HELEVORN - Espectres
Další španělský příspěvek do už nyní bohaté nadílky výborných doom metalových nahrávek letošního roku. „Espectres“ je klasický, dřevní a čistý doom, přesto stále velmi emotivní a prodchnutý krásně ponurou atmosférou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Velmi překvapivé sólové album předkládá Steve Von Till z NEUROSIS. Jeho pátá deska se totiž v mnoha ohledech silně liší od všeho, co Steve sólově vydal za posledních dvacet let. „No Wilderness Deep Enough“ se odklání od akustických neofolkových vod a staví do popředí plochy, které mají mnohem blíže k ambientu. Nejčastěji tu používá smyčcové rejstříky, medově táhlé žesťové tóny, mellotron a klávesy. I atmosférou je deska výrazně jiná, než její předchůdci. Její základní obrysy Steve stavěl v severním Německu, když nemohl spát díky pásmové nemoci. Odtud vyvěrá snová, mámivá atmosféra, kterou si album jako celek uchovává po celou dobu. Po čase se k nápadům vrátil a začal je více opracovávat.
Po nějakou dobu měl Steve Von Till pocit, že napsal svoji první instrumentálně ambientní desku, dokud materiál neslyšel Randall Dunn, jemuž se naopak zdálo, že by hlas skladbám prospěl. A tak se i stalo. Texty mnohem více než s nějakým obsahem pracují se zvukomalebností, rytmikou a melodikou. To volné plynutí, které jde silně po náladovosti, je tu cítit každou vteřinu.
Sólová tvorba jedné z hlavních tváří NEUROSIS nikdy netlačila na pilu, vždy byla velmi uvolněná a pomalu plynoucí. „No Wilderness Deep Enough“ ještě více zpomaluje a dává vyniknout barvě zvuků, které jsou použity. Donutí vás zastavit se a dostat se do hloubky. Jakoby chtěly vytvořit prostor, kde člověk může být jen sám se sebou a uniknout před uspěchaným světem tam venku. Tempo je mnohdy přímo hypnotické. Některé skladby, jako třeba „Shadows On The Run“, mají soundtrackové a scénické tendence.
Steve Von Till natočil album, které si zachovává jeho rukopis, ale k psaní používá jiné nástroje. Ze všech jeho desek má nejsugestivnější náladu, a ačkoliv nebylo zamýšlené jako koncepční, je velmi sevřené a emočně jednotné. Pokud potřebujete pauzu, dejte si „No Wilderness Deep Enough“.
STEVE VON TILL bez kytary a v mnohém odlišný od jakékoliv předchozí sólovky. A přesto ho na první poslech poznáte.
8 / 10
1. Dreams of Trees
2. The Old Straight Track
3. Indifferent Eyes
4. Trail the Silent Hours
5. Shadows on the Run
6. Wild Iron
No Wilderness Deep Enough (2020)
A Life Unto Itself (2015)
A Grave Is a Grim Horse (2008)
If I Should Fall to the Field (2002)
As The Crow Flies (2000)
Vydáno: 2020
Vydavatel: Neurot Recordings
Stopáž: 37:12
-bez slovního hodnocení-
Další španělský příspěvek do už nyní bohaté nadílky výborných doom metalových nahrávek letošního roku. „Espectres“ je klasický, dřevní a čistý doom, přesto stále velmi emotivní a prodchnutý krásně ponurou atmosférou.
Fínsky melodicky death so štipkou blacku som objavil až tento rok, ale hrali mi v aute i doma celé leto. Ich siedmy album som teda privítal s rozkročenou náručou a oni ju naplnili po okraj. Nič prelomového, skrátka ich osvedčená kvalitka.
Třicet let po založení je HORNA ve formě. Starý kozel Ville Pystynen, nestor finské blackové scény, za to umí vzít. Ostrý vysypaný BM, halekavá finština a taky rock'n'roll. A skvělé nápady, třeba ústřední melodický motiv v "Hymni II" z hlavy nedostanete.
Hleďme, kolega Noisy deklaruje SACRILEGE. Inu, SARCASM jsou jati hluboko v deathmetalových devadesátkách (založeni 1990, reaktivováni 2015) a navíc mají i blackový "edge". Jsou tam i DISSECTION, jinak je to spíše standardní, ničím nevybočující deska.
Hrací čas / počet zajímavých motivů = koeficient ochoty mačkat "replay". WINTERFYLLETH hrají (bez dvou bonusů) hodinu a tentokrát jsou bohužel na nápady skoupí. Nebýt "Upon This Shore" s WOODS OF DESOLATION / REMETE vibes, nebylo by moc kde brát.
Francouzská parta si za cíl snažení vytyčila instrumentální postmetalovou hudbu, kterou se snaží pojmout v maximální šíři. Koketuje tedy s lehkými postrockovými náladami i ponurou atmosférou doom metalu. K tomu výpady ke klasikům CULT OF LUNA. Povedené.
Při svém debutu pod "majorem" předvádějí WOLFBRIGADE svůj standard. Bylo už i lépe, ale mohlo být i hůř. Dominující pogo střídají vály v rychlejším středním tempu a prostě to klasicky dobře odsejpá. Častěji se však asi budu vracet ke starším nahrávkám.