THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nórská úderka s morovým letopočtom v názve vždy bola, je, a zrejme bude “iba” partiou “toho Frosta zo SATYRICON”. Kým na regulárnom debute “Liberation” bolo ťažko nájsť čo i len minimum nad rámec s vetrom o preteky uháňajúceho, zle nazvučeného “true” blacku s hyperrýchlou legendou za bicími, aktuálne CD “Beyond The Apocalypse” ponúka o dosť viac.
Okamžite udrie do uší veľmi kvalitný zvuk. Pomer nástrojov vo finálnom mixe je síce “Nórsko” ako sviňa, napriek tomu je čitateľná práca gitár, kanonáda bicích i obligátny škrek, ktorý poslucháča sprevádza bez sebemenších zmien až do konca dosky. Len tej basy je pomenej, čo ale k žánru tak akosi patrí. Prekvapením je omnoho väčšia prepracovanosť nahrávky, snaha o zmeny tempa a pestrú hru na bicie a (v rámci možností) melódiu sú badateľné od úvodnej “Chasing Dragons”. Nie je núdza o gitarové vyhrávky (úvod “Beyond The Apocalypse”), je vidno, že album má vyššie ambície ako len uvoľňovať špinu v ušiach pravých severských černokňažníkov a pekelníkov.
Prvá polovica “Beyond The Apocalypse” je tradičný old school mayhemovský nášup, napriek vyššie spomínaným atribútom žiadneho zo svojich učiteľov neprekonáva. Víchor strieda smršť, smršť ustupuje uragánu a nad tým dunia kopytá koní jazdcov Apokalypsy. Ich opraty drží v rukách Frost (a že to je jazda, keď v “Necronatalenheten” šliapne na plyn), záruka toho, že o 1349 sa bude stále hovoriť, minimálne zo slušnosti. To, že táto nórska pätica by mohla príjsť s niečím zaujímavejším ako slušne odohratou “klasikou”, naznačuje vyše sedemminútová skladba o Tom, čo peje zvláštne piesne, “Singer Of Strange Songs”.
Tempo odrazu zvoľní a 1349 sa ukážu z tej epickejšej, premýšľavejšej stránky. Gitarová linka, ktorá sa odrazu zjaví nad furiosom bicích letmo pripomenie ťažko prekonateľnú hymnu “With Strength I Burn”, podpísanú samotnými EMPEROR. Silná vec, vybočujúca a naštastie nie posledná. Kým nasledujúca “Blood Is The Mortar” zabrúsi až do deathu, “Internal Winter” znovu atakuje hranicu ôsmich minút a pláva do vôd pomalého, (aj napriek absencii kláves) atmosférického a technicky trochu náročnejšieho blacku.
Záverečná, v prvej polovici až pokorne komorná, organová “The Blade” podčiarkne druhú polovicu “Beyond The Apocalypse” a stanovuje konečný verdikt: 1349 natočili prekvapivo slušnú dosku, relatívne pestrú a v mojich očiach nie až tak vzdialenú napríklad aktuálnej “Chimere” od kultových MAYHEM. A tak už teraz čakám, čo bude nasledovať za apokalypsou...
Foto: manzeta
Po mizernom "Liberation" sa 1349 nadýchli a vyprodukovali dosku, ktorá udrží krok so špičkou staromilskej časti blackmetalovej scény. Solídny nášup nepostrádajúci tak často chýbajúcu pestrosť a rozmanitosť.
7,5 / 10
Beyond The Apocalypse (2004)
Liberation (2003)
1349 (2001)
Chaos Preferred (1999)
Demo (1998)
Po otřesné živé produkci jsem se domníval, že aspoň na desce bude hudba 1349 něčím zajímavá. Bohužel - nestalo se tak. Jedná se o klasický prototyp tupého pseudo-evil BM. Vynikající bubeník? To ale platí o dalších několika desítkách bicmenů, kteří se pohybují v hudebním světě.
Kdosi mi nedávno povídal, že na 1349 je nejlepší to, jak je jejich tvorba hudebně absolutně neschopná. Tím je myslím zcela výstižně řečeno vše. Jedná se sice o naprosto primitivní blackový prasopal, ale i ten se musí umět zahrát. S Frostem za bicí soupravou už má kapela z velké části úspěch zaručen. Když se k tomu přidá schopnost dát do svých skladeb NĚCO, co 1349 povznáší nad bahno průměru, není v podstatě moc co řešit. Já se taky nechal nachytat.
Ta pětka je jen za Frosta
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.