DVA - Piri Piri
A jsou zpět. Po dekádě odmlky. Opět rozjuchaní, lehce infantilní, ale hlavně maximálně kreativní a hraví. Deska, u které se prostě nejde nepohupovat do rytmu. Je v tom nezbedná nakažlivost.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Spoutat magii epického prožitku do hudební formy bylo odjakživa snem mnohých. Zachytit onen unikátní dojem, ze kterého člověka málem zapraští v kostech, podmanit ho své vůli tak, aby mohl být kdykoliv znovu připomínán, a vybrat odpovídající prostředek, jehož prostřednictvím se tento zvláštní druh konzervace uskuteční. To všechno lákalo a stále láká nepřeberné davy muzikantů a mezi nimi zvlášť ty metalové, jejichž „loviště“ jsou pro podobná počínání jako stvořená. Vzpomeňme kapel typu THERION, NILE nebo dejme tomu MELECHESCH - jak moc zajímavá alba za nimi kolikrát zůstala, a nakolik k tomu přispěla právě skutečnost, že jim šlo právě o onen zmiňovaný epický prožitek, v daném případě silně ovlivněný kulturou středního východu, respektive Egypta.
Chci-li pak v této souvislosti mluvit o čerstvě debutující kanaďanech AETERNAM, musím říct, že na výše zmíněná jména jsem si nevzpomněl náhodou. Pětice z Quebecu je totiž pozoruhodná právě pro výhradní soustředění své tvorby na zmiňované kultury, které sice neznamená bůhvíco převratného, ale v podobě, v jaké je podáno na „Disciples Of The Unseen“, nezapře spoustu známek velmi precizního provedení. Album, zasvěcené v duchu svého středo – východně – egyptského konceptu (je otázkou, jak moc ho narušuje např. název skladby „Hamunaptra“, odkazující na „pouhé“ vymyšlené město ze slavné série filmů o Mumii) výhradně historické orientální atmosféře, je proto z těch, která by rozhodně neměla uniknout nikomu, kdo se kdy jen trochu otřel o výpravný, epický metal, vybroušený z poctivého kovu smrti.
Důvod je prostý. Koncentrace výrazných melodických motivů, tradičního, nicméně poměrně poutavého deathmetalového materiálu a milimetrově přesných aranží zde narostla do skutečně nepřehlédnutelných rozměrů. A rázem je na světě překvapení, hodné nejen okamžitého úpisu smlouvy s Metal Blade. AETERNAM jsou jako divoká horda Arabů na velbloudech, kteří, místo aby před písečnou bouří prchali, ženou ji před sebou jako stádo dobytka na porážku. S důrazem na detail malují napjatou nervní atmosféru (gradující sbory v „Angel Horned“), znovu a znovu přicházejí se zdravě sebevědomými riffy a melodiemi („Esoteric Formulae“, „Hamunaptra“ nebo „Circle In Flames“) a na důkaz toho, že jim to všechno pospolu pěkně funguje, dokáží také ubrat na tempu a vytasit se s výstižným melodickým zpěvem („The Coronation Of Seth“) či přímo folklórním intrem („Iteru“). V souladu s poměrně konzervativní stopáži v sobě album neukrývá žádné zásadně nevyrovnané místo, přičemž zároveň nabízí spoustu vybroušených instrumentálních výkonů, mezi nimiž je nutno vyzdvihnout i razantně technickou hru bubeníka Antoineho Guertina.
Detailnější rozbor zřejmě netřeba, byť zastánci radikálního stupňování metalového vývoje by k tomu ještě určitě rádi řekli své. Já mám však naprosto jasno a tipuji na jednoho z kandidátů na epic/death metalový objev roku, respektive mě nenapadá jediný argument, který by tuhle kandidaturu vylučoval.
Z gruntu povedený epic/death metalový debut.
8 / 10
Achraf Loudiy
- zpěv, kytara
Alex Loignon
- kytara
Jonas Lapointe
- baskytara, zpěv
Samuel Dubois
- klávesy
Antoine Guertin
- bicí
1. Ars Almadel
2. Angel Horned
3. Esoteric Formulae
4. The Coronation Of Seth
5. Hamunaptra
6. Iteru
7. Goddess Of Masr
8. Ouroboros
9. Circle In Flames
10. Through The Eyes Of Ea
Heir of The Rising Sun (2022)
Al Qassam (2020)
Ruins of Empires (2017)
Moongod (2012)
Disciples Of The Unseen (2010)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Metal Blade
Stopáž: 44:05
Produkce: Jeff Fortin
-bez slovního hodnocení-
A jsou zpět. Po dekádě odmlky. Opět rozjuchaní, lehce infantilní, ale hlavně maximálně kreativní a hraví. Deska, u které se prostě nejde nepohupovat do rytmu. Je v tom nezbedná nakažlivost.
Řecký instrumentální postrock, jenž koketuje s blackgazem, ambientem i cinematickou hudbou, který se nebojí ani klávesových ploch a piana. Fascinující vizuál skvěle odráží znepokojivost a melancholičnost jejich hudby.
Další španělský příspěvek do už nyní bohaté nadílky výborných doom metalových nahrávek letošního roku. „Espectres“ je klasický, dřevní a čistý doom, přesto stále velmi emotivní a prodchnutý krásně ponurou atmosférou.
Fínsky melodicky death so štipkou blacku som objavil až tento rok, ale hrali mi v aute i doma celé leto. Ich siedmy album som teda privítal s rozkročenou náručou a oni ju naplnili po okraj. Nič prelomového, skrátka ich osvedčená kvalitka.
Třicet let po založení je HORNA ve formě. Starý kozel Ville Pystynen, nestor finské blackové scény, za to umí vzít. Ostrý vysypaný BM, halekavá finština a taky rock'n'roll. A skvělé nápady, třeba ústřední melodický motiv v "Hymni II" z hlavy nedostanete.
Hleďme, kolega Noisy deklaruje SACRILEGE. Inu, SARCASM jsou jati hluboko v deathmetalových devadesátkách (založeni 1990, reaktivováni 2015) a navíc mají i blackový "edge". Jsou tam i DISSECTION, jinak je to spíše standardní, ničím nevybočující deska.
Hrací čas / počet zajímavých motivů = koeficient ochoty mačkat "replay". WINTERFYLLETH hrají (bez dvou bonusů) hodinu a tentokrát jsou bohužel na nápady skoupí. Nebýt "Upon This Shore" s WOODS OF DESOLATION / REMETE vibes, nebylo by moc kde brát.