TEETH - The Will of Hate
Brutální disonantní death metalové rašeliniště. Album, které je hlavně hutné, zatěžkané a dusné. Tísnivý lehce doomový drtikol nepolevující v intenzitě a tlaku.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
VOIVOD, pro mnohé kult a legenda metalového undergroundu. Už v roce 1982 stvořili kytarista Piggy a bubeník Away postavu Voivoda-válečníka, který prochází celým jejich dílem na pozadí futuristických vizí apokalypsy, vesmíru, sci-fi, post apokalyptických válek, samoty a zkázy. Tyto vize je provázely celou cestu od divokého thrash metalu až k prog rocku a psychedelii. Celých 27 let čerpali VOIVOD inspiraci z těchto témat při zhmotňování své hudební představy. Hlavní tahouni Away a Piggy pečlivě pracovali na svém koncepčním díle a ať se zrovna oddávali progrocku nebo se brodili smetištěm strojových metalových riffů, jejich nahrávky si podržely vždy nejvyšší kvalitu. Učili se převážně od artrockových kapel, zejména kapele PINK FLOYD vzdali nejednou hold povedenou coververzí, a možná právě odtud se bere jejich netradiční hudební vyznění. Jejich hudbu skvěle doplňuje, na metal netypický, spíše punkový zpěv, který má na svědomí, dnes snad již vyléčený feťák, Snake.
Výše uvedené tři zakládající členy v roce 2003 posílil basák Jasonic, který přišel rovnou ze samotné METALLIKY a na následujících albech způsobil trochu změnu v celkovém vyznění. Více uhladil, dle někoho možná až moc zjednodušil, jejich hudbu, ale na druhou stranu zase dodal energii na konec kariéry již pomýšlejícím hudebníkům. Budoucnost tehdy vypadala nadějně, mohlo dojít i na masovější úspěch na hudební scéně, avšak nebylo jim dáno. V roce 2005 bohužel odešel kytarový inovátor Piggy navždy z tohoto světa.
Před definitivním ukončením činnosti se však kapela ještě vzchopila a z pozůstalých Piggyho nápadů a demáčů sestříhala a zmixovala toto poslední album. Možná proto, že se mělo jednat o Piggyho rozloučení a ukončení VOIVOD, dali si hudebníci záležet a hned na začátek musím říci, že „Infini“se povedlo. Největší podíl na tom má zpěvák Snake. Z jeho zpěvu je cítit, že našel ideální hlasovou polohu a na tomto albu zazpíval možná nejlépe za celou svoji kariéru. Jeho melodie jsou plné emocí a dokonale padnou k hudebnímu podkladu.
Hudebně se „Infini“ přesouvá do období alb „Nothingface“a „Dimension Hatross“, ovšem s hutnějším zvukem, který má na svědomí zejména efekty upravená a zboosterovaná basa. Příkladem budiž pomalejší skladba plná smutku a zoufalství „Destroy After Reading“, kde baskytara vyplňuje největší prostor. Pohybuje se na frekvenci, kde skvěle doplňuje kytaru a je hodně čitelná. Hlavní prim hraje ovšem jako vždy Piggyho kytara. Jeho rezonující, bzučivé akordy, vytvářející specifický zvuk a nezaměnitelné riffy. Poslechněte si jeho typickou hru v „God Phones“ „Global Warning“ „Morpheus“ „Trasure Chase“. Takhle a s takovýmto zvukem jiný kytarista prostě nehraje. Na albu najdeme jak rychlejší, přímočařejší skladby „Deathproof“, „From The Cave“, tak experimentálnější, pro VOIVOD typičtější věci, z nichž zejména „Earthache“ nebo pozvolna se rozjíždějící „A Room With A V.U.“, nás nechají vzpomenout na jejich majstrštych „Nothingface“ z roku 1989. Můj favorit je ovšem energická, textově vydařená pecka „Treasure Chase“, jejíž refrén jsem dlouho nemohl dostat z hlavy. Pokud jde o VOIVOD musím také zmínit bicí. Away je talent, který hraje po svém. Ať hrne kapelu nekompromisně před sebou nebo hraje technicky, pestře, vždy je poznat jeho styl. Je až s podivem, s jakou lehkostí s kytarou mění tempo a riffy. Třeba v hned první „God Phones“ změní bicí i kytara několikrát tempo a vždy nenásilně a plynule. Celkově je dojem z alba hodně pozitivní a po ne moc povedeném „Katorz“ z roku 2006 beru „Infini“ jako důstojné rozloučení. Album má totiž spád, nenudí, první dvě třetiny „Infini“ jsou naprosto bez chyby. Ke konci alba již nápady docházejí, ale přihlédneme-li k faktu, že kytarista při nahrávání již nežil a materiálu ke zpracování nebylo mnoho, vychází mi stále nadprůměrný výkon. Je nekonečná škoda, že nám Piggy na kytaru už nic nového nezahraje, ale může odpočívat v pokoji, jeho dílo a legenda VOIVOD budou žít stále.
Velmi podařené, klasické VOIVOD album. Poslední dílo, kde ještě figuruje Piggyho kytara. Částečný návrat do minulosti, silné momenty, výborný zpěv.
8 / 10
1. God Phones
2. From The Cave
3. Earthache
4. Global Warning
5. A Room With A V.U.
6. Destroy After Reading
7. Treasure Chase
8. Krap Radio
9. In Orbit
10. Deathproof
11. Pyramidome
12. Morpheus
13. Volcano
The Wake (2018)
Target Earth (2013)
Infini (2009)
Katorz (2006)
D-V-O-D-1 (2005)
Voivod (2003)
Voivod Lives (2000)
Kronik (1998)
Phobos (1997)
Negatron (1995)
The Outer Limits (1993)
Angel Rat (1991)
Nothingface (1989)
Dimension Hatröss (1988)
Killing Technology (1987)
Rrroooaaarrrr! (1986)
War and Pain (1984)
Datum vydání: Pátek, 12. června 2009
Vydavatel: Relapse Records / Nuclear Blast
Stopáž: 57:57
Produkce: VOIVOD, J.Newsted, G.Robinson
Studio: Fantasy Studio, Berkeley (USA)
Smysluplné zakončení dráhy jedné z nejoriginálnějších metalových kapel uplynulého čtvrtstoletí. I když ani novinka nedosahuje laťky alb z jejich zlatého období (1987/93), alespoň potvrzuje skutečnost, že jediní praví VOIVOD jsou Ti se Snakem u mikrofonu. Stejně jako na předchůdci, i zde Kanaďané pokračují v jednodušší rockové stavbě skladem, kterou znovu zdobí kovově chladný lesk nezapomenutelné Piggyho kytary. Dalekonosné ozvěny Hatrössu proudí výtahovými šachtami a já si je patřičně užívám. Dobré, dost dobré.
V podstate so všetkým, čo napísal Sicky by som mohol súhlasiť, problémom ale je, že tento materiál u mňa akosi nefunguje. Je príliš cítiť, že ide o varenie z nedokončených Pigyho nápadov a aj napriek silným momentom ma tento album ako celok nudí. V každom prípade ale uznávam, že oproti albumu "Katorz" sa skupine podarilo Pigyho pozostalosť spracovať o stupienok lepšie.
Uvidíme čo nám prinesie budúcnosť a rozhodnutie skupiny pokračovať v kariére. Snáď im vlastná tvorba pôjde lepšie...
Zatial takto
Brutální disonantní death metalové rašeliniště. Album, které je hlavně hutné, zatěžkané a dusné. Tísnivý lehce doomový drtikol nepolevující v intenzitě a tlaku.
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.