GRIEFGOD - Deterioration
Velmi přesvědčivý death metal z Litvy. Spíše střední tempo, silově zasekávané riffy a hluboko posazený vokál evokuje starou severskou školu. Občas jako by se uctívali CARCASS. Vydařená deska.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Budiž světu známo, že mě máloco v těchto pitomých dnech rozradostní tak jako dobře chmelená desítka a patřičně řízný melodický black metal. Zůstaňme u toho druhého, protože k tomu má Metalolopolis přeci jen oficiálně blíž – byť celá redakce tráví v karanténě podstatně víc času pitím lahůdek od dolnobojanovické továrny na potěšení Mazák než poslechem kvalitního kovu. Švédsko patří k pověstným exportérům zlověstného, přitom ale krásně melodického BM, to platí už od krutovlády DISSECTION. Nová značka KVAEN v tomto ohledu zkušeně navazuje na dobře zakalené tradice.
Ačkoli je „The Funeral Pyre“ debutem, v žádném případě tu nehledejte zelenáčský syndrom. Kapelník a současně jediný stálý člen sestavy Jakob Björnfot bude nejspíš povědomý příznivcům švédských death metalistů THE DUSKFALL, kde tři roky drtil struny. Tenhle muž s dlouhým plnovousem těží na debutu své one man úderky z opravdu bezedné studnice skvělých riffů. Už úvodní vypalovačka (doslova) „Revenge By Fire“ dokonale odhaluje hlavní devizu prvotiny KVAEN; kytarovou vozbu precizně rozkročenou mezi BM tremoly, thrashovou kalbou a dřevním speedem. Björnfot ve zběsilém tempu vrství silné riffy, takže celá skladba bez problémů pohltí hned tří hlavní motivy a brutálně prošlápne pedál plynu k podlaze.
A než si stihnete utřít slinu, nahulí do vás KVAEN kultické turbodmychadlo s kryptickým názvem „Yee Naaldlooshii“, které dělá velmi dobře na duši. Minimum času na výdech poskytne předehra eponymního songu, který po chvíli čekání začne svištět jak větry nad Baltem a směřuje do epického sólového finále. Energie, která z KVAEN tryská, je zcela věrná severským tradicím, ale Björnfot ji povyšuje nad povinné žánrové cvičení. Drive nahrávky těžko hledá konkurenci, schopnost najít mezi známými konstantami jedinečnou rovnováhu kapelu zdobí. Riziko, že „The Funeral Pyre“ vyhoří příliš rychle a na druhou polovinu zbydou jen doutnající uhlíky, navíc KVAEN suverénně zažehná.
U hymnické „The Wolves Throne“ totiž přichází lehká změna v projevu. Pokud první čtyři skladby charakterizuje především černý berserk, druhá část desky začne výrazně popouštět uzdu Björnfotově inklinace k pagan a heavy metalu, takže se svojí prány dočkají i fanoušci nařasenějších kytarových ornamentů, trylků a heroických vyhrávek. Nejlepší na tom je, že ani lehké prosvětlení projevu nevede k žádnému odlehčení a tupému opileckému trdlování kolem ohně. KVAEN se pořád mračí důstojně jako zimní obloha před sněhovou bouří. Čupřinu vám dokáží rozčísnout blackovým tremolem stejně jako heavy metalovým dvojzápřahem.
Jediná drobná výhrada podobně jako u novinky kolegů VANANIDR směřuje k produkci. Uspokojivý dynamický rozsah a hutnost k atmosféře sedí, ale v extrémnějších pasážích, kde se na sebe vrství kytary, poněkud lapají po dechu bicí (a především virbl). Třeba famózní otevírák trochu ztrácí na průraznosti, i když je jasné, že právě o riffy tu běží především, mnohem víc než o čitelnou rytmiku. Ve středních tempech nicméně třeba vyzdvihnout vyváženost soundu a pokračovat tak v zálibném mlaskání.
Tři čtvrtě hodiny suverénní tavby zakončuje oficiální instrumentální hymna tajemné kvenské minority, k níž se kapela hlásí i svým názvem. Na „The Funeral Pyre“ vytvořil Björnfot nádherný pohanský monument, který zalahodí uchu všem milovníků mrazivého skandinávského blacku, neboť skládá hold neúprosným a břich párajícím melodiím. O moc lépe se tenhle metalový tradicionál složit a zahrát nedá.
Vytí vichru i vlků... a do toho až nestydatá nálož melodií. Debut zralý jak černé uhlí!
8 / 10
Jakob Björnfot
- vše
1. Revenge by Fire (06:18)
2. Yee Naaldlooshii (feat. Pierre Törnkvist) (04:33)
3. The Funeral Pyre (06:45)
4. Septem Peccata Mortalia (feat. Pierre Törnkvist) (04:14)
5. The Wolves Throne (06:32)
6. As We Serve the Masters Plan (05:50)
7. Bestial Winter (06:29)
8. Hymn to Kvenland (feat. Matthew Wicklund)
Vydáno: 2020
Vydavatel: Black Lion Records
Stopáž: 45:31
DR: 7
Gear: Pioneer XDP 100R + Audio Technica ATH-M60x (Tidal verze)
suhlas, dobre sa to pocuva...
Velmi přesvědčivý death metal z Litvy. Spíše střední tempo, silově zasekávané riffy a hluboko posazený vokál evokuje starou severskou školu. Občas jako by se uctívali CARCASS. Vydařená deska.
Päťskladbový návrat do najradostnejšej európskej éry: Berlínsky múr je preč, studená vojna skončila, U2 vydali „Achtung Baby“ a na velikášskej vlne optimizmu križujú svet. Dalo by sa to zniesť dlhšie – aj táto nahrávka, aj tá eufória raných deväťdesiatok.
Bruselský chrlič Déhà seká desky jak na běžícím pásu, ale dokáže být kreativní a pokaždé trochu jiný. Bohužel to šije horkou jehlou a produkce a zvuk působí často jako nedokončené demo. To je případ i téhle atmosféricky depresivní blackové jízdy.
Pokračování trendu z předchozí "Starlight And Ash"? Opět pasáže plné emotivní baladičnosti s výrazným vokálem Cammie Gilbert, ale skupina svůj doom rock překlápí i do temnějších a často drsných metalových poloh. Přitvrdilo se a rozhodně to není na škodu.
Švédsko není živo jen chrastěním. Žijí zde i rozervané duše, jenž se chtějí vyjádřit něžnějšími tóny. Třeba jako post-blackoví (i když, kolik tam toho blacku vlastně zbylo?) TOGETHER TO THE STARS. Nechme se tedy unášet na vlnách hořkosladké melancholie.
Nová éra švédskej legendy, debut u veľkých Metal Blade Records! Podaril sa na výbornú; veď si pustite napríklad hitovku Nail Bomb. WOLFBRIGADE v roku 2024 valcujú všetko, čo im stojí v ceste!
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.