BODY COUNT - Merciless
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už je to tak, že ve třetím roce pandemie covid – 19 si připomínáme čtyřicet let od vydání debutního alba jedné z nejslavnějších klasických heavymetalových kapel všech dob, amerických TWISTED SISTER. Mnozí je, pravda, častokrát pasovali a pasují spíše na glammetalové hvězdy, já mám ale spolu s předákem téhle pětice z newjerseyské čtvrti s poněkud legračním názvem Ho-Ho-Kus za to, že jsou čistokrevnou zaoceánskou odpovědí na novou vlnu britského heavy metalu, a že když už nějaké to kovové přízvisko, tak jedině „hid metal“ (od anglického výrazu „hideous“ – divný), jak ostatně kapelu kdysi definoval právě sám její excentrický zpěvák Dee Snider.
Počátky „Zkroucené sestry“ sahají ovšem mnohem dále, než jen do roku 1982, kdy spatřil světlo debut „Under The Blade“. Úplně nejstarší zmínka o kapele pochází už z roku 1972, kdy jí, ještě tedy pod jménem SILVER STAR, založil kytarista Jay Jay French, který se, jen tak mimochodem, o rok později neúspěšně pokoušel uspět v konkurzu na druhého kytaristu KISS. A trvalo to dalších pár let, než se vykrystalizovala její nejslavnější sestava, která je podepsaná pod čtyřmi z pěti klasických studiových nahrávek skupiny, tedy krom Frenche už zmíněný zpěvák Dee Snider, druhý kytarista Eddie „Fingers“ Ojeda, baskytarista Mark „The Animal“ Mendoza a bubeník A. J. Pero.
Mezi tím vším se přejmenovaní TWISTED SISTER (tenhle název údajně vymyslel Sniderův předchůdce za mikrofonem Michael O'Neill) přirozeně přesunuli z rockových a hard rockových vod k heavy metalu a začali s ním slavit úspěchy: stávalo se dokonce, že bez nahrávací smlouvy či jakékoliv prezentace v rádiích vyprodali klidně třeba třítisícovou halu. A táhla se za nimi samozřejmě armáda fans, kteří si začali říkat „Sick Motherfucking Friends Of Twisted Sister“ (zkráceně „S.M.F.F.O.T.S.“), později zkráceno na „Sick Mother Fuckers“ („S.M.F.“), tedy sousloví, které se ve spojení s kapelou vysloveně sžilo a ještě se několikrát v budoucnu stalo důležitým.
Debutní album „Under The Blade“ (v diskografii kapely nalezneme ještě předcházející EP „Ruff Cutts“ ze stejného roku) tedy nemohlo vyjít v lepší okamžik a není jistě náhodou, že se jej dodnes celosvětově prodalo více jak dva milióny kopií. TWISTED SISTER se na něm představili jako zatraceně talentovaná parta hudebníků, jíž je přes její glamovou vizáž – kapela se velmi okatě líčila a podobně vyzývavě i oblékala – vlastní především řádně zemitá kytara, důrazný rytmus a s nimi spojený tehdy celosvětově bující heavy metal. A když si do toho ještě dosadíte hromový zpěv Dee Snidera (a jeho vizáž jakbysmet), je prostě jasné, že tohle nebylo žádné mejdlíčko pro navoněné glamové panenky. Tohle byl skutečný těžký kov, jenž měl všem ostatním stylovým pionýrům na severoamerickém kontinentu ukázat, kudy vede ta správná cesta.
