NAILS - Every Bridge Burning
Rezavá a drásavá sedmnáctiminutovka, která v tempu polevuje až u poslední skladby. V čem ale nesleví je hutnost, tlak a brutalita, která je pro NAILS signifikantní. Po všech směrech povedené navázání na minulou desku.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na celkem četná doporučení jsem se pustil do velmi zajímavě působícího postapo seriálu na Apple TV+. Pod seriálem je podepsán tvůrce velmi úspěšné série Gangy z Birminghamu, v hlavní roli Jason Momoa a hlavní narativ filmu je překvapivě zajímavý.
Nacházíme se v době několik málo stovek let poté, co naše civilizace skončila. Civilizační vývoj se vrátil zhruba dva tisíce let nazpět a ačkoliv existují ostrůvky, kde si lidé uchovali například používání elektřiny, drtivá většina obyvatelstva s podobnými výdobytky nežije. Staví jednoduché dřevěné chýše, případně využívá jeskyní, zřídkakdy pak něčeho, co po sobě zanechala předchozí civilizace. A pak je tu důležitý narativ, kolem kterého se vše točí. Všichni jsou slepí. Lidstvo vyhubil v jednadvacátém století virus a hrstka lidí, která přežila, je slepá. Další postapo, které se po SILENT PLACE, BIRDBOXu nebo kultovním Dnu Trifidů zaměřuje na smysly? Je tak přesně tak.
Nacházíme se v době pověr, kdy někdo věří mýtům o vidoucích čarodějnicích a artefaktech minulosti, které ukrývají vědění. Hned na počátku příběhovou linii rozjíždí událost, kdy se ženě, která našla dočasné útočiště v jednom z kmenů, narodí dvojčata. V tu chvíli ještě nikdo neví, že nemají zakalený zrak jako všichni ostatní. Celá první série (ano už je dostupná i druhá) je vlastně jen úvodem do světa. Jsou tu naznačeny principy, na kterých funguje a představeny hlavní figury děje.
S velkým povděkem kvituji to, že se nepouští do přílišného vysvětlování a nutí diváka některé věci přijímat jako fakt. Sledujeme stárnutí a dospívání dvojvaječných dvojčat, kteří jako jediní v kmeni vidí. Jediný aspekt, který by si zasloužil větší rozvedení, jsou vztahy v kmeni. Hlavně pak situace vidoucích dvojčat a nevidoucí většiny. Ta tu je opět jen naznačena a seriál se tím ochuzuje o opravdu zajímavě působící téma, které však nedokázal uchopit.
Upřímně, narativ celého světa seriálu je skvělý. Skýtá tolik možností. Je tu velmi zajímavě naznačeno, kam se lidstvo vlastně dostalo a jak dokázalo bez zraku přežít. Díky tomu, jak zajímavý, potenciálně plodný a svým způsobem i šílený nápad to je, mě ale neuvěřitelně štve, jak trestuhodně s ním nakládají scénáristé.
Jsou tu velmi zajímavé záblesky, pokud jde třeba o boj, kdy svého nepřítele nevidíte a jste odkázáni na další smysly. To se týká jak armád, tak boje jednoho na jednoho. Pak jsou tu ale příběhové zvraty, při kterých se jednotlivé postavy chovají absolutně nelogicky. Například se počítá s tím, že mnoho lidí má nadstandardně vyvinutý sluch, postavy jako by na to ale někdy úplně zapomínaly. Takových failů, které logicky nezapadají do světa slepých lidí, je tu opravdu hodně a celkem by mě zajímalo, zdali měl tvůrčí tým k dispozici nevidomé konzultanty, případně jak moc poslouchali jejich rady.
Otázek, které otevírá vize nevidomé společnosti, mi seriál do hlavy zasadil opravdu mnoho. Bohužel sám často selhává v tom, jak nepravděpodobně s nimi pracuje. Ať už jde o fungování společnosti nebo drobné detaily, nad kterými se zarazíte.
Hodně z děje se odehrává v krásných přírodních podmínkách a má načrtnuté celkem zajímavé postavy. Nohy celku ale bohužel podráží určitá povrchnost na všech frontách. Ať už jde o detailnější a hlubší prokreslení postav nebo často nelogicky působící konstrukce celého světa. Na závěr otázka: viděl někdo druhou sérii? Hodnocení i rozpočet má výrazně lepší, nicméně si nejsem jist, jestli vynaložené peníze šly do lepšího scénáře nebo „jen“ do lepších efektů, větší množiny herců a lépe postavených „kulis“.
