THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
I billboardy u silnic už to dávno vědí, bájný idol odžískovaných metalistů, později jejich dívek s „plísňáky“ a nakonec nezletilých holčiček má nové album pod zavedenou značkou KREYSON. Po všemožných reminiscencích a vzpomínání ho předznamenal loňský singl, který leccos napověděl, a teď tedy konečně dozrál čas pro nostalgiky tolik očekávaný návrat na drážkách černých i stříbrných placek, které už dávno neznamenají svět.
Reklamní kampaň staví na nahrávání ve Švédsku a mixo-masteringu dvorního kytaristy KINGa DIAMONDa Andyho La Rocque, což je v dnešní době, kdy lze skvělého zvuku docílit i v domácích podmínkách, spíše podružné a malinko úsměvné. Ovšem velká jména táhnou a dobře zvládnuté řemeslo nahrávce rozhodně vytknout nelze, což platí jak pro výsledný zvuk, tak i pro obal Marka Wilkinsona (byť o samotném námětu si můžeme myslet svoje).
Co ale „Návratu krále“ rozhodně vytknout lze, je samotný hudební obsah. Kdo čekal falzetovou smršť s uhánějícími kytarami, může si rovnou nechat zajít chuť. Křížkovi to sice stále ještě slušně zpívá, ovšem žádné závratné kouzlení ve výškách už od něj nečekejte. Co by si s ním pak počal na koncertech. Novinková sedmička skladeb (dvě obsahovalo již zmiňované promo a úvod a závěr obstarává intro, resp. outro) tak má blíž k prapůvodnímu heavy metalu VITACITu (nejvíc asi v „Otevři oči“), než k přeci jen načančanější obecné představě o KREYSONu.
Jinak je ovšem naprosto lhostejné, zda se v tradičních heavymetalových skladbách zrovna staví na těch nejprovařenějších kytarových riffech („Archanděl Michael“), oživuje HARLEJ („My jo, a vy“), devadesátkově plouží („Ztrácím“), vzývá motorovou hlavu („Kde se touláš“), zkouší vstoupit do nové „Čarovné noci“ („Možná“), nebetyčně vykrádá „Apage Satanas“ od ARAKAINu („Dávej, dej“) nebo snaží hrát na epičtější strunu („Tvá zář“) – vždycky je to provařené až na kost. Navíc v drtivé většině zabalené do mustru ostřejšího zpěvu ve slokách, s měkčím refrénem na dechu. Hudebně nejzajímavější se tak nakonec může paradoxně jevit původně odepsaná „Stoupáš“, která sice ten základní riff taky opsala od milionu dalších, jinak ale vrství akordy trochu jiným způsobem než zbytek alba.
A jako třešinku na tom povadlém dortíčku tady máme tradičně hrozné texty. Co se před 20 a více lety ještě dalo omluvit dobou, byť už tehdy to bylo často na pováženou, je dneska skutečně k nevydýchání. Za všechny obsažené perly citujme „ostrou sociální kritiku“ v již jmenované nestrašidelnější věci na albu „My jo, a vy“: „Potkal jsem ženskou, táhla na pracák, v ksichtě celá bílá, veselá jak funebrák ... žijem si jak na zámku, tak hlavně neskuhrej, makej lůzo líná, máme tady júesej...“ atd. To myslím mluví jasnou řečí.
KREYSON přinesli kůži na trh. Jestli by bývali neudělali lépe, kdyby dál jen tyli z minulosti a vzpomínek fanoušků-pamětníků, je na pováženou. Ladislav Křížek byl ovšem vždycky člověk, co uměl dobře počítat. Konečně se na to dá parafrázovat i text klipovky „Stoupáš“:
„Ten kdo to peklo rozpoutal
s úsměvem se večer ptal
kolik jsem dneska vydělal
tak kolik... kolik... KOLIK?“
Kdo rozpoutal „Návrat krále“ víme. Teď zbývá jen počkat, jakou kupní sílu má nostalgie.
Král se vrátil a na sobě má císařovy nové šaty...
4 / 10
Ladislav Křížek
- zpěv
Luděk Adámek
- basa
Peter Boška
- kytary
Radek Kroc
- kytary
Michal Daněk
- bicí
1. Návrat krále 1
2. Archanděl Michael
3. Stoupáš
4. My jo, a vy
5. Ztrácím
6. Kde se touláš
7. Možná
8. Otevři oči
9. Dávej, dej
10. Tvá zář
11. Návrat krále 2
Návrat krále (2013)
20 Years Of Kreyson (2009)
Live: Noc plná hvězd 2007 (CD/DVD) (2008)
The Best Of Kreyson (1996)
Zákon džungle (1995)
Elixír života (1993)
Křižáci (1992)
Anděl na útěku (1990)
Mě se to album líbí. Texty - jsou více méně průser u většiny nejen českých kapel. Výjimkou budiž Lahar a Master's Hammer, i když tam už to také není to, co to bývalo. Hudba - na současné tupé sračky co vycházejí v heavy a power metalu, to je velmi slušné. Zvuk - ten je luxusní.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.