Iba nedávno vyšli v slušivej reedícii vydavateľského domu Forza všetky albumy od Deža Ursinyho. Z dnešného pohľadu je až neuveriteľné, že takáto výnimočná muzika v týchto končinách bežne vychádzala a dokonca sa aj hojne počúvala.
Veteráni našej populárnej piesne ako „slovenský John Lennon“ (©Zdena Studenková) Janko Lehotský či „uškriekaný zväzák“(©Peter Pišťanek) Jožo Ráž nasmerovali celé dianie v hudobnom priemysle od prelomu sedemdesiatych a osemdesiatych rokov minulého storočia do takého marazmu, že okrem nahrávky „Bezvetrie“ od Andreja Šebana by ste za posledných dvadsať rokov s veľkými problémami identifikovali ďalšie aspoň štyri takéto pomyselné nádychy čerstvého vzduchu nad inak nehybnou, zapáchajúcim bahnom potiahnutou hladinou.
Je to žiaľ tak. Populárnej hudbe na Slovensku vládnu nasledovníci modusovsko-elánovského prístupu. Útoky na prvú signálnu, absencia výraznejších umeleckých ambícií, inštrumentálna a aranžérska nemohúcnosť prechádzajúca do prachobyčajnej lenivosti, texty kĺžuce často až k „láska-páska“ štandardom – všetci tí gladiátori, desmodi, nounejmisti, táslerovci spôsobili, že človek so štipkou hudobného vkusu sa dnes slovenskému „pop-rocku“ vyhýba obrovským oblúkom.
A tu zrazu blesk z jasného neba. KORBEN DALLAS. Už prvý album „Pekné cesty“ z konca roku 2011 bol veľkou nádejou vďaka podareným kúskom ako „Pochybnosti“, „Čo už“, „Pec“ či prekvapujúcej rúbanici „Biele ráno“. Novinková „Karnevalová vrana“ zachádza ešte ďalej, hlbšie pod kožu užasnutého poslucháča. Je to veľmi pestrý a zároveň, vďaka výbornej produkcii, výnimočne ucelený, kompaktný albumový počin.
Šebanovská „bezveterná“ rozvážnosť a vnútorný pokoj v aranžmánoch, textárske majstrovstvo siahajúce až k štrpkovským výšinám - a to všetko postavené na poctivých inštrumentálnych základoch fanúšikov tvorby uletených pattonovských projektov.
Je vskutku zábavné čítať na našom portáli osem rokov starú recenziu na dosku „Overloaded“ od kapely APPENDIX, ktorej dve tretiny tvoria práve súčasných KORBEN DALLAS. A hneď vzápätí počúvať neutíchajúce ozveny sympatickej mladíckej nerozvážnosti v nových skladbách ako „Zlatý jeleň“, „Kamene“, „Prázdny muž“ alebo „Beh“.
Energické kúsky dokážu KORBEN DALLAS veľmi vkusne kombinovať s uvoľnenou atmosférou a momentami, keď sa menia na priam barovú kapelu, alebo len tak ľahúčko strúhajú jemné reminiscencie na beatlesácku klasiku „Let It Be“ - ako v prípade skladby „Spovede“.
KORBEN DALLAS sú veľmi sympatickou, radostnou súčasnosťou slovenskej mainstreamovej produkcie. „Karnevalová vrana“ nahrávaná výlučne na živé hudobné nástroje predstavuje trojicu Benetin, Fila a Guttler v ich najsilnejšej chvíli – svojou tvorbou dokážu osloviť prekvapujúco široké vrstvy poslucháčov bez toho, aby sa vtierali, podliezali pomyselnú latku umeleckých nárokov či remeselnej zručnosti. KORBEN DALLAS jednoducho hrajú populárnu hudbu s ľudskou tvárou. Fešáckou a uhrančivou.