BLOOD INCANTATION - Absolute Elsewhere
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V hektickém období nástupu nových a syrovějších žánrů do popředí zájmu rockových fanoušků dokázali právě QUEENSRŸCHE, že silní přežijí ve skvělé formě a při plné síle, i když jim zkrátka doba nepřeje. První vlaštovka v podobě skladby „Real World“, která byla v létě 1993 umístěna na soundtrack k akčnímu propadáku „Last Action Hero“ (s Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavní roli) dopadla naprosto skvěle a na zmíněné kompilaci (mimochodem velmi podařené) patřila k úplně nejlepším věcem. Ponurý song zatavený do symfonických aranží Michaela Kamena svědčil o nevyčerpatelné studnici nápadů. O rok později vše stvrdila emocionální bomba „Promised Land“, jejímž hlavním mottem bylo téma úspěchu a zacházení s ním, stejně jako již tradiční náhled na tehdejší americkou společnost.
Zvukově precizně vypulírovaný kotouček, který vznikal pod taktovkou Jamese „Jimbo“ Bartona nesl všechny atributy tvorby QUEENSRŸCHE a zároveň se přizpůsobil novým technologickým možnostem, které sebou přinesla postupující devadesátá léta. Kapela tehdy potvrdila, že je jednou z těch, které se nehodlají opakovat, naopak, že chce být právě jednou z těch přínosných, aniž by slevila ze svého stylového zaměření. Méně pompézní, avšak dokonale průzračný zvuk kytar byl hlavním rozdílem oproti předchozímu albu „Empire“, stejně jako absence hitparádových tutovek, které byly nahrazeny ponurým a méně optimistickým směřováním celého díla. Geoff Tate zde v několika skladbách sáhl dokonce pro saxofon, což dodalo hypnotičtěji laděné kolekci na větší pestrosti. Celkově je album jeho hlasovou exhibicí, ve které ze sebe ždímá doslova emocionální diamanty.
Už od úvodu v podobě povedeného intra „9:28 a.m.“, které nastiňuje téma reinkarnace, se dostáváme velmi rychle do strhujícího děje. Z nemocničního lůžka, kde je slyšet zvuk kardiopřístroje, přes poslední výdech umírajícího a průlet jakýmsi tunelem, znázorněný zrychlujícím se hučením, jsme svědky narození dítěte. Důrazná „I Am I“ je velmi netypickou a moderní skladbou stvořenou zcela v kontextu své doby. Úvodní song stojí na výrazném kytarovém riffu, hystericky vyšponovaném hlase Geoffa Tatea a syrové groovy rytmice. Dodnes si pamatuji, jak mě ve své době tento nástup doslova šokoval. Následuje „Damaged“, která patří k těm více typickým položkám korespondujícím s melodičtější minulostí QUEENSRŸCHE. „Out Of Mind“ je hypnotická záležitost opatřená bohatými kytarovými aranžemi a stejně, jako následující akustická „Bridge“, patří ke skladbám reprezentujícím spíše atmosféričtější polohu seattleských.
Přichází první velký vrchol, protože těžiště nahrávky patří zcela jistě mohutné více než osmiminutové titulní skladbě, kde Geoff Tate doslova exceluje v mnoha hlasových polohách. Ne nadarmo o ní dnes sám tvrdí, že patří k jeho životním výkonům. Pokud by nějaká skladba mohla reprezentovat QUEENSRŸCHE této doby, byl by to bez diskusí tenhle temný introspektivní výlet po myšlenkách jedince, který po cestě za vlastním úspěchem dosáhl všeho co chtěl, přesto se nemůže zbavit neutuchající nespokojenosti a pocitu rozčarování. Automaty prohnaná „Disconnected“ naráží na téma americké konzumní společnosti a z mého pohledu jde o zřejmě nejméně typickou a rovněž nejslabší věc na albu.
