TEETH - The Will of Hate
Brutální disonantní death metalové rašeliniště. Album, které je hlavně hutné, zatěžkané a dusné. Tísnivý lehce doomový drtikol nepolevující v intenzitě a tlaku.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když dva dělají totéž, není to totéž. Kultovní hardcore sci-fi román od Cch'-sin Liou byl považován za nezfilmovatelný. V posledním roce se toto tvrzení pokusili zlomit hned dva režiséři. Z jednoho díla se stal kolos čítající třicet epizod a druhý to samé dílo zarovnal do osmi. Věnovat se budeme samozřejmě té čínské verzi, která je zajímavější hned v několika vrstvách a je mnohem věrnější knižní předloze. Ale to zdaleka není jediný důvod. Na Čínu šlo o velmi ambiciózní projekt, který měl šanci překonat hranice země a oslovit sci-fi fanoušky všude na světě. Knižní předloha je u hardcore sci-fi fans kultem. Současně jde ale i o látku, která poměrně výrazně kritizuje kulturní revoluci v Číně a z mého pohledu obsahuje i některá témata, která by mohla být Čínou vnímána jako podvratná. Byl jsem zvědav, jak se s tím tvůrci vypořádají zvláště proto, že mám určitý vhled například do toho, jak Komunistická strana Číny ovlivňuje tvorbu počítačových her, kdy nepohodlné kampaně v historických strategiích musí být zcela vymazány nebo cenzurovány, případně k nejnovější RPG hře WuKong Black Myth dostávají světoví streameři jasné podklady o tom, že při hraní nesmí probírat některá politická témata.
Od známého z Číny vím, že se k tomuto tématu přistoupilo šalamounsky a existují dvě verze seriálu. Jeden pro čínské publikum a druhý pro zbytek světa, který je mnohem smířlivějším k některým historicko-politickým tématům. Těch pro Evropana zajímavých atributů je tu ale mnohem více. Krom příběhu samotného, samozřejmě. Seriál vám odvypráví příběh a mezi řádky vám prozradí celkem mnoho o současné Číně a přidá pár nezvyklostí v oblastech práce s filmovou hudbou a herectví.
A o čem, že to je? Pokud jste neviděli Netflix seriál nebo nečetli knihu, nenechte si děj vyspoilerovat. Ani já to neudělám. Ideálně nečtěte ani anotaci na csfd, protože i tam je řečeno trochu víc, než by se slušelo vědět.
Začátek celého příběhu je vlastně detektivní. Po celém světě začnou vědci páchat sebevraždy. Je to záhada. Při tom často po sobě zanechávají podivné vzkazy typu „fyzika neexistuje“. Hlavními postavami pak je policista Shi Qiang. Zemitý „malý“ člověk s nějakými škraloupy v minulosti a velmi pragmatickým uvažováním. Vedle něj je tu Wang Miao, lehce škrobený skromně působící elitní vědec zabývající se nanomateriály. Právě jemu se na sítnici začne objevovat podivný odpočet, díky němuž začne pozvolna „šílet“. Má to nějakou vazbu na sebevraždy vědců? Samozřejmě má, ale víc říkat už nebudu. Další významnou osobou je profesorka Ye Wenjie (jejíž dcera je jednou z vědkyň, jež spáchala sebevraždu), u které započíná i druhá časová linka, jež nás bere do dob nastupujícího komunismu. Právě jí komunistická strana popraví otce a i ona sama je díky této rodinné skvrně pronásledovaná a vězněná.
Děj je samozřejmě mnohem košatější, nabízí mnoho podzápletek a zajímavostí ze světa vědeckých teorií, ale nerad bych tímto způsobem něco prozrazoval. Seriál je skvělý právě v tom, jak pozvolna zápletku buduje a jak dlouho dokáže některé rozuzlení nechávat pod pokličkou. Z mého pohledu právě tato dějová nedočkavost srazila vaz netflixovské verzi seriálu. I v čínské verzi je však spousta problémů. Nu pojďme si o nich něco říci.
Tou první bolestí jsou herecké výkony. Ty jsou hodně poplatné čínskému publiku, v některých ohledech příliš minimalistické a jindy zas silně přehrávané až teatrální. Je tu například postava vysoce postaveného generála, který dohlíží na celé vyšetřování a je vždy klidný až stoický, vyrovnaný a moudrý. A nějakou shodou okolností vypadá jako současný prezident Číny. Ta postava je od určité doby v každém díle, ale krom toho, co jsem napsal, nemá žádný charakter. Pak tu jsou některá rozhodnutí scénáristů, která působí více méně dost úsměvně. Přehnané rozčilování se nad platem policistovy asistentky nebo velmi okaté scény, které mají za úkol ždímat nějaké emoce. Ve výsledku je celkem zajímavý i tlak na dominantní postavení Číny, když se vyšetřování smrti vědců stane celosvětovým fenoménem. Ambice v tomto ohledu jsou jasně akcentovány. Dalším takovým elementem je hudba, která se snaží tak okatě a doslovně podpořit dějové scény, až je to pro našince rušivé, případně vydírací. A o dalších kulturních fenoménech tohoto typu bych mohl psát dál.
Jestliže netflixovská verze působila jako z rychlíku, tady je všechno extrémně natahované. Jsou tu táhlé scény, které jen „čínským způsobem“ budují atmosféru a děj nijak neposunují. Dokážu si dost dobře představit, že by celý příběh šlo přestříhat na nějakých dvacet až pětadvacet epizod namísto třicítky. Na druhou stranu je vlastně fascinující ten střet kultur v tom, jak Číňané seriál pojali. V mnohých ohledech je přehnaně epický, ale současně i celkem doslovný. Přes všechny tyto neduhy jsem si ale všech třicet epizod užil. Ne vždy tak, jak předpokládali tvůrci, ale dá se říci, že mě to bavilo, poučilo a hodnotím velmi kladně i fakt, že se celý seriál poměrně věrně drží knihy.
30 dílů, tedy mnohem věrnější knižní předloze, než osmidílná netflixovská verze. Někdy až příliš rozvleklé, ale rozhodně seriál stojící za pozornost.
7 / 10
Vydáno: 2023
Čína, 2023, 22 h 34 min (Minutáž: 33–55 min)
Režie: Leon Yang
Předloha: Cch'-sin Liou (kniha)
Scénář: Liangliang Tian
Hudba: Xueran Chen
Hrají: Edward Zhang, Hewei Yu, Jin Chen, Olivia Wang, Yongjian Lin, Xiaoran Li, Fan Zhang, Ke Bai, Songyan Tu, Zhenhai Kou, Eric Wang, Cuckoo He, Jian Zhao, Johnny Zhang
Brutální disonantní death metalové rašeliniště. Album, které je hlavně hutné, zatěžkané a dusné. Tísnivý lehce doomový drtikol nepolevující v intenzitě a tlaku.
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.