BODY COUNT - Merciless
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hluboké a pro všechny neplavce i mimořádně nebezpečné jsou vody, které si svou cestu razí majestátním tichem černočerného podzemí. Nebezpečné víry kolem kořenů stromů, řečiště zanesené klacky a špínou. Ani zkušený vodák s muskulaturou Mitche Bucannona nemá žádnou jistotu, že bude na konci vysilujícího brodění v tmách odměněn jasem denního světla, nehynoucí slávou, či alespoň uznalým poplácáním všudypřítomných čumilů. A právě do těchto nevyzpytatelných vod svou debutovou nahrávkou míří bratislavští CASTAWAY.
Ač poměrně nové jméno (na scéně zhruba od začátku roku 2004), nejsou jednotliví Trosečníci žádnými nováčky. Pozornější příznivci určitě zaregistrují velkou personální shodu s již zřejmě definitivně odumřelou bratislavskou úderkou DEAD POETS SOCIETY a když přihodíme ještě něco ex-členů(?) další formace z hlavního města našich dávných federálních bratří - AMALTHEA, máme soupisku hlavních aktérů jako na dlani.
První otázka tedy musí zákonitě znít, jak se CASTAWAY odlišují od svých předchůdců? Budeme-li porovnávat s „Básníky“, je znát větší čitelnost a přístupnost ve skládání. Kde se POETS někdy zbytečně utápěli v krkolomných brejcích, sází partička trosečníků spíše na těžké melodično a výsledku to prospívá. Přesto však ještě občas vytane na mysl, že by neškodilo razantněji zatočit se stopáží jednotlivých songů a dodat tak výsledku větší údernosti a sevřenosti. Někdy je to zkrátka až moc dlouhé. Chcete-li příměr, co se stylu týče, nevím proč, ale napadají mne DEMON´S AND WIZARDS šmrncnutí SAVATAGE. Snad díky mohutné melodice v kontrastu hutných kytar, nutno však brát hodně s nadsázkou, neboť CASTAWAY jsou dostatečně svojští a za tu dobu muzicírování dávno vědí, že není nic horšího, než se snažit někoho napodobovat. Na tuzemské poměry má nahrávka hodně vyvedený zvuk, tady se někdo skutečně vyvztekal, kytary jsou pěkně tučné a strašně moc v této souvislosti zamrzí občasná „tonutí“ dalších nástrojů (hlavně tedy bubny častěji lapají po vzduchu, bez možnosti nadechnutí se nad hladinou). A ještě jedno rýpnutí si neodpustím - některé použité klávesové rejstříky zažily svůj vrchol v osmdesátých letech a zbytečně tak degradují jinak pěkná místa na černobílé klaviatuře.
Byl bych však skutečně nerad, kdyby předcházející řádky vzbudily dojem něčeho nepovedeného či nedotaženého, neboť pravý opak je pravdou. Za mikrofonem stojí nepřeslechnutelný Mayo Petranin, začněme tedy s chválou u něj. S povděkem kvituji, že z hlasového rejstříku odstranil onu pověstnou „koule drásající fistuli“, zpívá jistě, s dostatečným drivem, metalový frontman jak má být. Svou pěveckou vizitkou (v závěrečné výtečné baladě „Dividing Lines“ s hostující zpěvulí Dadou) však snad ještě více překvapil klávesák Andrej Kutiš. Příjemný klidný hlas, ušislyšně od svého ALICE COOPER revivalování urazil pěkný kus cesty. Skupina ráda vícehlasy ala SAVATAGE, a tak si jich užijeme dosytosti (nejpovedeněji asi v desetiminutovce „Wish You Could Save Me“, následující „Castaway“ nebo předposlední „Letters In The Sand“); umí být aranžérsky košatá („Sanity Embraces“) i hitově přímočařejší („A Different Place“) - to vše v režii šikovných kytar a slušné rytmiky. Prostě a jednoduše, jste-li unaveni českomoravsko-slovenskými variacemi na všemožná (hlavně speed) metalová klišé v necudném rouše víkendových tancovaček, zkuste se ponořit do hudebních vizí CASTAWAY. Power metal bez zbytečných póz, někdy drobet heroičtější, přesto více než příjemný.
