DYSRHYTHMIA - Coffin of Conviction
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Napěchovat životní příběh QUEEN do jednoho filmu je nadlidský úkol. Zvláště pro fanoušky, kteří o QUEEN vědí první poslední. Vždyť QUEEN – to je nejsilnější příběh rockového světa. To, že na ČSFD film Bohemian Rhapsody atakoval pozici druhého nejlepšího filmu téměř hned po uvedení, mi přijde trochu přehnané, ale vlastně to chápu. Podívaná je to strhující.
Víte, mám takový zlozvyk. Do kina si vždycky propašuju zázvorové pivo. Tento zvyk pěstuju už drahně let. Nechci vodu, colu nebo cokoliv jiného, chci zázvorové pivo, které tam nemají. Většinou za film padnou dvě plechovky. Při Bohemian Rhapsody jsem zjistil, že na konci filmu mám plechovku plnou. Úplně jsem na ni zapomněl. To se mi zatím nikdy nestalo. Druhým poznatkem bylo ticho, snad krom několika míst, kdy se lidi smáli. V sále bylo, podobně jako při filmu TICHÉ MÍSTO. A do třetice to bylo složení publika. Nevybavuji si z posledních deseti let film, kde by bylo tolik lidí starších, než jsem já.
V první řadě se sluší říci, že nejde zas tak moc o skupinu QUEEN. Fokus je jednoznačně hozen na Mercuryho, ostatní hráči jsou v pozadí. Ačkoliv se snaží být v některých ohledech naprosto přesný v tom, jak probíhal ten či onen koncert, tak je tu několik zásadních chvil, které se musely udát zcela jinak/jindy, pokud o historii kapely něco víte. Ať už to je vznik hitu „We Will Rock you“ nebo situace těsně před velkým koncertem Live Aid.
Zajímaná je i historie filmu a celkem by mě zajímal i dokument o tom, jak vznikal. Původně měl hlavní roli zastávat Sacha Baron Cohen, ten se ale s kapelou rozcházel v tom, jak by měl film působit. Chtěl se mnohem více zaměřit na odvrácenou stránku hlavní postavy a údajně i na poslední fázi QUEEN, kdy Mercury umírá. Ta ve filmu vůbec není. Není tam toho ale víc. Mnohé věci jsou jen lehce naznačeny, aby film mohl být přístupný. Příběh začíná až ve chvíli, kdy se kapela potkává. Není tu nic z mládí, není tu nic z toho, kde se Mercury vzal, protože do kapely vlastně nastupuje už jako hotová osobnost – byť balancující na hraně skálopevné jistoty křehké nejistoty. V tomto ohledu doufám ve zlé dvojče tohoto Bohemian Rhapsody, které se zaměří na to, co bylo dějově „před“, co bylo „po“ a kde nebudeme na Mecuryho koukat s nasazenými růžovými brýlemi.
Hlavní roli nakonec získal Rami Malek a je to volba v mnohém skvělá a v mnohém podivná. Ta podoba se nezapře. Šíleně mi ale vadily jeho vykulené vodnaté oči, při kterých se mi vždy vybavil Glum nebo ryba. Snaží se ale velmi. Některé živáky jsou téměř k nerozeznání s dokumentem. A to včetně zpěvu. Hlas je namixován z Maleka, speciálního hlasového dvojníka a Mercuryho samotného, ale je těžce rozeznatelné, kdy zpívá kdo.
V první polovině filmu máte pocit, že to celé klouže jen po povrchu a až před koncem se dostaví nějaké hloubky. Celá konstrukce je vlastně tak očekávatelná, jak jen mohla být. Máme tu kapelu, sledujeme její vzestup, pak problémy a finální triumf na koncertu Live Aid. Film se možná chytře vyhnul smrti Mercuryho, protože si dokážu představit, jak všechny ty šedesátky, co byly před čtyřiceti lety zamilované do hošana z knírem, vyplaví celé multikino slzami. Stejně tak se vyhýbá sexualitě, kterou Freddie řešil až v kapele, protože na počátku je silně akcentován jeho vztah k jedné konkrétní ženě.
