DYSRHYTHMIA - Coffin of Conviction
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tyhlety záhadně se tvářící black metalové projekty, jaké to jen klišé! To už tady bylo někdy v 90. letech a dnes už to fakt nikoho nemůže dojmout / vzrušit (vyberte dle osobního vkusu a preferencí), ne? No tak dobře, všechno tohle vás mohlo okamžitě napadnout už někdy v roce 2019, kdy se objevila první nahrávka one-man show jménem LAMP OF MURMUUR. Týpek bůhví odkud si někde doma pokoutně natočí zaručeně kvltovní nahrávku a my si z toho máme hned sedat na prdel a ukazovat paroháče?
No problém byl ten, že na posazení na prdel to sice až tak úplně nebylo, ale paroháče letěly nahoru nejpozději hned s prvním albem „Heir of Ecliptical Romanticism“. Ačkoliv nahrávka nepřinášela nic nového, způsob jakým vzdávala hold staré škole skandinávského černěkovového drhnutí, byl prostě podmanivý. Letos vydaná, v pořadí už třetí, deska je v tomto směru opět o něco dál. Ústřední persona titulující se jako M. si na každé nahrávce bere na paškál některé období z historie black metalu a toto se snaží přetvořit do modernější podoby. Při tom si často vypomáhá i různými spíše nenápadnými odbočkami do zdánlivě nesouvisejícíh žánrů, jakými jsou například gotický rock anebo post-punk.
Druhé album v průběhu dvou let může svědčit o lecčems, ale tvůrčí přetlak je v tomto případě asi tím nejvystižnějším pojmenováním aktuálního rozpoložení pana M.. Každá z dosavadních nahrávek LAMP OF MURMUUR jiným způsobem podchytávala, nebo snad vzdávala hold, chcete-li, black metalové tradici a podobně je tomu i v případě té letošní. Jména jako IMMORTAL anebo SATYRICON vás napadnou asi poměrně záhy poté, co se pořádně rozjede úvodní skladba „Conqueror Beyond The Frenzieg Fog“. Majestátní nástup sytého a řezavého kytarového zvuku nakopne kompozici do rychlejšího středního tempa, aby pak předěl tvořený poloakustickou vyhrávkou uvedl na scénu typický kokrhavý vokál.
Prostor pro nějaké veliké inovace zde, dá se říct, že i záměrně, není ponechán téměř žádný. Skladby aplikují jednoduchý mustr – ústřední riff, střední tempa, nevtíravá, avšak výrazná klávesová mlha, obligátní sypačky a zvolňující intermezza. S dovětkem, že pořadí těchto všech opěrných bodů se v jednotlivých písních může prohazovat, případně vzájemně prolínat. Vzhledem k celkovému provedení nahrávky může však kritika nepříliš vysoké originality být spíše výkřikem do prázdna. Proč? Tak prvně proto, že M. zvládá vskutku sugestivním způsobem navodit chladnou a temnou severskou atmosféru. Kytary nekompromisně řežou a jejich nelítostné soukolí příjemně zjemní i několik vymazlených sól. No a pak jsou tady v neposlední řadě velmi dobře seskládané skladby. Ty na stopáži rozhodně nešetří, nechávají jednotlivým motivům a kytarovým riffům velkorysý prostor a přesto se nedá tvrdit, že by vás měly vymáchat v repetitivním přehrávání.
Na to se toho v každé z jednotlivých písní stále děje až dost. Opřít se můžou hlavně o mnohé vyvedené kytarové riffy. Ten ústřední v „Seal of The Dominator“ odklání produkci až někam k black'n'rollové ryzosti „Now, Diabolical“. Nekompromisní střední tempo a vražedný kytarový riff dokázaly i v těchto žánrových podmínkách vygenerovat až chorobně přitažlivou hitovou skladbu. Podobných momentů je však na albu hned několik. Epické pojetí se mísí s přímočarostí. Stylová ortodoxie se prolíná s jemnými odbočkami a citem pro nenápadnou melodii. A tomu všemu dodává neochvějnou jistotu zručný songwriting vnímavého fanouška starší školy severského black metalu.
Není pochyb o tom, že znalce černého kovu bude poslechem „Saturnian Bloodstorm“ sypat z rukávu interprety, či rovnou jejich alba, ze kterých se zde více či méně cituje. Není však zároveň přílišných pochyb ani o tom, že to tak M. chtěl. Prakticky to tak chce od úplného začátku, kdy se jako LAMP OF MURMUUR rozhodl tvořit black metalovou muziku. Jeho třetí album je však i navzdory předchozím řádkům (anebo právě proto?) velmi návykou a zdá se, že i nikoliv jednorázovou záležitostí.
Pocta průkopníkům žánru a hrdě současná nahrávka zároveň.
7,5 / 10
M.
- všechno
1. Conqueror Beyond the Frenzied Fog
2. Hymns of Death, Rays of Might
3. Seal of the Dominator
4. Descending from the Aurora
5. In Communion with the Wintermoon
6. Saturnian Bloodstorm
Saturnian Bloodstorm (2023)
Punishment and Devotion (EP) (2021)
Submission and Slavery (2021)
Heir of Ecliptical Romanticism (2020)
Datum vydání: Neděle, 26. března 2023
Vydavatel: Argento Records / Not Kvlt
Stopáž: 40:00
O trochu slabsie ako predchodca ale stale super
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Přiznávám, že je to dle očekávání trochu oříšek. Chybí mi ta hravost starších alb. Tohle je víc komplikované a náročné, než bych si přál, byť další poslechy postupně zvedají tu oponu počáteční nepřístupnosti. Dobrá deska je to určitě, uvidíme jak moc.
Norský instrumentální prog metal, který využívá djentové manýry, přesto se neutápí v této stylové kaši. Silně vystupující basové linky "tvrdí" výraz a rezonují s kytarovými vyhrávkami. Sóluje se hodně často, takže trochu exhibice. Ale špatné to není.
Veteráni NWOBHM s omlazenou sestavou dávají najevo, že se s nimi musí ještě pořád počítat. A proč by také ne, když dnešní doba tak přeje oldschoolu? Nečekejte ovšem žádnou ostrou břitvu, album nabídne spíše jemnější sound a příjemný hardrockový feeling.
Gavin Harrison (THE PINEAPPLE THIEF, ex-PORCUPINE TREE) spolu s Antoine Fafardem stvořili již druhou porci instrumentální hudby bloumající kdesi v oblasti fúzí prog rocku s dalšími vlivy. Opět zajímavé, pro někoho možná i víc něž to.
I takové desky jsou třeba. Death metal s antracitovou aurou, jenž zatrhává všechna základní žánrová políčka. Ale žádné doplňkové. Nepřekvapí, nepřinese nic nového, přesto pobaví. Pokud máte chuť na výživnou jednohubku, GRAVE SERMON jsou vám k službám.
Dokud je to černý modrooký Rambo vs zkorumpovaný maloměstský policejní aparát, funguje to skvěle. Jakmile to zkomplikuje thriller o spravedlnosti a svědomí, začne se to drolit. Nakonec bohužel spíš slow než burn, i když na poměry streamů okej.