Zrádné jsou tůně, ve kterých těžká železitá voda zabarvuje hlubinu do rozličných odstínů indiga. Méně zkušené plavce, již dávno utonulé, nese proud břichem vzhůru a když jich má konečně dost, vyplivne ubohá zmučená těla vstříc mělčinám. Šestice našich Trosečníků však bez větších problémů postupuje, drží se a přesně dle sloganu a hlavního motta balancuje nad vodou, kde o utopence není nouze. Tak hodně štěstí a příště ještě pevnější krok.
Za nehezkým obalem se skrývá kvalitní power metalová nahrávka. A přestože "Over The Drowning Water" má svoje mouchy, poslouchá se hodně příjemně. Takže nelze než doporučit.
7,5 / 10
Mayo Petranin
- zpěv
Peter Bulík
- kytary
Matúš Hanuš
- kytary
Yogi Graus
- basa
Andrej Kutiš
- klávesy
Janko Kovár
- bicí
1. The Wanting Seed
2. Sanity Embraces
3. This Integration
4. Wish You Could Save Me - (Part. I Of Unfinished Dreams)
5. Castaway
6. A Different Place
7. Good-bye to All That
8. Letters in the Sand - (Part. II Of Unfinished Dreams)
9. Dividing Lines
Over The Drowning Water (2006)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Amay Productions (Samovydání)
Produkce: Castaway & Milan Tokoly
Studio: J, Package
Prekvapujúco kvalitný zvuk odhaľuje to, čo mi bolo v priebehu doteraz absolvovaných troch koncertov CASTAWAY až na výnimky zúfalo skryté - zaujímavé melodické nápady. Najmä tie v "The Wanting Seed", "Sanity Embraces", "Castaway" či "Dividing Lines" stoja za vypočutie; kapela v nich zrelým spôsobom spája pompéznosť vzorov svojich hlavných ťahúňov (BLIND GUARDIAN, SAVATAGE) s temne ladenou progresívnou prácou gitár v štýle EVERGREY.
Večná škoda, že to, čo mi na koncertoch CASTAWAY vadi najviac, kazí dojem aj z debutového albumu. Táto nádejná banda žiaľ nemá "groove", nehobluje, nemá pevný spodok, rytmicky pláva na vode. Zvlášť smutné je to pri skladbách ako "This Integration" a "A Different Place"; mohli z nich byť prvotriedne progové pecky, za ktoré by sa nehanbili ani slovutní THRESHOLD.
Tento album mi pripomína takmer dokonalý no ešte neopracovaný diamant. Je na ňom treba ešte čo to vybrúsiť, zvýrazniť ostré hrany, preleštiť malé plôšky, jednoducho ho zušľachtiť. No už na prvý pohľad vidno, že v sebe ukrýva potenciál obrovskej hodnoty a krásy. Už len aby ho do rúk dostal ten správny brúsič, ktorý ho nepokazí a vytvorí z neho dokonalý klenot. Má na to totiž k dispozícii materiál prvotriednej kvality...
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Velmi solidní album, jak se to snad od arizonských veteránů už tak nějak dá i očekávat. Power s thrashem si na něm intenzivně a přátelsky ve známých pózách potřásají rukama a místy je to skutečně intenzivní, zejména tedy v první půli celé nahrávky.
Nová americká skupina poskládaná ze zkušených hudebníků na svém debutu hezky kombinuje svižný progresivní death s trochou té blackové černoty, notnou dávkou melodiky, chmurné atmosféry i nějaké té lehčí hitovosti. Šlape to po čertech dobře.
Už tady byly různé pokusy (i velmi úspěšné) propojit death metal s jinými žánry, ale nevzpomínám si, že by někdo až takto mohutně zfůzoval smrtící kov se sedmdesátkovým art rockem. Deska, která chce svůj čas a deska, o které se bude hodně mluvit.
Redakčný Schrödingerov paradox. Ak je Manatar sklamaný, môže to byť dobré. Rudi chváli - treba byť opatrný. Mari nehlási album roka. Fajn, že Aaron skúsil projekt mimo MDB – doposiaľ premárnená príležitosť. Výsledok ako tvrdší „One Second“ neurazí.
Další emoční zkrachovalec, co tíhu světa ventiluje skrze black metalový one-man projekt. Rockový základ, na který je nabaleno blackové vřeštění. Depresivní, chvílemi podivné, ale zajímavé. Jde o poněkud garážovou nahrávku, ale ty emoce jsou autentické.
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.