THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
DOOM:VS patří k několika dalším interpretům, kteří v poslední době rozšiřují kvalitativně se rozrůstající doom metalové portfolio finského vydavatelství Firebox Records. Za poněkud obskurním názvem se možná až trochu překvapivě skrývá čelní představitel DRACONIAN Johan Ericson, který však svoji snahu na poli příznačného smutnění směřuje do tentokráte o poznání tvrdších a ve srovnání s jistou šablonovitostí a nasládlostí domovské kapely kompozičně zajímavějších vod.
Již na úvod lze konstatovat, že debut s poněkud sentimentálním pojmenováním, je po všech stránkách velmi dobře zvládnutou nahrávkou. Ostatně, Johan Ericson nepatří mezi nezkušené nováčky a „Aeternum Vale“ jen potvrzuje, že svým představám a náladám dokáže vetknout velmi hmatatelný tvar s pevně stanoveným cílem a odpovídající formální stránkou. DOOM:VS zapadá do proudu, který reprezentují kapely typu SHAPE OF DESPAIR nebo SWALLOW THE SUN, neméně viditelně však staví na prvcích, kterým dali tvar jedni ze zakladatelů žánru, ostrovní MY DYING BRIDE. V tomto případě však není třeba uvedené tvrzení chápat jako výtku. Přestože se zpočátku může zdát, že „Aeternum Vale“ má v některých okamžicích částečné ambice směřovat převážně do temnějších poloh (což s jistou úporností tvrdí i propagační materiály), se vzrůstajícím počtem poslechů se od této představy budete postupně vzdalovat. Nutno ovšem podotknout, že jisté styčné plochy existují (např. The Crawling Insects“, „Aeternus“), jsou však, více než co jiného, spíše chvilkovými záchvěvy v jinak velmi sametovém a přístupném zvuku nahrávky a marně byste zde hledali palčivou beznaděj a syrovou prázdnotu SKEPTICISM či služebně mladších PANTHEIST.
DOOM:VS tak i přes poměrně standardní délku kompozic staví především na variabilitě, s níž velmi hezky pracují již také vzpomínaní SWALLOW THE SUN či SATURNUS a to jak po stránce kompoziční, tak i nástrojové. Nejen díky tomu není „Aeternum Vale“ o dlouhých monolitických tryznách, ale spíše o střípcích nálad, barvitých okamžicích, které nepostrádají jistý prvek líbivé přesto nepatetické epičnosti. Ačkoliv vás zastoupené skladby patrně neomráčí ničím výrazně novým, dřevní doom metalové postupy mají v podaní DOOM:VS až překvapivě silné kouzlo a každá z kompozic je vyváženým celkem, jenž dokáže upoutat výraznými motivy. Výše jmenované tak jen potvrzuje Ericsonův cit pro strukturu a především netuctovost kompozic, jejichž letargicky se přelévající sametové riffy dokáže autor ve vhodných okamžicích ozvláštnit čistým vokálem, dynamickými změnami tempa či poměrně vkusně zpracovanými samply strunných nástrojů v úvodu některých skladeb.
Po příjemné řadovce dánských SATURNUS je „Aeternum Vale“ další žánrovou nahrávkou, která stojí za pozornost a u mě po chvilce váhání přeci jen vítězí. Přestože Johan Ericson mnohdy dosti explicitně cituje inspiraci někdejšími MY DYING BRIDE, paradoxně lze říci, že je v jejich dnešní podobě lehce poráží vlastními zbraněmi. I přes poměrně úzce ohraničené hudební mantinely a zmíněné citace zní debut DOOM:VS po všech stránkách svěže a moderně, aniž by se uchyloval ke zcela zbytečným archaismům.
Moderně a svěže znějící doom metal, který viditelně čerpá ze studnice nedávné historie, neuchyluje se však ke zbytečným archaismům a mnohé dnešní epigony žánru poráží vlastními zbraněmi.
7,5 / 10
Johan Ericson
- všechny nástroje a zpěv
1. The Light That Would Fade
2. Empire Of The Fallen
3. The Faded Earth
4. Oblivion Upon Us
5. The Crawling Insects
6. Aeternus
Aeternum Vale (2006)
Empire Of The Fallen (2004)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Firebox Records
Stopáž: 50:06
Po delší době odvážlivci plavící se v omšelé bárce přes mlhy zkázonosné řeky Styx do říše trudnomyšenkářů. Posádka, která zahodila strach spoléhat se na zčásti ztrouchnivělý starý dřevitý materiál původní doomové školy a současně má odvahu tisknout do své lodi své vlastní tematické prvky dodávající zašlému korábu osobitý ráz a vzhled. I když snahy o invenční vklady tu jsou, je velká škoda, že takových motivů zde není více, minimálně tolik, aby na vahách, kde na jednu stranu rozložíte starobylé a na druhou neokoukané se jazýček klátil kolem znaménka rovnosti. Stačilo by k tomu jen málo. Tento kotouč při zrodu kutálel na můj vkus až příliš velkým množstvím již dávno vyjetých kolejí a přitom DOOM:VS v několika momentech dokazují, že ani vytyčení vlastních cest jim není cizí a dokáží ve své tvorbě posluchači připravit velmi zajímavá i smuteční místa a to, ať už jde o pasáže koketující s nakyslejší verzí SINS OF THY BELOVED, žesťové majestátní stuhy obepínající skladbu „The Faded Earth“ mnohé další momenty naplněné až po okraj bezútěšnou dějovostí. S hledáním a ošetřování takových pasáží si však formace shromážděná kolem Johana Ericsona nedala tolik práce, kolik by jí jejích tvorba z mého pohledu potřebovala. I tak je „Aeternum Vale“ albem, které se může hrdě postavit mezi řídnoucí představitele klasického doomového žánru, kteří hrdě nesou zástavu stylu dál, aniž by ji dělali ostudu.
-bez slovního hodnocení-
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.