DYSRHYTHMIA - Coffin of Conviction
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
PELICAN tápají. Tohoto pocitu jsem nemohl zbavit už během poslechu minulého alba „City Of Echoes“ z roku 2007, které však časem svoje kvality přeci jen prokázalo, ale novinka je dokonalým naplnění rčení: „Kde nic není, ani smrt nebere“. Instrumentální pětice z Chicaga sice nedostatkem tvůrčí potence netrpí, o čemž svědčí jednak letošní, taktéž značně rozpačité minialbum „Ephemeral“ anebo obhrouble znějící projekt TUSK, na jehož realizaci se členové PELICAN podílejí. Právě na „Ephemeral“ zcela logicky nové album „What We All Come To Need“ navazuje a definitivně potvrzuje to, co na krátké ploše EP nebylo tak úplně patrné.
Tím je míněna až nepříjemně často na povrch plovoucí kompoziční bezradnost a bezvýsledné přešlapování na místě. Je sice pozitivní, že Američané na „City Of Echoes“ konečně našli pevnou půdu pod nohama a cestě započaté na tomto albu i nadále neochvějně věří, ale o jejím směru už nastávají nemalé pochybnosti. Když se PELICAN na předešlé desce snažili odklonit od uniformního stáda spíše jemněji znějících post-rockových kapel za cenu zahuštění a výrazného přitvrzení zvuku, šlo to ruku v ruce s tvůrčími skladatelskými nápady. Rok 2009 je v jejich podání bohužel jen odvarem úspěšnějších skutků minulých. Deska jako by jen reinkarnovala zdařilé starší motivy, snažila se vytlouct další kapitál z důvěry ve stabilizaci vlastního hudebního směřování a ve svém konečném výsledku však na rozdíl od minulosti jen plavala po povrchu. Přitom povedených nápadů by se i nyní našlo celkem dost, jen se bohužel často ztrácejí v záplavě nudných a nic neřešících častí a nezřídka i celých skladeb. Melodie úvodní „Glimmer“ bych si v akustickém provedení dokázal velmi jednoduše představit i u táborového ohně. V tomto případě to však neznamená chválu, jako spíše poukázání na fakt, že PELICAN se tentokráte snaží navodit tu „správnou“ atmosféru až příliš průhlednými a banálními prostředky. Zvuk převážně ostře riffujících kytar a hluboké basy se už stal (a i nadále zůstává) poznávacím znamením této skupiny, ale díky absenci poutavých a nápaditých prvků z něj po většinu hracího času zůstává jen ohlodaná a pohozená psí kost, které si všimnete, jen když se jí na chodníku chcete vyhnout.
Být však příliš příkrý k albu jako k celku by bylo možná až příliš nespravedlivé. Když se ve čtvrté v pořadí „Specks Of Light“ objeví výraznější náznaky pestřejších aranžmá a řekněme, že košatější práce se strukturou skladby, je to kromě všeho ostatního i důvod k povzdechnutí nad sporadickým výskytem podobně potěšujících momentů. V tomto trendu ještě víceméně úspěšně pokračuje i následující „Strung Up From The Sky“, která však rovněž doplácí na ředění dobrých nápadů nudným a vycpávkovým bahnem v podobě z mého pohledu bohapustého riffování.
Závěrečná píseň, s tak trochu symbolickým názvem „Final Breath“, přináší na poměry PELICAN i netradiční prvek – vokál. Pomalá píseň, jejíž kostru tvoří jednoduchá a lehce zapamatovatelná melodie, nabízí po předchozích minutách strávených ve společnosti převážné nudy a plytkosti jakés takés oživení, které však přichází pozdě. Má-li však příjemný hlas Allena Epleyho (LIFE AND TIMES, SHINER) být alespoň malinkým světýlkem naděje, tak by bylo možná ještě trochu předčasné lámat nad PELICAN hůl. Navíc bych kapele onen „poslední dech“ určitě nepřál, jen by to však z mého pohledu chtělo opět výrazněji popřemýšlet nad tím, co dál a jak dál.
