Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Bol to jeden z pomerne vzácnych okamihov. GRAVEYARD sme vám predstavili ešte ako pomerne neznámu, ale nádejnú kapelu v čase vydania debutu u kultového labelu Tee Pee Records. Druhý album už vyšiel u veľkej značky Nuclear Blast, pričom novinka je bez debaty jedným z najočakávanejších albumov žánru v tomto roku.
Až na mierne učesaný a na dnešné pomery tichší zvuk sa toho našťastie veľa nezmenilo. GRAVEYARD stále tlačia svoje retro do väčšej dokonalosti a stále bez akéhokoľvek náznaku pôvodnosti. Tvrdohlavý, ortodoxný blues rock sa v ich poňatí vymyká bežným stonerrockovým štandardom.
Pomalé balady „Slow Motion Countdown“ alebo „Hard Times Lovin’“, ako stvorené pre zachrípnutýhlas Joakima Nilssona, balansujú na hrane medzi nevkusným, ale stále úsmevným pátosom a uveriteľnou melanchóliou. Nilssonov hlas pritom na „Light Out“ nešplhá do výšok tak často ako v minulosti.
Najlepšie to však GRAVEYARD ide, keď sa do strún a blán poriadne oprú. Z valcujúcich vyhrávok a tučných riffov Nilssona a Larocca-Ramma či solídnej rytmiky tryská energia evokujúca zlaté časy Claptonovho power tria CREAM alebo Hendrixovej Experience. Túto podobu Švédov najviac vystihujú krátke hity „Goliath“ (ktorej klip sa tiež príliš nelíši od klipu titulnej skladby predchodcu), „Seven Seven“ alebo „Endless Night“, ku ktorej vydavateľstvo zafinancovalo na pomery žánru celkom netradične už druhý klip.
Žiada sa ešte spomenúť skladby nachádzajúce sa medzi spomínanými pólmi. Bez nich by to neboli GRAVEYARD, ako ich poznáme. „The Suits, The Law The Uniforms“ občas evokuje ľudových AC/DC, svoj podiel na tom má aj Nilssonov prejav chvíľami pripomínajúci zosnulého Bona Scotta.
Osobné a v náznakoch angažované texty ku GRAVEYARD a žánru ako takému už neodmysliteľne patria. Svojou prijateľnou naivitou dajú spomenúť na úsmevné spovede notorikov SAINT VITUS, a to najmä na kultový „Born Too Late“. Inšpiráciu BLACK SABBATH však budete u Švédov hľadať márne.
Znie to neuveriteľne. Aj tretí album absolútne nepôvodnej kapely môže baviť a nie je o nič horší než predchádzajúca dvojica. Albumy skupín tohto typu obyčajne fungujú raz, v lepšom prípade dvakrát, aj to v kontexte nostalgie alebo akejsi obskúrnej fascinácie „béčkom“.
V tom najhoršom prípade sa podobné skupiny neskôr začnú brať vážne a náznaky progresu dopadnú ako výstrely do tmy, podobne ako v prípade novinky krajanov WITCHCRAFT. GRAVEYARD sú však akoby z inej kategórie, na míle vzdialení revivalovým obludnostiam a ani retro škatuľka u nich nie je celkom na mieste.
Tomuto švédskemu kvartetu to verím. Ono tým koncom šesťdesiatych rokov jednoducho žije. Na „Lights Out“ je to počuť.
1. An Industry Of Murder
2. Slow Motion Countdown
3. Seven Seven
4. The Suits, The Law & The Uniforms
5. Endless Night
6. Hard Times Lovin'
7. Goliath
8. Fool In The End
9. 20/20 (Tunnel Vision)
Aj ja im to verím. V tomto případě ani nemá příliš cenu řešit, zda-li to ještě příště bude stačit. Všichni asi tak nějak tušíme, jak to bude, ale tohle vzpomínání prostě stále dobře baví. Není co více dodat.
18. prosince 2012
Klypso
6,5 / 10
Až mi je ľúto byť o chlp prísnejší. Súhlasím s kolegom takmer vo všetkých úsudkoch. Švédi majú moje sympatie.
„Najlepšie im to však ide, keď sa do strún a blán poriadne oprú.“ A tentokrát sa do nich skrátka opierajú o niečo menej ako naposledy.
Další retro heavy metalové album. Za vzor si berou MANOWAR, JUDAS PRIEST a další klasiky. Úplně je nevykrádají, ale ta inspirace je tam slyšet. Vzrůstající historickou hodnotu tahle nahrávka určitě mít nebude, ale pro poslech to není špatné.
Před časem se opěvovala invence deathových BLOOD INCANTATION. Ale pojďme také diskutovat o Italech BEDSORE. Ti totiž něco podobného, a podle mě rozhodně ne hůře, předvádí na své druhé desce. Není to na první poslech, ale slušná darda, když to vstřebáte.
Polská heavy metalová parta s ženským vokálem se po letech ozvala. Pro plnohodnotné album by to chtělo se trochu plácnout přes kapsu a zaplatit si lepší studio a zvukové inženýry, materiál za to stojí, určitě to platí pro těch aktuálních sedm skladeb.
Novinka agilního švýcarského kvarteta je naprostý banger. Nese se ve většímu příklonu k noiserocku, současně je hudebně sofistikovanější a košatější v přístupu k tvorbě i emocím. Méně vzteku, více muziky. COILGUNS rozkvétají do krásy.
Švýcarští přízrakové epického BM překvapivě opouštějí barvy a filozofování ve jménu černobílé pocty kruté kráse horstev své domoviny. Je to vrstevnaté, majestátní, syrové, prodchnuté prvky folku. Jeden z BM vrcholů roku? Jsem nakloněn tomu věřit!
Irský "rezavý" sludge vyšperkovaný parádním chraplákem. Dusivá těžká deka páchnoucí zatuchlým smradem nemytých opilců, unavený hlahol venkovské krčmy těsně před zavíračkou a ranní střízlivění. To vše z téhle hudby cítím. Ani nevím proč.
Zásadní průkopníci melodického DM mimo Skandinávii vydali (znovu) slušnou řadovku. Tentokrát je ostřejší, průraznější a disponuje silnějšími vibes pozdních AT THE GATES. "Shadowreaper" vkusně zachycuje unikátní atmosféru poloviny devadesátek. Nostalgické.