MANY EYES - The Light Age
Metalcore vo veľmi šťavnatej podobe! Keith Buckley, frontman pradávnych a už žiaľ nefunkčných EVERY TIME I DIE a jeho nové pôsobisko v prekvapujúco výraznej forme. Toto sa podarilo v každom jednom ohľade.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ani sa nechce veriť, že od vydania „The Unspoken King“ ubehli už štyri roky. Spomienka na to, ako si pilier kanadského technického a brutálneho death metalu „vystrelil“ z fanúšikov a snahou o „odkrývanie nových hudobných dimenzií“ si vyhodil do povetria dobrú povesť, je ešte stále živá a zábavná. Ale aby som bol spravodlivý – album by bol v podstate v poriadku, ak by ho nahrala nejaká nová death- a metalcorová družina, ale nie niekto, kto v trochu inom a naozaj extrémnom žánri patril medzi tých, o ktorých sa hovorilo s úctou.
Je rok 2012 a je aj načase venovať sa siedmemu dlhohrajúcemu, tentokrát eponymnému albumu voľakedajšieho montrealského božstva. Nuž, čo nám to (väčšinou) „Frantíci“ nachystali? Osobne to hodnotím ako návrat k tomu, čo od nich extrémne metalovú verejnosť bavilo naozaj. Nechce sa mi špekulovať, či sa rozhodli „zahrať na istotu“, prípadne zachrániť si zvyšok povesti a znovu si získať rešpekt, alebo či sa na základe dosť často „krajne nenadšených“ recenzií pokorne podriadili želaniu fanúšikov. To posledné snáď nie, kapele sa odpustí podivný experiment, odpustí sa jej aj vychcanosť, ale strata sebaúcty, to ťažko.
Novinka obsahuje osem skladieb. Už to vyzerá nádejne, ako za starých, pre mnohých najlepších čias „None So Vile“ a „Whisper Supremacy“. Spozornieť možno pri obale s takým akýmsi „cirkusáckym“ hlavným logom (v menšom ho nájdete už na „Once...“). Ale je tam aj to originálne, a k nemu starí dobrí okrídlení démoni. V podstate tá grafika vystihuje hudobnú zložku nového albumu CRYPTOPSY. Čo-to sa dalo očakávať už na základe prvých dvoch zverejnených skladieb, „Two Pound Torch“ a „Red Skinned Scapegoat“, niečo ako „žeby opäť mohlo byť dobre?“, ale bolo lepšie očakávania krotiť, lebo pamätáme si, ako sa naposledy podarilo namotať ľudí MORBID ANGEL. A fanúšikovia potom pálili za drahé peniaze kúpené „truhlice“. K tomu tých pár melodických deathmetalových pasáží, ktoré v zásade nezneli zle, ale na hranie „Škandinávie“ už pred rokmi doskákala iná voľakedy najlepšia kanadská extrémna banda. A obvinenia z death- a metalcoru sú v súčasnosti to posledné, čo Flo a spol. potrebujú. Nie že by sa po nete nezjavili, v prvom afekte a dosť mimo misu.
„Cryptopsy“ je po hudobnej stránke pre mňa ako fanúšika s výnimkou „The Unspoken King“ všetkého, čo CRYPTOPSY vydali, v poriadku a som spokojný. Stále je to ich charakteristický vysoko technický rýchly a brutálny death metal s množstvom gitarových a basových vyhrávok a s nenapodobniteľnými Mounierovými bicími. Návrat Jona Levasseura, ktorý bol pre skupinu jedinou možnou záchranou, splnil očakávania, počujem hudbu, vychádzajúcu z toho, čo sa tu hralo v časoch „Whisper Supremacy“ a „And Then You’ll Beg“, ale hranú s prihliadnutím na to, že je rok 2012, takže žiadne retro samého seba.
Vokalista Matt McGachy sa konečne ukazuje ako niekto, kto bol pre CRYPTOPSY celkom dobrou voľbou. Stačilo vypustiť „emo“ registre, sústrediť sa na šťavnatý hlboký growl a o čosi ľudskejší deathmetalový rev, jedno i druhé rozohrať vo viacerých hladinách intenzity, skombinovať, a výsledok považujem za veľmi dobrý. Bavil ma Lord Worm, Mike DiSalvo tiež, aj keď na rozdiel od mnohých mi jeho často dosť „civilný“ a zľahka HC prejav až tak nechýba. To, že na žiadnej štúdiovke nie je Martin Lacroix je škoda, naživo bol v CRYPTOPSY výborný. Ale aktuálne je vokál v „Crypto“ na veľmi dobrej úrovni, podobne ako naozaj intenzívna, kopajúca, agresívna a zároveň svojsky atmosférická technicko/brutálna deathmetalová hudba, pri počúvaní ktorej sa dá ten predošlý album odpustiť ako materiál, na ktorom CRYPTOPSY hľadali a nenašli. Tu je všetko, čo má byť, album je pestrý, chytľavý, zároveň kvalitne skomponovaný, drží pokope a znie tak akosi „nezapredane“.