Nicméně následující „Lady Jane“ je překrásná rocková balada se silnou melodií ve zpěvových linkách a komorně laděným piánem. Pokud by zde nějaká skladba měla mít hitové ambice, byla by to hodně pravděpodobně právě tahle. Téma globalizace nastiňuje varovná „My Global Mind“ s výraznými vstupy sólové kytary a bohatými aranžemi. Z této skladby vyzařuje jakási neklidná atmosféra, což umocňuje její určitým způsobem roztěkaná stavba. Jde však o jednu z mála svižnějších věcí na této desce. Epická suita „One More Time“ patří bez diskusí k tomu nejlepšímu nejenom na této desce, ale vůbec v historii QUEENSRŸCHE. Znamenitě gradující záležitost charakterizuje zejména pozvolné tempo, refrénové vygradování, skvělé výkony obou kytaristů a samozřejmě hlas Geoffa Tatea, který zde stoupá k vrcholu mrakodrapu tempem proskleného výtahu, rozvážejícího nažehlené zaměstnance. Vše zakončí překrásně introvertní „Someone Else?“, což je chvíle pouze pro znovu skvělého Tatea a komorní piáno.
Ne nadarmo je album chápáno kritickou obcí za jedno z úplně nejvydařenějších a nejpřínosnějších v jejich diskografii. Spojuje všechny typické atributy QUEENSRŸCHE - silný songwriting, vynikající sound, touhu posouvat se a zároveň neztratit nic ze svého kouzla. Tedy hlavní motto - nepřizpůsobovat se nějakým dobovým trendům (tak jako na albu následujícím) v kombinaci s prvotřídní a aktuální zvukovou stránkou. Zřejmě definitivně poslední plnopočtová záležitost od QUEENSRŸCHE.
Emocionální bomba, kde QUEENSRŸCHE vynesli všechny své trumfy aniž by se nějak zásadně ohlíželi do vlastní minulosti. Introspektivní temná sonda odhaluje pohled kapely na téma současné Ameriky jako epicentra komerce a globalizace. Jejich poslední plnopočtová věc.
Geoff Tate
- zpěv
Chris DeGarmo
- kytara
Michael Wilton
- kytara
Eddie Jackson
- baskytara
Scott Rockenfield
- bicí
1. 9:28 a.m.
2. I Am I
3. Damaged
4. Out Of Mind
5. Bridge
6. Promised Land
7. Disconnected
8. Lady Jane
9. My Global Mind
10. One More Time
11. Someone Else?
Datum vydání: Pondělí, 17. října 1994
Vydavatel: EMI Records
Stopáž: 48:26
Produkce: Queensrÿche, James Barton
Ja takto ,sorry ,ale skladba damaged ,to je iná piesen !
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.
Tady pozor, tohle je vynikající deska. Finové DEVENIAL VERDICT zní jako mix GORGUTS, ULCERATE a REPLICANT. Nadto ale přidávají přístupnější / lidštější (ne však jednodušší) atmo/melodické vsuvky. Příznivci avantgardněji pojatého death metalu musí slavit.
Tři roky staré EP "Schattenfall" potěšilo, novinka "Phantast" naopak přináší jisté vystřízlivění. Němci tentokrát skladatelsky tápou a doručují pouze atmo-blackmetalový standard. A to je málo. Čtyřicet minut dlouhé přešlapování bez výraznějších momentů.
Tenhle bahnem a plísní obalený kostlivec do první doom/death metalové ligy zatím nepatří. Mladí Španělé respektují žánrové atributy, nicméně zatím tak činí dost jednoduchou formou. Deska pokulhává a ztrácí na flow hlavně v doom metalových pasážích.
Veľa fantastického a rôznorodého death metalu vyšlo tento rok, ale toto poňatie mi je najbližšie. Nerdi citujúci pinkfloydovské, opethovské či cynicovské vplyvy s takouto ľahkosťou nad morbidangelovským kovom smrti, to je niečo prekrásne.
Obavy z odchodu Patricie Andrade a přerod v tuctový doom/goth se ukázaly být liché. Novinka sice neoplývá charismatem a fado feelingem 7 let starého předchůdce,svůj půvab a portugalský šarm bezpochyby má a jako taková rozhodně nabídne solidní nadstandard.
Znovuzrození Australané se po 4 letech připomínají s další deskou, jejíž popis z mé strany příliš originality nepřinese. Zkrátka je to kvalitně provedená deathmetalová fošna. Velmi slušný standard, který revoluci neudělá, ale nemusel by ani zapadnout.