TEETH - The Will of Hate
Brutální disonantní death metalové rašeliniště. Album, které je hlavně hutné, zatěžkané a dusné. Tísnivý lehce doomový drtikol nepolevující v intenzitě a tlaku.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je ľahké upútať pozornosť, ak v čase vypaľovania kostolov a vrážd v mene black metalu drhnete jeho surovú podobu, používate pohanskú tématiku, nazvete sa snáď najnórskoblackmetalovejšie, ako to len ide a ešte k tomu vás vydáva zahraničná firma, ktorá vydáva aj BURZUM. Je ešte ľahšie o túto pozornosť prísť, pokiaľ svoju kariéru pokračujete omočením si nôh v post-doom metalových vodách a veľkým skokom do avantgardného vzduchoprázdna. A ešte k tomu sa zistí, že váš spevák robil pred pár rokmi rozhovor s uväzneným Vargom Vikernesom pre akýsi fanzin, v ktorom si z neho uťahoval. IN THE WOODS... mali od hlavného nórskeho diania vždy ďaleko. Ich domovský Kristiansand leží na najjužnejšom konci krajiny a rovnako vzialené boli tiež ich postoje k typickým severským stereotypom.
Pre "HEart Of The Ages" však platí v princípe to isté, čo pre väčšinu debutov zlatého nórskeho blackmetalového obdobia. Zo všetkého najviac na ňom počuť konštruktívnu naivitu. Kapela si na svoje plecia berie siahodlhé kompozície založené na pieskových gitarách a ezoterických syntetických zvukoch, epickú dramaturgiu a naturistické texty s náznakmi pohanskej pseudofilozofie – častokrát typicky viac, než je schopná uniesť. No rovnako ako veľa jej kolegov, aj ona z toho dokáže krásne insitne vykorčuľovať. Hoci tá epickosť a preveľká plocha naplno funguje len u dokonalej úvodnej dvojici skladieb, konštruktívna vlastnosť tejto naivity pomáha vystavať fantastický album s podobným efektom ako umelecké filmy. To, či sa uňho budete nudiť, je len o vašom "state of mind". „HEart Of The Ages“ môže byť typický príklad severského black metalu, rovnako ako typický príklad netypického prístupu a cesty naprieč žánrami a najmä históriou rockovej hudby. Dokázal by si niekto predstaviť nórsky pohanský black metal, ovplyvnený tvorbou PINK FLOYD? Citácia "Comfortably Numb" v skladbe "A Gothic Romance" od CRADLE OF FILTH vám poskytne iba veľmi obmedzenú predstavu. Napravia ju prevažne pomalé bicie Andersa Kobra, insitný nádych psychedélie, pretavený okrem netradičných zvukov najmä do absurdných doom metalových litánii a art-rockom zaváňajúce ambientné plochy. Veľká časť skvelého dojmu z "HEart Of The Ages" stojí na znalosti neskorších albumov. Až keď viete, ako to IN THE WOODS... so svojou hudbou, postojom a inšpiráciou mysleli, naplno vám dojde, čo za masterpiece vytvorili už na svojom debute – prestanete o ňom premýšľať len ako o bizarnom strete BURZUM s riffmi a harmóniami raného britského doom metalu. Navyše, v mnohom Transitova partička pripomína ULVER. Kým však Ryggovcom trvalo celé tri roky, aby po „Nattens Madrigal“ prišli s Williamom Blakeom, IN THE WOODS... vydali v roku 1995 pagan blackový „HEart Of The Ages“ a o rok neskôr už na sedempalcovom EP prerábali JEFFERSON AIRPLANE.
Jediný nedostatok tohto albumu tak zostáva len v betaverzii "Mourning The Death Of Aase". Synne Larsen prišla do kapely neskôr a bol to až jej famózny koloratúrny soprán a prearanžovanie bezcieľne sa motajúceho intermezza na dramaticky dokonale vygradovaný príbeh, ktorý z neskoršej verzie tejto skladby spravil zhudobnenú dokonalosť (a paradoxne zároveň odkryl veľkú podobnosť s "The Great Gig In The Sky" od... koho iného).
Debut IN THE WOODS... je na úplne opačnom konci neskoršej tvorby celej kapely i jej členov jednotlivo. Jan Kenneth dnes spieva u priamočiaro rockových SOXPAN a bubnuje v garážovej kratochvíli BLACK BONE CHAPEL. Anders Kobro do našich končín naposledy zavítal ako bubeník CARPATHIAN FOREST, najdlhšie z pôvodných členov ITW vydržal u ich oficiálneho nástupcu GREEN CARNATION. Dvojičky Botteriovci po rozpade kapely prišli so zopár sólovými pokusmi, off-record, skladba „Crying In The Chapel“ (nájdete ju napríklad na kompilácii Karmakosmetix records, ktorá bola zdarma priložená k živáku „Live At The Caledonien Hall“) je jedna z najhorších skladieb, akú som v živote počul. To, čo sa neskôr rozvinulo v košatý strom multižánrových osudov, má svoje polozabudnuté, prapôvodné korene tu. V srdci vekov.
Srdce vekov a počiatky príbehu kreativity agilnej hudobníckej komunity mesta Kristiansand.
Jan Kenneth "Ovl. Svithjod" Transeth
- spev
Oddvar "A:M" Moi
- gitary
Christian "X" Botteri
- gitary
Christopher "C:M" Botteri
- basa
Anders Kobro
- bicie
1. Yearning The Seeds Of A New Dimension
2. Heart Of The Ages
3. In The Woods...
4. Mourning The Death Of Aase
5. Wotan's Return
6. Pigeon
7. The Divinity Of Wisdom
Diversum (2022)
Cease The Day (2018)
Pure (2016)
Live At The Caledonien Hall (2003)
Epitaph (7'' EP) (2000)
Three Times Seven On A Pilgrimage (2000)
Strange In Stereo (1999)
Let There Be More Light (7'' EP) (1998)
Omnio? (1997)
White Rabbit (7'' EP) (1996)
A Return To The Isle Of Men (1996)
HEart Of The Ages (1995)
Isle Of Man (demo) (1993)
Datum vydání: Sobota, 1. dubna 1995
Vydavatel: Misanthrope
Stopáž: 59:01
Produkce: Trond Are, Bjørn Harstad, IN THE WOODS... Studio: Star studio, Iceren
Ak vynechám výborný rozlúčkový živák, paradoxne pre mňa IN THE WOODS... začínajú aj končia na "HEart Of The Ages". Práve ona naivná blackmetalová prísada, ktorá chýba vo všetkom, čo títo Nóri pustili do sveta neskôr, je tým, čo tento album odlišuje a korení. Už v roku 1995 ju IN THE WOODS... totiž namiešali do prazvĺáštneho cesta umieseného z vplyvov snáď všetkých odnoží rocku naprieč žánrami a časom, s inšpiráciou (nevedomky či schválne?) priznanou takmer doslovným citátom motívu z "Epitaph" od KING CRIMSON.
Mimochodom, "HEart Of The Ages" je jedným z mála metalových albumov z polovice deväťdesiatych rokov, ktoré bez nostalgiou poháňaného premáhania dokážem počúvať aj dnes -- napriek tomu, že som sa k tomuto CD dostal až takmer desať rokov po jeho vydaní.
-bez slovního hodnocení-
Brutální disonantní death metalové rašeliniště. Album, které je hlavně hutné, zatěžkané a dusné. Tísnivý lehce doomový drtikol nepolevující v intenzitě a tlaku.
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.