Album je silnými a výraznými skladbami nabité až po střechu a nedá se vlastně říct, že by na seznamu jeho položek byly přítomny nějaké vycpávky či nedodělky. Ne, v téhle kovárně se dělalo standardně přesčas a výheň žhnula kolikrát ještě dlouho do noci. Už otvírák „What You Don't Know (Sure Can Hurt You)“ s dramatickým nástupem působí, jako když lokomotiva vyráží z depa a nejinak je tomu po zbytek hracího času desky. Sem tam se objeví také typická melodika, která se stala poznávacím znamením kapely („Bad Boys (Of Rock 'n' Roll)“ nebo „I'll Never Grow Up, Now!“, jež původně na albu nevyšla, ale coby zapomenutý singl z roku 1979 se objevila na reedici z roku 1985 a stala se jeho pevnou součástí), ale jinak je to skutečně především o sevřených pěstích a čisté esenci raného heavy metalu. I zbytek nahrávky se tedy může směle hlásit do zlatého fondu kapely, a pokud by z něj měl být přesto některý kus vysloveně vypíchnutý, pak to zřejmě bude sugestivní „Destroyer“, dýchající zárodky něčeho ještě tvrdšího, než je heavy metal, kvapík „Tear It Loose“, elektrizující titulní skladba s typicky šrotující kytarou a těžkotonážní blues „Day Of The Rocker“ v samotném závěru.
Vskutku, album „Under The Blade“ bylo sice „jen“ debutem, ale přesto (nebo možná právě proto, kdo ví) už naplno ukázalo potenciál, který v TWISTED SISTER dříme. A bylo tím pádem zjevné, že až se tahle bestie ve světě dlouhohrajících nahrávek pořádně rozkouká, začne být nejspíš pěkné horko.
Úsvit těžkého kovu na severoamerickém kontinentu, jenž všem ostatním stylovým pionýrům ukázal, kudy vede ta správná cesta.
9 / 10
Dee Snider
- zpěv
Jay Jay French
- kytara
Eddie "Fingers" Ojeda
- kytara
Mark "The Animal" Mendoza
- baskytara
A. J. Pero
- bicí
1. What You Don't Know (Sure Can Hurt You)
2. Bad Boys (Of Rock 'n' Roll)
3. Run for Your Life
4. Sin After Sin
5. Shoot 'Em Down
6. Destroyer
7. Under the Blade
8. Tear It Loose
9. I'll Never Grow Up, Now
10. Day of the Rocker
A Twisted Christmas (2006)
Love Is For Suckers (1987)
Come Out And Play (1985)
Stay Hungry (1984)
You Can´t Stop Rock´n´roll (1983)
Under The Blade (1982)
Ruff Cutts (EP) (1982)
Môj prvý kontakt s Twisted Sister , bol album Come Out and Play niekedy v 1987.-om... Vtedy sa mi to zdalo slabé , ale ostalo to v hlave a dobre sa počúval. V tej dobe sa naštastie (pre mňa) moc nevyskytovali obrázky kapely , to by som to asi zavrhol hneď , nehovoriac o mojich milovaných Ratt ... :D Obe skupiny mám dodnes moc a moc rád a samozrejme kompletné (?) diskografie .
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Velmi solidní album, jak se to snad od arizonských veteránů už tak nějak dá i očekávat. Power s thrashem si na něm intenzivně a přátelsky ve známých pózách potřásají rukama a místy je to skutečně intenzivní, zejména tedy v první půli celé nahrávky.
Nová americká skupina poskládaná ze zkušených hudebníků na svém debutu hezky kombinuje svižný progresivní death s trochou té blackové černoty, notnou dávkou melodiky, chmurné atmosféry i nějaké té lehčí hitovosti. Šlape to po čertech dobře.
Už tady byly různé pokusy (i velmi úspěšné) propojit death metal s jinými žánry, ale nevzpomínám si, že by někdo až takto mohutně zfůzoval smrtící kov se sedmdesátkovým art rockem. Deska, která chce svůj čas a deska, o které se bude hodně mluvit.
Redakčný Schrödingerov paradox. Ak je Manatar sklamaný, môže to byť dobré. Rudi chváli - treba byť opatrný. Mari nehlási album roka. Fajn, že Aaron skúsil projekt mimo MDB – doposiaľ premárnená príležitosť. Výsledok ako tvrdší „One Second“ neurazí.
Další emoční zkrachovalec, co tíhu světa ventiluje skrze black metalový one-man projekt. Rockový základ, na který je nabaleno blackové vřeštění. Depresivní, chvílemi podivné, ale zajímavé. Jde o poněkud garážovou nahrávku, ale ty emoce jsou autentické.
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.