Raz za čas jednoducho vznikne nahrávka, kde všetko zapadne na správne miesto. Úvahy, nakoľko sa pod fenomenálny úspech NIRVANY podpísala smrť Kurta Cobaina teraz nechajme bokom, na albume „Nevermind“ vyšlo ozaj všetko.
Hneď úvodom treba poznamenať, že v podstate každý element, čo je na „Nevermind“ k počutiu, tu už pred tým v nejakej forme bol. Špinavosť MELVINS, spevavosť PIXIES, neokrôchanosť punkových kapiel, ale aj elegancia METALLICY, to boli už všetkým známe pojmy. Lenže, rovnako ako voda, cibuľa, mrkva a soľ osamote ešte nerobia polievku, tak ani hudobný svet pred dvadsiatym štvrtým septembrom 1991 nebol taký, ako o niekoľko rokov neskôr.
... budiž grunge!
NIRVANA od svojho vzniku v druhej polovici osemdesiatych rokov (vtedy ešte pôsobila pod gustióznym názvom FECAL MATTER) vystriedala niekoľko bubeníkov. So štvrtým v poradí, Chadom Channingom, nahrali svoj debut „Bleach“ (1989). Ten bol až na výnimku skladby „About A Girl“ čierny, hlučný a spájal v sebe nadšenie členov z punku a metalu. „V dodávke, ktorou sme cestovali na koncerty sme mali na jednej strane magnetofónovej pásky THE SMITHEREENS a na druhej CELTIC FROST,“ povedal v roku 2001 pre časopis The Rolling Stone basák Krist Novoselic.
V prípade „Bleach“ sa ešte o grunge v princípe nedá hovoriť. NIRVANA sa podobne ako súputníci zo SOUNDGARDEN a ALICE IN CHAINS okolo neho koncom osemdesiatych rokov motali, no ten pravý prielom prišiel až v roku 1991, respektíve 1992.
Trojuholník sa uzavrel, prišiel čas zmeniť svet
V apríli 1990 začala trojica práce na následníkovi médiami pomerne ignorovaného debutu. Pri nahrávaní s producentom Butchom Vigom (budúci bubeník GARBAGE) nebol zbytok skupiny spokojný s Channingovým hraním a ten preto z kapely odišiel. Cobain a Novoselic najprv oslovili Dalea Crovera z MELVINS, jeho spolukapelník Buzz Osborne im však odporučil mladého Davea Grohla z kapely SCREAM. Trojuholník sa uzavrel, prišiel čas zmeniť svet.
Po tom, ako si nahraté demo vypočuli zástupcovia vydavateľstiev, podpísala NIRVANA zmluvu s Greffen Records. Boli im ponúknutí rôzni producenti, no rozhodli sa pre osvedčeného Viga. Skupina pracovala až desať hodín denne, jednotlivé stopy sa snažili nahrať na prvý alebo druhý pokus, inak šli ďalej na niečo iné. Mixu nahrávky sa chopil Andy Wallace, zodpovedný napríklad za „Seassons In The Abyss“ od SLAYER.
Zvuk a produkcia sú práve tie elementy, ktoré sú na „Nevermind“, nazvime veci správnymi pojmami, dokonalé. Stavba skladieb je punkovo jednoduchá, priam ohlodaná na kosť, nič nie je navyše. Cobain v roku 1990 zložil singel „Sliver“, ktorý vlastne určil hudobný smer zvečnený na „Nevermind“. Bývalé vydavateľstvo Sub Pop vtedy po ňom chcelo popovú a melodickú skladbu na navnadenie fanúšikov na nový album.
Antikapela, antihrdina, antiskladba
Úvodný záťah „Smells Like A Teen Spirit“ je nepochybne najznámejšou skladbou NIRVANY. Punkový riff, schizofrenická sloha a refrén, v ktorom zo seba Cobain vyvrieskava všetkých vnútorných démonov, sa stali prototypom antiskladby a tiež hlavným dôvodom úspechu kapely. Mládež chcela skutočných, uveriteľných a ... pozemských ľudí.
Druhou vecou, ktorá robí z „Nevermind“ nadčasové dielo, je melodika skladieb. Tie rýchlo uviaznu v hlave, no pocit opočúvania sa ani po rokoch akosi nedostavuje. Ďalším tromfom je široká paleta výrazových prostriedkov. Poslucháč cestuje od akustickej „Polly“, cez strhujúcu štadiónovku „Lithium“ nervnú „Stay Away“ až po hardcoreovú „Territorial Pissings“.
Na jednej strane je „Nevermind“ popovou nahrávkou so všetkými potrebnými atribútmi, na strane druhej je tu zachytená surovosť, bolesť a vnútorný boj Kurta Cobaina. Všetko z prvej ruky, všetko autentické, všetko skutočné.