BODY COUNT - Merciless
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
KÉPZELT VÁROS, v preklade "Imaginárne mesto", som spoznal koncom roku 2010, keď v Budapešti predskakovali Anneke Van Giersbergen. Zaujali ma tým, akí boli vyspelí a zaujímaví hudobníci a takisto energiou, ktorú natlačili do publika napriek tomu, že hrajú hudbu vychádzajúcu z introvertného post-rocku, ktorá síce presahuje do iných, no určite nie do tvrdších žánrov. Hneď na mieste som si kúpil ich prvotinu "Mit Nékem", ktorú si odvtedy pravidelne púšťam a na ktorej som objavil aj zopár veľmi silných vecí. Napríklad klavírový "riff" zo skladby "Hercules" radím medzi najlepšie momenty tohto zvláštneho žánru, inak bohatého na vatu a zbytočné kapely. Toľko malý osobný úvod.
Nástupca "Hélium" potvrdil obrovský talent mladých hudobníkov z Budapešti a zároveň podčiarkol dojem, že celý post-rock je pre nich len veľmi základná definícia. Patria k zvláštnej odnoži vyznačujúcej sa skôr pozitívnou hudbou, a ak by sa dali prirovnať k niekomu väčšiemu a známejšiemu, tak pravdepodobne ku Švédom EF.
Oproti debutu došlo k pozoruhodnej zmene. Kým "Mit nekem" bol silnejším albumom v početných inštrumentálnych momentoch, na "Hélium" je už spevák Gergely Oláh silným článkom reťaze, sebavedomým a charizmatickým hlasom spievajúcim v rodnom jazyku. Ďalší ťahúni albumu už takí prekvapiví nie sú. KÉPZELT VÁROS, to je hlavne snúbenie silnej rytmiky v podaní bubeníka Dániela Gála a skromne pôsobiaceho Mátého Györffyho, ktorého gitara je rovnako úžasne nápaditá, ako je vkusne dávkovaná.
Na albume okamžite zaujme zvuk z budapeštianskeho štúdia Metropol, ktorý je moderný len v nevyhnutnej miere, inak pôsobí veľmi organicky a tradične. KÉPZELT VÁROS vám pri počúvaní albumu pravidelne ponúkajú momenty, ktoré boli ako keby vymyslené a zaranžované na vyniknutie kvalít štúdia a prirodzeného zvuku jednotlivých nástrojov. Samotný úvod albumu je jedným z nich. Keď na začiatku poslednej "Végtelen féltér" hrá tichý klavír a pomedzi jeho kladivká počujete zošliapavanie pedálov a vŕzganie stoličky, je to akoby ste si odtrhli jablko zo zdravej dedinskej jablone. Drevo a struny, eben a slonovina. Žiaden plugin.
Nešťastnou zvukovou chybičkou krásy je akurát jeden z činelov, ktorý chytá zvláštnu zvonivú frekvenciu a v momentoch, keď Dániel Gál doňho udiera s vyššou pravidelnosťou, začína byť bolestivo iritujúci.
KÉPZELT VÁROS zrejme neprerazia medzi svetovú špičku preplneného a neprehľadného žánru plného lacných atráp. Aj tak by však nemali zapadnúť. Skrývajú v sebe poctivosť, cit a mieru, ktorú oceníte najmä pri využití plejády hosťujúcich dychových nástrojov. Tie sa nádherne vplietajú medzi zvuky kapely a v žiadnom prípade sa nepredvádzajú v popredí. Keď sa dopracujete až k hoboju, nahlas vzdychnete blahom.
"Hélium" je album, ktorý funguje ako organický celok a zároveň necháva vyniknúť strhujúcim individuálnym kompozíciám, z ktorých najsilnejšia je asi extaticky pozitívna "Hold a lámpám". Odporcovia singlov nájdu silného koňa zase v poslednej takmer jedenásťminútovej "Végtelen féltér", v epose, ktorý sa spoľahlivo doťahuje medzi to najlepšie, čo v post-rocku vzniklo (ale takisto napríklad s prehľadom prekonáva podobne zamýšľané kompozície ANATHEMY).
29. apríla 2012 krstia KÉPZELT VÁROS svoju novinku "Hélium" v budapeštianskom plávajúcom klube A38, ktorý je našincom dobre známy. Spoločnosť im budú robiť innsbrucko-viedenskí OUR CEASING VOICE, reprezentujúci zase sú tuctovejšiu a ľahšie zapadnuteľnú tvár zložito prijímaného žánru. Seriózne zvažujem návrat na miesto činu z prvej vety tejto recenzie.
Organický, prirodzený, skromný, svieži, hravý, rozmanitý, inteligentný a vyspelý album neočakávaných hrdinov háklivého pos(itive)trockového žánru. Ďalší valhallový zárez rastúceho silného roka 2012!
9 / 10
Gergely Oláh
- spev, klavír
Máté Györffy
- gitara
Márton Miskolczi
- gitara
Szilveszter Kocsis
- basa
Gyöngyi Barta
- čello
Dániel Gál
- bicie
1. Rollei
2. Hélium
3. El péndulo
4. Tejbe fúlva
5. Hold a lámpám
6. Hús
7. Útmutató újszülötteknek
8. Végtelen féltér
Hélium (2012)
Mit nekem (2009)
Csend utca (EP) (2008)
Vydáno: 2012
Vydavatel: samovydanie
Stopáž: 51:56
Produkce: KÉPZELT VÁROS
Studio: Metropol, Budapešť
fakt prekvapujúce a velmi dobrá hudba...dávno som nepočul taký príjemný post rock...ria ria hungaria...
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Velmi solidní album, jak se to snad od arizonských veteránů už tak nějak dá i očekávat. Power s thrashem si na něm intenzivně a přátelsky ve známých pózách potřásají rukama a místy je to skutečně intenzivní, zejména tedy v první půli celé nahrávky.
Nová americká skupina poskládaná ze zkušených hudebníků na svém debutu hezky kombinuje svižný progresivní death s trochou té blackové černoty, notnou dávkou melodiky, chmurné atmosféry i nějaké té lehčí hitovosti. Šlape to po čertech dobře.
Už tady byly různé pokusy (i velmi úspěšné) propojit death metal s jinými žánry, ale nevzpomínám si, že by někdo až takto mohutně zfůzoval smrtící kov se sedmdesátkovým art rockem. Deska, která chce svůj čas a deska, o které se bude hodně mluvit.
Redakčný Schrödingerov paradox. Ak je Manatar sklamaný, môže to byť dobré. Rudi chváli - treba byť opatrný. Mari nehlási album roka. Fajn, že Aaron skúsil projekt mimo MDB – doposiaľ premárnená príležitosť. Výsledok ako tvrdší „One Second“ neurazí.
Další emoční zkrachovalec, co tíhu světa ventiluje skrze black metalový one-man projekt. Rockový základ, na který je nabaleno blackové vřeštění. Depresivní, chvílemi podivné, ale zajímavé. Jde o poněkud garážovou nahrávku, ale ty emoce jsou autentické.
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.