Slovy klasika album "prázdné, jak ústa staré ženy". PELICAN sklouzli do fádnosti, průhlednosti a nudy. Ložisko jejich stylu se ukázalo být velmi rychle vyčerpáno a situaci nezachrání ani několik renomovaných hostů.
5 / 10
Trevor De Brauw
- kytara
Bryan Herweg
- basa
Larry Herweg
- bicí
Laurent Schroeder-Lebec
- kytara
+ hosté:
Greg Anderson (SUNN O))) )
Aaron Turner (ISIS)
Ben Verellen (HARKONEN, HELMS ALEE)
Allen Epley (THE LIFE AND TIMES, SHINER)
1. Glimmer
2. The Creeper
3. Ephemeral
4. Specks Of Light
5. Strung Up From The Sky
6. An Inch Above Sand
7. What We All Come To Need
8. Final Breath
What We All Come To Need (2009)
Ephemeral (EP) (2009)
City Of Echoes (2007)
The Fire In Our Throats Will Beckon The Thaw (2005)
Live In Chicago (DVD) (2005)
Australasia (2003)
Pelican (EP) (2003)
Tradičně největší zajímavostí produkce kapely PELICAN je absence zpěvu. Toto pravidlo však na novém albu neplatí úplně, neboť v poslední „Final Breath“ se zpěv překvapivě objeví a nezní vůbec špatně. Většinu alba ovšem vyplňují instrumentálky, které není lehké od sebe rozlišit. PELICAN točí podobné postupy stále dokola a po dvaceti minutách „What We All Come To Need“ se dostavuje nuda. Minulé album naznačilo, že PELICAN opustí rozvrzané post-rockové šmrdlání a vrhnou se na obyčejný hutnější rock, ovšem nová deska tento příslib zase tolik neplní a jemné melancholické motivy dostávají opět prostor. „What We All Come To Need“ není nic zázračného, ale ani nic zavrženíhodného. Jestliže uvedený zpívaný kousek je naťuknutí posluchačů, zdali do budoucna pokračovat se zpěvem, tak za mě říkám, že ano.
-bez slovního hodnocení-
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Přiznávám, že je to dle očekávání trochu oříšek. Chybí mi ta hravost starších alb. Tohle je víc komplikované a náročné, než bych si přál, byť další poslechy postupně zvedají tu oponu počáteční nepřístupnosti. Dobrá deska je to určitě, uvidíme jak moc.
Norský instrumentální prog metal, který využívá djentové manýry, přesto se neutápí v této stylové kaši. Silně vystupující basové linky "tvrdí" výraz a rezonují s kytarovými vyhrávkami. Sóluje se hodně často, takže trochu exhibice. Ale špatné to není.
Veteráni NWOBHM s omlazenou sestavou dávají najevo, že se s nimi musí ještě pořád počítat. A proč by také ne, když dnešní doba tak přeje oldschoolu? Nečekejte ovšem žádnou ostrou břitvu, album nabídne spíše jemnější sound a příjemný hardrockový feeling.
Gavin Harrison (THE PINEAPPLE THIEF, ex-PORCUPINE TREE) spolu s Antoine Fafardem stvořili již druhou porci instrumentální hudby bloumající kdesi v oblasti fúzí prog rocku s dalšími vlivy. Opět zajímavé, pro někoho možná i víc něž to.
I takové desky jsou třeba. Death metal s antracitovou aurou, jenž zatrhává všechna základní žánrová políčka. Ale žádné doplňkové. Nepřekvapí, nepřinese nic nového, přesto pobaví. Pokud máte chuť na výživnou jednohubku, GRAVE SERMON jsou vám k službám.
Dokud je to černý modrooký Rambo vs zkorumpovaný maloměstský policejní aparát, funguje to skvěle. Jakmile to zkomplikuje thriller o spravedlnosti a svědomí, začne se to drolit. Nakonec bohužel spíš slow než burn, i když na poměry streamů okej.