THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Odnikud nikam zdá se vede cesta finského rychlíku NORTHER. Solidní začátky ve stínu CHILDREN OF BODOM vystřídala nevýrazná stagnace stále dva tři kroky za týmiž tajemnými dětmi (navíc podobně stagnujícími), takže by to skoro mohlo vypadat na ručník do ringu. Ne? Ale jo, je mi jasné, že mnozí z vás se mnou nebudou souhlasit. Vždyť NORTHER přece hrají tak rychle, tak opojně metalově, a tak úžasně melodicky, že snad ani není možné mít podobné pochybnosti…
Doopravdy jste o tom přesvědčeni? Inu, něco málo na tom snad asi skutečně bude. A odmyslíme-li si životně důležité finské hole ortopedů Alexiho Laiha a spol., o něž se kapela ve svém melodickém heavy – black metalovém výrazu bez uzardění ze všech sil opírá, můžeme zcela pragmaticky zjistit, že její páté řadové album, nazvané vtipně „N“ (zřejmě písmenko, po jehož původu se v souvislosti s názvem kapely tak často pátrá), nepatří úplně do smetí. Nepatří, neboť místy skutečně skýtá kombinaci rychlosti, melodie a syrové tvrdosti, která (separována od zbytku světa) by klidně mohla být vnímána jako opojná. Přesně na tom principu funguje otvírák „My Antichrist“, načančaný na řízném riffu, přesně v takovém duchu se odvíjí i zřejmě největší tahák alba „Frozen Angel“, jakoby kompletně vystřižený ze stylové severské učebnice, a přesně tak to mají v zápisu nalinkované i skladby „Savior“, „Black Gold“, „We Rock“ a závěrečná „Forever And Ever“, plné výrazných motivů a potřebného kovového důrazu. Je to samozřejmě všechno malinko prvoplánovité, nicméně nemůžu popřít, že by to v tom nejposluchačtějším slova smyslu nefungovalo. Zbytek alba je naproti tomu výrazně nudnější a tváří v tvář hozené rukavici kritiky pak neobstojí ani za cenu jinde funkčního mhouření očí nad (ne)originalitou, nemluvě o tom, že v tomhle škádlení cukrlátek (či hitparádových příček?) zajde kapela někdy až příliš daleko (týká se hlavně hybridu balady „If You Go“, kde chlapecky roztomilý Petri Lindroos s goticky podmalovanýma očima v refrénu skřehotá na své děvče „jestli půjdeš, nevím, co mám dělat, jestli půjdeš, nevím, kde být“). Už i to samo o sobě totiž vydá za setsakramentský důvod pro varovně zdvihnutý ukazováček, a je proto docela možné, že ona ta moje ručníková teorie přece jenom nebude úplně od věci.
Protože s čím kdo zachází, tím také schází, to se zkrátka nedá nic dělat, a dříve či později na to dojedou i NORTHER. Fakt, že se jim to nepřihodilo ani na minulém a ani na tomto albu, je možná jen shodou okolností a možná také výsledkem nezanedbatelných kompozičních schopností kapely, které tady přes to všechno stále ještě jsou. Ale další dlouhou životnost (ve stávajícím výrazu pochopitelně) tomu tedy už nedávám, to mi věřte.
Tak tedy konečně NORTHER s druhým „N“. Ale moc si od toho neslibujte.
5,5 / 10
Petri Lindroos
- zpěv, kytara
Kristian Ranta
- zpěv, kytara
Tuomas Planman
- klávesy
Jukka Koskinen
- baskytara
Heikki Saari
- bicí
1. My Antichrist
2. Frozen Angel
3. Down
4. To Hell
5. Savior
6. Black Gold
7. We Rock
8. Always & Never
9. Tell Me Why
10. If You Go
11. Self-Righteous Fuck
12. Forever And Ever
N (2008)
Till Death Unites Us (2006)
Death Unlimited (2004)
Mirror Of Madness (2003)
Dreams Of Endless War (2002)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Century Media Records
Stopáž: 48:47
Produkce: Fredrik Nordström
Studio: Astia Studios
Podobně jako u Engel: neuškodí, neurazí, hudební stránkou v paměti neutkví. Což není moc dobrá vizitka.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.