi tuhle smečku formoval, ujal mikrofonu (zřejmě proto, že usoudil, že nejlíp si to všechno udělá stejně jen on sám – jak také jinak, že). Což bylo pro PESTILENCE (které pro tuhle příležitost na čtveřici doplnil zaskakující basista Tony Choy z amerických CYNIC) tím nejzásadnějším okamžikem, neboť takto především nepřišli o schopnost psát a skládat originální a vitalitou bušící kovové songy a bylo pak druhořadé, kdo skladbám vtiskne hlasovou vizitku. Samozřejmě, že van Drunen byl v posledně jmenovaném pohledu těžce nahraditelným, ale ani pro takové ztráty se nezabíjí, obzvláště když si navíc vystačíte s posilou z vlastních řad.
A tak mohlo v útrobách slavného Morrisound studia na slunné Floridě a pod dozorem neméně slavného producenta smrti Scotta Burnse v roce 1991 vzniknout album, které velmi silně ovlivnilo death metalovou revoluci z počátku devadesátých let minulého století, a které tím pádem nemůže být opomenuto v žádném z pomyslných žebříčků, shrnujícím nejdůležitější death metalová alba všech dob. „Svědectví starodávných“ stálo na jeho titulku, a ačkoliv to vlastně bude znít divně, tenhle titulek byl jediným náznakem toho, že by se na nahrávce skupina chtěla obracet k minulosti. Lyrický podtext alba, reprezentovaný vesměs chmurnými tématy (jakým napovídají názvy skladeb jako „Tajemství hororu“, „Žal“, „Země slz“ nebo „Přítomnost mrtvých“), zůstával ve své záhadnosti tradičně pohřbený stranou, a po hudební stránce se PESTILENCE vrhli novým, poměrně technickým směrem, který jejich smrtícím dávkám dodával na ještě větším lesku a břitkosti. Kytarové vozby, neprostupné jako mrznoucí bahno (ke slyšení kupříkladu v bájném songu „Out Of The Body“ z již zmíněného předešlého alba), se postupně vytratily, a přibyla spousta tvárných a „kudrnatých“ riffů, usměrňujících nové skladby k malinko intenzivnějšímu a naléhavějšímu výrazu. Přičemž samozřejmě stále mluvíme o klasickém death metalu jako takovém, aby nedošlo ke zmýlené, patrném už jenom z tísnivého vjemu strachu číhajícího za každičkou notou. S čímž souvisejí i sem tam se objevivší klávesy a výrazně melodické okamžiky, zavádějící nečekaně náladu úplně jiným, nikoliv tak drsným směrem („The Secrecies Of Horror“„Twisted Truth“, „Prophetic Revelations“). Nejmarkantnější je to ovšem v „Land Of Tears“, skladbě morbidní jako úryvek z Necronomiconu, v níž se bez jakéhokoliv varování ve střední pasáži najednou ozvou sugestivní zvony a pak lítostivé sólo, které by vám málem vehnalo slzu do oka. PESTILENCE, a to nejen v „Land Of Tears“, zkrátka dokázali být svým invenčně – hororovým kytarovým vyprávěním nadmíru poutaví, což je především to, co z „Testimony Of The Ancients“ činí tak zajímavý zážitek. A můžeme tomu třeba znovu říkat morbidnost, umíchaná ze smutku, bolesti a krásy, když už bychom si chtěli připustit, že něco podobného lze vůbec pojmenovat.
Bez zajímavosti určitě také není fakt, že ačkoliv by první pohled na seznam skladeb alba mohl v člověku vyvolat pocit, že PESTILENCE podlehli grind corovému mámení, také v tomto případě jde o prostou (a povedenou) snahu kapely ještě více dobarvit a zkrášlit svoji zvrácenou sbírku artefaktů smrti. Každá sudá skladba totiž v sobě skrývá jakési intro, dýchající svým vlastním životem, mnohdy málem hodným delšího rozpracování („Darkening“, „Impure“), a v každém případě také násobící dusivý dojem z alba samotného. Jako když se na malou samotu uprostřed temných lesů, osídlenou rodinou bezvěrce a pohana, žene dvakrát osm krvelačných křižáckých jezdců, jejichž úder se stává mnohokrát smrtícím v okamžiku, kdy se spojí v jeden jediný, šestnáctihlavý oddíl. A to je moc dobře, vždyť kdo by si na „Testimony Of The Ancients“ vzpomněl, kdyby v člověku nevyvolávalo právě takové či podobné dojmy. Možná jen málokdo. Takhle se ovšem nemůžu zbavit dojmu, že ten dav, poklekávající před černý oltář ve svatyni zachycené na obalu alba, bych si ani nedovedl představit.
