Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud pravidelně sledujete mistrovství světa v uctívání DISSECTION, musíte velmi dobře vědět, že THULCANDRA často okupuje místa na stupních vítězů. Je důležité zmínit, že těchto prestižních měření sil se poslední roky účastní stále více a více reprezentantů, není tudíž zrovna snadné zas a znova dosahovat na sladké medailové plody. Steffen Kummerer je však zkušený závodník, starou švédskou klasiku má hluboko zakořeněnou ve svém srdci a již dlouhá léta vytrvale trénuje dle kurzů, které emitoval otec zakladatel, Jon Nödtveidt, v období 1993 – 1996. Je to poměrně tučný lexikon, jenž pod svou koženou vazbou ukrývá spoustu výjimečných receptur a do té doby zcela neznámých cviků. Tenkrát ani autor sám nevěděl, jak nesmírně cenný jeho odkaz jednou bude. A bohužel ani netušil, že zůstane navěky nedokončený. Ve staré knize zbyla spousta nepopsaných stránek, THULCANDRA se je ze všech sil snaží alespoň trochu zaplnit.
Steffen Kummerer je člověk, který podlehl kouzlu časů dávno minulých. Nesoustředí se však pouze a jen na tvorbu DISSECTION, v jeho hledáčku jsou i další, mnohem méně známé drahokamy, jenž kdysi společně formovaly unikátní švédskou black/death metalovou kulturu, namátkou jmenujme třeba VINTERLAND, DAWN, UNANIMATED či SACRAMENTUM. V době, kdy THULCANDRA vydala své první album „Fallen Angel's Dominion“, byla tahle scéna prakticky deset let mrtvá. Steffena Kummerera už nebavilo v lokálním obchodě s deskami někde na předměstí Chemnitzu zírat na prázdné, pavučinou obrostlé stojánky vydavatelství Black Sun, No Fashion či Black Mark Records, přiložil tedy ruku k dílu a jal se sám křísit povadlého ducha let devadesátých.
Na úvod dalšího odstavce si zkusíme malé cvičení. Vezměte si čistý list papíru standardního formátu A4 a do ruky obyčejnou tužku. Na pravou stranu papíru napište všechny skladby od DISSECTION, které se vám vybaví, a na tu levou zase ty od THULCANDRA (a nezapomeňte vynechat jejich covery DISSECTION a UNANIMATED). Máte deset minut. Nevím jak u vás, ale u mě je pravá strana papíru popsaná hustěji, než ta levá. Odpověď je samozřejmě jednoduchá. Ač obě kapely pracují s velmi podobnou paletou výrazových prostředků, jenž servírují v technicky srovnatelně vysoké kvalitě, jen jedné z nich se daří je častěji pospojovat v opravdové kompozice. Kompozice, které drží při sobě, mají hlavu a patu, nechybí jim poutavá dějová linie, vyvíjí se, posluchače neustále překvapují, v závěru gradují, explodují... Nödtveidt tohle všechno vždycky uměl na výbornou, to Steffen Kummerer na vysvědčení jednoho z nejklíčovějších předmětů vídá pravidelně chvalitebnou. Není však sám, je to problém prakticky všech následovníků DISSECTION a zároveň i důkaz, jak talentovaným a citlivým architektem hudby Jon Nödtveidt svého času byl.
I přesto je „A Dying Wish“ velmi povedenou deskou. Už úvodní skladba nás navrací zpět k časům „The Somberlain“, na posluchače po krátkém intru okamžitě zaútočí mrazivý tremolo picking, charakteristicky „dutý“ old school zvuk přechodů zpoza bicí hradby i majestátní melodické nástupy proložené ostrými sypačkami. Ovšem nejen DISSECTION jest člověk živ, třeba instrumentálka „Orchard Of Grievance“ má krásně melancholickou atmosféru, jako vystřiženou z tvorby DARK TRANQUILLITY v období „The Mind's I“. Ve druhé polovině tracklistu se naopak ježí „A Shining Abyss“ a „Devouring Darkness“, obě ostřejší, divočejší položky jasně odkazující ke stupnicím DAWN na jejich dosud nejzásadnější desce „Slaughtersun (Crown Of The Triarchy)“. Zároveň jsou však proložené tklivou akustikou, typickým to kořením hlavně delších skladeb Nödtveidtovců. Jeden z riffů v „In Vain“ zase jasně reflektuje tvorbu prvotních GATES OF ISHTAR (na mysli mám tedy období „A Bloodred Path“). Kompozice navíc disponuje malebným sólem i hezky vystavěným a vygradovaným závěrem. Schválně, máte ji napsanou na levé straně vaší A4? Já osobně jsem neváhal a uvedl ji hned pod „Frozen Kingdom“ z debutové desky.