Bohemian Rhapsody je feel good movie, které hodně ovlivňovali žijící členové kapely. Je strhující, ale není nijak zvlášť dramatický. V ničem nepřekvapí, neřekne nic nového – snad jen Freddyho heterosexuální vztah bude pro mnohé něčím novým. Z příběhu této kapely šlo vyždímat mnohem více. Jakmile se narazí na nějaké temné místo, film ukáže, že o něm ví, ale že ho vlastně nechce ukázat v plné nahotě. Současně je to ale řemeslně tak vypiplané, jako málokterý podobný životopis.
Konvenční, ale řemeslně skvělé.
8,5 / 10
Bohemian Rhapsody
Velká Británie / USA, 2018, 134 min
Režie: Bryan Singer
Scénář: Anthony McCarten
Kamera: Newton Thomas Sigel
Hudba: John Ottman
Hrají: Rami Malek, Lucy Boynton, Joseph Mazzello, Mike Myers, Ben Hardy, Aidan Gillen, Gwilym Lee, Tom Hollander, Allen Leech, Jess Radomska, Aaron McCusker, Michelle Duncan, Max Bennett, Ace Bhatti
Producenti: Graham King, Jim Beach
Střih: John Ottman
Scénografie: Aaron Haye
Kostýmy: Julian Day
Film byl naprosto strhující. Musel jsem na něj jít 2x a půjdu ještě jednou. Důvod? možná i to, co ´kritizoval´ RIP a to to, že nepřináší nic nového v příběhu (důkladně popsaném). ALE díky zásahu zbylých členů kapely popsali dobu Queen a hlavně pak ´zesnulého kamaráda´ s láskou. A za to jim patří díky, protože lidé vkině tlaskali!! a odcházeli spokojeni a snad i šťastni a to je myslím dale cenější, žež proniknout do 13-komnaty. Spatřuji ve filmu zadání "udělat pěkný film a vzpomenout na nezapomenutelného zpěváka", kterého přes všechny jeho vrtochy kamela měla ráda. Oboje se myslím povedlo.
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Přiznávám, že je to dle očekávání trochu oříšek. Chybí mi ta hravost starších alb. Tohle je víc komplikované a náročné, než bych si přál, byť další poslechy postupně zvedají tu oponu počáteční nepřístupnosti. Dobrá deska je to určitě, uvidíme jak moc.
Norský instrumentální prog metal, který využívá djentové manýry, přesto se neutápí v této stylové kaši. Silně vystupující basové linky "tvrdí" výraz a rezonují s kytarovými vyhrávkami. Sóluje se hodně často, takže trochu exhibice. Ale špatné to není.
Veteráni NWOBHM s omlazenou sestavou dávají najevo, že se s nimi musí ještě pořád počítat. A proč by také ne, když dnešní doba tak přeje oldschoolu? Nečekejte ovšem žádnou ostrou břitvu, album nabídne spíše jemnější sound a příjemný hardrockový feeling.
Gavin Harrison (THE PINEAPPLE THIEF, ex-PORCUPINE TREE) spolu s Antoine Fafardem stvořili již druhou porci instrumentální hudby bloumající kdesi v oblasti fúzí prog rocku s dalšími vlivy. Opět zajímavé, pro někoho možná i víc něž to.
I takové desky jsou třeba. Death metal s antracitovou aurou, jenž zatrhává všechna základní žánrová políčka. Ale žádné doplňkové. Nepřekvapí, nepřinese nic nového, přesto pobaví. Pokud máte chuť na výživnou jednohubku, GRAVE SERMON jsou vám k službám.
Dokud je to černý modrooký Rambo vs zkorumpovaný maloměstský policejní aparát, funguje to skvěle. Jakmile to zkomplikuje thriller o spravedlnosti a svědomí, začne se to drolit. Nakonec bohužel spíš slow než burn, i když na poměry streamů okej.