Zvuk je pomerne čistý a priezračný, na čo si ale bolo treba zvykať už od „None So Vile“, kde všetky tie kadejaké vyhrávky bolo počuť viac, než v tých rokoch u najextrémnejších bánd bývalo zvykom. Aspoň sa tie harmónie a zmeny ľahko lovia. A v dnešnej dobe vlády mrzkej umelohmotnej preprodukovanej sterility vydávanej za death metal znie album pri tej čistote a vybrúsenosti v podstate prirodzene, zvlášť sa mi páči, že Mounierove bicie stále znejú ako bicie a nie ako tie kvantá zmutovaných... naeditovaností.
Ak to zrátam, dostávam „starých dobrých CRYPTOPSY“ po nejakých tých zásadnejších zmenách v zostave a so súčasným ksichtom, je to viac než som čakal. Kto čakal niečo iné, môže si z hodnotenia škrtnúť koľko chce.
Od CRYPTOPSY som radšej nič nečakal, napriek tomu môžem konštatovať, že „v opravnom termíne“ sa celkom vytiahli. Po tom, ako veľmi sa museli nútiť do toho, aby sa priblížili k tomu, čo od nich očakávali tí, ktorí im to riadne dali zožrať za predošlý album, pátrať nebudem, nie je to moja starosť.
8 / 10
Flo Mounier
- bicie
Jon Levasseur
- gitary
Christian Donaldson
- gitary
Matt McGachy
- vokály
Olivier Pinard
- basgitara
1. Two-Pound Torch
2. Shag Harbour's Visitors
3. Red-Skinned Scapegoat
4. Damned Draft Dodgers
5. Amputated Enigma
6. The Golden Square Mile
7. Ominous
8. Cleansing The Hosts
As Gomorrah Burns (2023)
The Book of Suffering – Tome II (EP) (2018)
The Book Of Suffering - Tome 1 (EP) (2015)
The Best Of Us Bleed (Best Of) (2012)
Cryptopsy (2012)
The Unspoken King (2008)
Once Was Not (2005)
None So Live (2003)
And Then You'll Beg (2000)
Whisper Supremacy (1998)
None So Vile (1996)
Blasphemy Made Flesh (1994)
Ungentle Exhumation (demo) (1993)
Na jednej strane ostať sami sebou, nepošliapať kult starých albumov a zavďačiť sa odvekým fanúšikom, no na strane druhej ukojiť svoju túžbu experimentovať. Ťažké to veru majú tí CRYPTOPSY.
Dôležitý je však výsledok a je v podstate jedno, akou cestou sa k nemu hudobníci dostanú. A ten je v prípade eponymnej nahrávky vcelku priemerný (nádych), na rozdiel od nahrávky minulej. (Ďalší nádych) lebo tá zanechala dojem veľmi príjemný.
baví mě to
Metalcore vo veľmi šťavnatej podobe! Keith Buckley, frontman pradávnych a už žiaľ nefunkčných EVERY TIME I DIE a jeho nové pôsobisko v prekvapujúco výraznej forme. Toto sa podarilo v každom jednom ohľade.
Doposud jsem se s tvorbou libereckých spíše míjel a vlastně ani nevím proč. Ty ozvěny starších LVMEN, festival emocí a hůře definovatelná těžká atmosféra dělají z nahrávky pro mě velmi chutné sousto. Jdu se zavrtat pod její povrch => další poslechy nutné!
Stoner / doom / heavy metal tradičního ražení a s "čarodějnicí" za mikrofonem není už žádné unikum. Vlastně ním není ani nová deska amerických CASTLE. Přesto však nahrávka nabídne příjemnou společnost těžký kytarových riffů a (před)pekelných melodií.
Švédská rodinná kapela se příliš nenechává svazovat žánrovými mantinely. Minule to bylo laděno hodně do folku. „Lullaby“ oživuje taneční rytmy postavené na power metalovém podkladu. Opět velmi dobré, jen je škoda, že je to pouze singl.
Jude Law jako sebedestruktivní lovec amerických nácků v temném a tvrdě tenzním thrilleru podle skutečných událostí. Australan Kurzel se s tím nesere a ve filmu, který nejvíc připomíná Sicario či Wind River, zobrazuje zrůdnost i svůdnost US fanatismu.
Zasloužený trest pro ty, kteří Todda Phillipse pasovali na Spasitele komiksu. Nesoudržná slátanina selhává ve všech žánrech, o než se pokusí, svou naivitu každopádně skrývá agresivní temnou introspekcí, která je ještě legračnější než ten psychomuzikál.
Tohle duo nezapře, že má v žilách DNA mateřské skupiny AARA, přesto je tenhle studeně zlý, přiměřeně melodický a hutně natlakovaný papiňák melodického black metalu připravený bouchnout vám do ksichtu po svém. Kompaktní, vtahující, skličující, ponuré.