Pokud byste někdy zabloudili do pomyslné death metalové síně slávy, docela určitě by tam na vás číhalo i album „Testimony Of The Ancients“ od holandských PESTILENCE. A jestli ne, tak se asi svět už nejspíš doopravdy zbláznil.
Patrick Mameli
- zpěv, kytara
Patrick Uterwijk
- kytara
Tony Choy
- baskytara
Marco Foddis
- bicí
1. The Secrecies Of Horror
2. Bitterness
3. Twisted Truth
4. Darkening
5. Lost Souls
6. Blood
7. Land Of Tears
8. Free Us From Temptation
9. Prophetic Revelations
10. Impure
11. Testimony
12. Soulless
13. Presence Of The Dead
14. Mindwarp
15. Stigmatized
16. In Sorrow
Hadeon (2018)
Obsideo (2013)
Doctrine (2011)
Resurrection Macabre (2009)
Mind Reflections (1994)
Spheres (1993)
Testimony Of The Ancients (1991)
Consuming Impulse (1989)
Malleus Maleficarum (1988)
Penance (demo) (1988)
Dysentery (demo) (1987)
Vydáno: 1991
Vydavatel: Roadrunner Records
Stopáž: 42:51
Produkce: Scott Burns
Studio: Morrisound, Florida, USA
Už je to pekne dávno, keď som túto nahrávku počul po prvýkrát. V roku 1991 to bolo niečo nové a prelomové. Tento album, sa aj dosť odlišoval od predchádzajúcej tvorby PESTILENCE a prinášal po hudobnej stránke, množstvo nevídaných a na tu dobu neslýchaných veci a postupov. Určite bolo plusom to, že kapelu obohatil svojim umením Tony Choy z CYNIC a priniesol do kapely mnohé z toho, čo sa u amerických technikov naučil. Podľa mňa, je tento album, aj v tejto dobe povinnosťou, pre každého, kto si aspoň v kútiku duše hovorí metalista.
-bez slovního hodnocení-
Rezavá a drásavá sedmnáctiminutovka, která v tempu polevuje až u poslední skladby. V čem ale nesleví je hutnost, tlak a brutalita, která je pro NAILS signifikantní. Po všech směrech povedené navázání na minulou desku.
Další alternativa pro příznivce BORKNAGAR je tato parta z Rocky Mountain. Sice nic převratného, ale jízda je to patřičně ostrá i melodická, plná hezkých momentů a přesvědčivé instrumentace. I střídání growlingu a čistého vokálu je namixováno s přehledem.
Páni muzikanti, hoďte tam něco svižného a veselého, kytary ať závodí s klávesami. Dobré, to je ono. Trochu kýčovité jak ti Taliáni STAMINA. A kdo je ten starý pěvec v novém čepci? Ale, nebyl on u ROYAL HUNT? Dobře jste to skloubili, radost poslechnout.
V pátek nás čeká masivní exploze v podobě novinky německých kanonýrů, to se cítím oprávněn tvrdit už na základě luxusního čtyřpísňového EP, které obsahuje ten nejlepší melodický black / death s hnilobným pachem obinadel a lidského masa. Fans do haptáku!
A jsou zpět. Po dekádě odmlky. Opět rozjuchaní, lehce infantilní, ale hlavně maximálně kreativní a hraví. Deska, u které se prostě nejde nepohupovat do rytmu. Je v tom nezbedná nakažlivost.
Řecký instrumentální postrock, jenž koketuje s blackgazem, ambientem i cinematickou hudbou, který se nebojí ani klávesových ploch a piana. Fascinující vizuál skvěle odráží znepokojivost a melancholičnost jejich hudby.
Další španělský příspěvek do už nyní bohaté nadílky výborných doom metalových nahrávek letošního roku. „Espectres“ je klasický, dřevní a čistý doom, přesto stále velmi emotivní a prodchnutý krásně ponurou atmosférou.