„A Dying Wish“ je kolekce, která musí udělat radost každému příznivci švédských devadesátek. Není to žádný kalkul, jen upřímná poklona kultu v podání žánru zcela oddaných nadšenců. Podobně jako třeba SINIRA, nese i THULCANDRA onu starou pochodeň, jež hoří jasným plamenem i tři dekády po tom, co byla spontánně zažehnuta. Za to jim patří dík. P.S. Škoda snad jen obálky, neb po třech krásných malbách z rukou Kristiana Wåhlina přichází na řadu poněkud diskontní verze.
„A Dying Wish“ je kolekce, která musí udělat radost každému příznivci švédských devadesátek, zejména pak nedostižných DISSECTION. Není to žádný kalkul, jen upřímná poklona kultu v podání žánru zcela oddaných nadšenců. THULCANDRA hrdě nese onu starou pochodeň, jež hoří jasným plamenem i tři dekády po tom, co byla spontánně zažehnuta. Za to jim patří dík.
1. Funeral Pyre
2. Scarred Grandeur
3. Orchard Of Grievance
4. In Vain
5. Nocturnal Heresy
6. The Slivering Silver
7. In Bleak Misery
8. A Shining Abyss
9. Devouring Darkness
10. A Dying Wish
Návrat k plnšiemu zvuku skreslených gitár na vlnách pohodovej melanchólie s charizmatickým vokálom funguje opäť dokonale. Nahrávka nabitá celým spektrom emócií s fantastickým zvukom exceluje vo všetkých rozmeroch post doom/rock žánru.
Metalcore vo veľmi šťavnatej podobe! Keith Buckley, frontman pradávnych a už žiaľ nefunkčných EVERY TIME I DIE a jeho nové pôsobisko v prekvapujúco výraznej forme. Toto sa podarilo v každom jednom ohľade.
Doposud jsem se s tvorbou libereckých spíše míjel a vlastně ani nevím proč. Ty ozvěny starších LVMEN, festival emocí a hůře definovatelná těžká atmosféra dělají z nahrávky pro mě velmi chutné sousto. Jdu se zavrtat pod její povrch => další poslechy nutné!
Stoner / doom / heavy metal tradičního ražení a s "čarodějnicí" za mikrofonem není už žádné unikum. Vlastně ním není ani nová deska amerických CASTLE. Přesto však nahrávka nabídne příjemnou společnost těžký kytarových riffů a (před)pekelných melodií.
Švédská rodinná kapela se příliš nenechává svazovat žánrovými mantinely. Minule to bylo laděno hodně do folku. „Lullaby“ oživuje taneční rytmy postavené na power metalovém podkladu. Opět velmi dobré, jen je škoda, že je to pouze singl.
Jude Law jako sebedestruktivní lovec amerických nácků v temném a tvrdě tenzním thrilleru podle skutečných událostí. Australan Kurzel se s tím nesere a ve filmu, který nejvíc připomíná Sicario či Wind River, zobrazuje zrůdnost i svůdnost US fanatismu.
Zasloužený trest pro ty, kteří Todda Phillipse pasovali na Spasitele komiksu. Nesoudržná slátanina selhává ve všech žánrech, o než se pokusí, svou naivitu každopádně skrývá agresivní temnou introspekcí, která je ještě legračnější než ten psychomuzikál.