Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rok se s rokem sešel a slibované druhé (a závěrečné) pokračování dodovského zúčtování s nejslavnější minulostí VITACITu, lakonicky nazvané „1986 - 1991 Revisited Part 2.“, je konečně tady. S nepochybně stejnou ambicí, jako jeho o dvanáct měsíců starší dvojče, což samozřejmě bude znovu uvádět do varu všechny příznivce slavné domácí heavymetalové legendy, a podle očekávání také se stejně odbytým obalem a bookletem jako minule. Něco je zde ovšem tentokráte navíc. Jistý přídech nebo snad dojem, že něco málo na téhle nahrávce a tím pádem i na celém projektu mohlo být nakonec vymyšleno a provedeno trochu jinak.
Ne, nehodlám být gilotinou pro druhou, sotva narozenou hlavičku vitacitovského výběru toho nejlepšího. Koneckonců obsahuje (v náležité zvukové fazóně) spoustu dalších klasických skladeb, patřících do zlatého fondu kapely, bez nichž by obrázek o VITACITu nemohl být nikdy úplný, a už jen díky tomu zkrátka není možné jej s despektem odsoudit. Jen se prostě nemohu zbavit dojmu, že poslech novinky odhaluje jisté slabiny, kterými první část celého kompletu rozhodně netrpěla.
Předně je jisté, že celá nahrávka, roztažená znovu na dvě CD, obsahuje celkem vysoké procento různých inter, outer a jiných autentických koncertních záznamů, které jistě nemají onen hitový potenciál jako zbytek alba, a že pokud by došlo k jejich redukci, celek by rozhodně neztratil na spádu a ušetřil by se třeba jeden nosič navíc. Vlastně pokud by z těchto čísel na albu zůstala jen „Představovačka“ (s povšimnutíhodným představením onou bubeníků kapely, totiž Vency Pokorného a Ivana Poláka, v rámci jedné nahrávky, což zřejmě nebylo v reálu možné), bylo by to řešení asi úplně nejsympatičtější.
Pak jsou tady aranžmá některých dřívějších (totálně tutových) taháků, konkrétně tedy „Poutníka životem“ a „Já chci se ptát těch králů“ (případně ještě „Drákuly“), skladeb shodou okolností již dříve studiově zaznamenaných, ať už na příslušných singlech nebo na sólovém albu Ládi Křížka „Klíč k mé duši“. Jejich divně zpomalená nové verze ve srovnání se zmiňovanými alter egy rozhodně neobstojí, což celé vzpomínkové album rovněž do jisté míry devalvuje.
No a určitou roli na druhé vitacitovské revizi hrají i „nové“ skladby, tedy skladby, které vznikaly těsně před tím, než Dodo kapelu poprvé opustil. „Levná lež“, „Skály“, „Hlas“ a „Bohům vstříc“, ačkoliv nezapřou jeho zkušený rukopis („Skála“ například trochu evokuje „Noci jsou zlý“ z alba „Zaživa mrtví“) a chlubí se z principu i velmi vysokou úrovní kytarové práce, nemají nicméně přece jen ten úplně nejostřejší říz, kterým se mohou chlubit ostatní zaznamenané klasiky. Ale možná je to prostě jen tím, že posluchač neměl šanci s nimi vyrůstat a poslouchat je stále a stále dokola, až do úplného proniknutí do všech jejich struktur.
V popsaném smyslu tedy mohla druhá část projektu „VITACIT 1986 - 1991 Revisited“ jistě dopadnout o něco lépe. Na celkové vysoké hodnotě obou částí kompletu to však zřejmě změní jen málo, a už vůbec nic na poctivé „muzejní a archivářské“ práci, kterou na celém kompletu Miloš „Dodo“ Doležal odvedl. Zašlá sláva pražské legendy tak skutečně dostává důstojný rám, který už na věčnost bude svědčit o tom, jak skvělý a jedinečný heavy metal nám tu VITACIT dlouhá léta hrávali.
1. Strach
2. Intro 1.
3. Zkáza měst
4. Dracula
5. Intro 2.
6. Nerovný boj
7. Levná lež
8. Outro 1.
9. Bez prodlení
10. Kytarové sólo 1987
11. Představovačka
12. Poutník životem
13. Proč štěstí se mi vyhýbá
14. Proklínám teď osud svůj
15. Skály
16. Já chci se ptát těch králů
17. Outro 2.
18. Hlas
19. Bohům vstříc
20. Outro 3.
Občas není ku škodě se nakazit nějakou tou retro nahrávkou vonící po trvalé, zvlášť když se člověk jinak soustředí hlavně na nové věci. Jen se to s inokulací nesmí přehnat, jinak tahle „dcerka Doro“ o mnoho víc než to prima-retro nenabízí.
Hudba těchto Kanaďanů nikdy nebyla na první poslech. Ale ani skoro dva měsíce po vydání se do jejich novinky neumím dostat. Je tu jen několik záchytných míst, které pro mě mají přitažlivost. To je v porovnání s předchůdci zoufale málo.
Norská obdoba MAXIM TURBULENC (co do rozměrů) hraje elektro rock/metal ozdobený slušným zpěvem. Pro svou zastřenou melancholickou atmosféru nabízejí příjemný poslech jinak ne příliš originální hudby na vlnách středního proudu.
Tore je mrtev a tohle je jeho poslední deska. Bohužel od začátku nepřesvědčivá elevator music, i když bohatě proaranžovaná. Chybí atmosféra. Tu nalézám až v poslední třetině. Avšak Garm je Garm, takže to ještě prohledám, jestli jsem něco nepřeslechl.
Švédové si na svém debutu nedělají hlavu z letopočtu a prostě drhnou pro svou domovinu typickou již trochu historicky zasmrádlou melodickou death šablonu. Ze stylové klasiky berou vše včetně zvuku, ale jelikož jim to hezky šlape, je to hodně slušná jízda.
Nový singl z černopáteční edice je postaven na totožné (!) melodii, jíž vládne i skladba "Maleficus Geminus..." z posledního alba Kladivářů. Minimálně je tedy zjevné, že kapela už se ani nevykrádá, a už to tam prostě práská znovu. Podlé nebo geniální?
Vážení přátelé, ano. Naposledy jsem zálibně roztáčel CD těchto Dánů v roce 97 a jako by neuplynul ani rok - na jejich i na mé straně. Nasraností sršící death/thrash hobluje, jak kdyby pánům bylo 21. Přes drobná melodická zvolnění kope KONKHRA do vajec.