Zdá sa, že v Mikulášovom konvoji došlo k palácovému prevratu: šiesteho decembra Viedni darčeky priniesol čert, po tučnom pánovi v červenom ani stopy. Neznamená to však, že obdarovaní neboli spokojní. SATYRICON – napriek tomu, že na turné propagujú problematickú novinku „The Age Of Nero“ – dobre vedia, čo chce ľud počuť.
![SATYRICON SATYRICON](/files/pictures/articlespics/satyricon_l081202.jpg)
A onen ľud zase vie, že SATYRICON dávno prerástli poctivý underground. Satyr má hlavu strčenú v oblakoch už pekných pár rokov, minimálne odkedy dušu prvýkrát zapredal major labelovému diablu. A tak sa čakanie na hlavné hviezdy pretiahlo do 22:07, keď sa z reproduktorov ozvalo najprv svojské „intro“ v podobe „Hells Bells“ od AC/DC, nasledované introm vlastným a nástupom šestice, ktorá dnes znamená pódiovú podobu SATYRICON.
Bez okolkov odpálená „Repined Bastard Nation“ predznamenala celý večer: Frosta, „hellhammerovsky“ skrytého za impozantnou, vyvýšenou súpravou bicích s kopákmi nesúcimi úryvky z textu „The Sign Of The Trident“ nebolo počas koncertu vidno vôbec, zato Sigurd „Satyr“ Wongraven si priazeň mimoriadne prajného publika vychutnával naplno. S mikrofónom aj gitarou, ktorú vyfasoval vždy, keď ako spevák náhodou nemal robotu. Zo štvorice sprevádzajúcich muzikantov vytŕčala len stará známa Jonna Nikula, za klávesmi snáď viac headbangujúca, než hrajúca.
![SATYRICON SATYRICON](/files/pictures/articlespics/satyricon_l081203.jpg)
Satyr, ukrytý za stojanom v podobe písmena „Y“ z loga skupiny, bezosporu vie, ako na divákov – hecovania bolo možno až príliš veľa, ale ďakovačky po skutočne búrlivej odozve pôsobili viac úprimne, než strojene. Playlist mohol sklamať tých, čo stále dúfajú, že sa SATYRICON vrátia naspäť k časom „medieval metalu“ (odzneli len „Forhekset“ a na samotný záver obligátna, no akoby z povinnosti odhratá „Mother North“). Na druhej strane „Now, Diabolical“ sa i napriek nejednoznačným ohlasom kritiky stal tak prelomovým a zásadným dielom, že skladby z neho patria ku klasikám repertoáru (a tak aj boli prijaté). Od „Now, Diabolical“ sa odvíja aj „The Age Of Nero“. Pätica piesní z novinky mierne zapadla, hitovky „Wolfpack“, „Commando“ či „Black Crow On A Tombstone“ sa nestratili (ale ani nenadchli), zato „The Sign Of The Trident“, upútala len Satyrovým preslovom, v ktorom jej význam prirovnal k tomu, čo pre BLACK SABBATH či MOTÖRHEAD znamenajú rovnomenné skladby. Treťou skupinou v playliste boli záseky z „Volcano“, ktoré predstavovali zúrivejšiu variáciu na black’n’roll tak, ako ho SATYRICON hrajú dnes. Naživo rozhodne zaberali – „Fuel For Hatred“ dala prídavkovému bloku poriadne gule.
![SATYRICON SATYRICON](/files/pictures/articlespics/satyricon_l081204.jpg)
Samostatnou kapitolou bolo vystupovanie skupiny, ktoré vymazalo tých zopár hudobných negatív. O Satyrovej charizme by sa dali popísať odstavce: po definitívnom odstránení posledných zbytkov (black)metalových klišé vyzerá Wongraven ako Geldofov Pink z filmového stvárnenia „The Wall“ – až na to, že k publiku je v podstate príjemný. Počas skladieb samotných však pôsobil dojmom arogantného diktátora, sekajúceho svoje prejavy do podriadeného davu. To, že úderné refrény odpľúva s ľahko pohrdlivým výrazom ako jedovaté sliny, jeho rolu len zvýraznilo. Je jedno, čo si o novej tvorbe SATYRICON myslíte – to, že ňou skupina žije a dokázala ju pretaviť do komplexného celku, je skrátka fakt.
![ZONARIA ZONARIA](/files/pictures/articlespics/zonaria_l081202.jpg)
Práve charizma a „hitovosť“ tvorili hlavný rozdiel medzi hlavnými hviezdami a Švédmi ZONARIA, ktorí koncert otvorili našľapaným, kvázimoderným black/deathom. Apokalyptický či industriálny imidž bol trochu DIMMU BORGIR, trochu ZYKLON, hudobný výkon bol v poriadku, ale skutočná (čierna) duša tomu chýbala.
Playlist: Repined Bastard Nation, Wolfpack, Now, Diabolical, Havoc Vulture, Black Crow On A Tombstone, Forhekset, Commando, Angstridden, The Sign Of The Trident, Die By My Hand, The Pentagram Burns, K.I.N.G, Fuel For Hatred, Mother North