Zajímavý narativ nevidomého postapo světa, který bohužel klouže po povrchu tam, kde by mohl jít mnohem hlouběji.
6,5 / 10
USA, (2019–2021), 14 h 31 min (Minutáž: 46–62 min)
Tvůrci: Steven Knight
Režie: Francis Lawrence, Anders Engström, Stephen Surjik, (více)
Scénář: Steven Knight, Hadi Nicholas Deeb, Jonathan E. Steinberg, (více)
Kamera: Brian Pearson, Jo Willems, Jules O'Loughlin, Michael Snyman
Hudba: Bear McCreary
Hrají: Jason Momoa, Sylvia Hoeks, Hera Hilmar, Christian Camargo, Christian Sloan, Mojean Aria, Kenneth Mitchell, Sharon Taylor, Nesta Cooper, Archie Madekwe, Jaeden Noel, Adrian Hough, Lauren Glazier, Shalyn Ferdinand, Alfre Woodard, Tantoo Cardinal, Millie Davis, Peter Bryant, Josh Blacker, Ellen MacNevin, Hiro Kanagawa, Jordana Blake, Aleks Paunovic, Megan Charpentier, Jackie Blackmore, Kelly Metzger, Darren Moore, Camille Hollett-French, Dominic Mariche, Franz Drameh, Timothy Webber, Jessica Harper, Gardiner Millar, Kyra Zagorsky, Dayo Okeniyi, Damaris Lewis, Alex Zahara, Dave Bautista, Aiyanna Miorin, Yadira Guevara-Prip, Mainei Kinimaka, Raven Scott, Eden Epstein, Olivia Cheng, Hoon Lee, Tom Mison, Alex Breaux, Eddie McGee, Luke Humphrey, Martin Roach, Nina Kiri, Adrian Groulx, Ian Matthews, Josh Cruddas, Fraser Aitcheson, Ken Hall, Tamara Tunie, Joe Flanigan, James Immekus, Ron Kennell, Michael Reventar, Moses Nyarko, Simon Northwood, Oliver Becker, David Eisner, Bola Olubowale, Nicole Stamp, Susanna Fournier, David Hewlett, Nickolas Baric, Joshua Henry, Luc Roderique, Nicco Del Rio, Aimee Bessada
Rezavá a drásavá sedmnáctiminutovka, která v tempu polevuje až u poslední skladby. V čem ale nesleví je hutnost, tlak a brutalita, která je pro NAILS signifikantní. Po všech směrech povedené navázání na minulou desku.
Další alternativa pro příznivce BORKNAGAR je tato parta z Rocky Mountain. Sice nic převratného, ale jízda je to patřičně ostrá i melodická, plná hezkých momentů a přesvědčivé instrumentace. I střídání growlingu a čistého vokálu je namixováno s přehledem.
Páni muzikanti, hoďte tam něco svižného a veselého, kytary ať závodí s klávesami. Dobré, to je ono. Trochu kýčovité jak ti Taliáni STAMINA. A kdo je ten starý pěvec v novém čepci? Ale, nebyl on u ROYAL HUNT? Dobře jste to skloubili, radost poslechnout.
V pátek nás čeká masivní exploze v podobě novinky německých kanonýrů, to se cítím oprávněn tvrdit už na základě luxusního čtyřpísňového EP, které obsahuje ten nejlepší melodický black / death s hnilobným pachem obinadel a lidského masa. Fans do haptáku!
A jsou zpět. Po dekádě odmlky. Opět rozjuchaní, lehce infantilní, ale hlavně maximálně kreativní a hraví. Deska, u které se prostě nejde nepohupovat do rytmu. Je v tom nezbedná nakažlivost.
Řecký instrumentální postrock, jenž koketuje s blackgazem, ambientem i cinematickou hudbou, který se nebojí ani klávesových ploch a piana. Fascinující vizuál skvěle odráží znepokojivost a melancholičnost jejich hudby.
Další španělský příspěvek do už nyní bohaté nadílky výborných doom metalových nahrávek letošního roku. „Espectres“ je klasický, dřevní a čistý doom, přesto stále velmi emotivní a prodchnutý krásně ponurou atmosférou.