DYSRHYTHMIA - Coffin of Conviction
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
OK, pokračujeme v mém oblíbeném seriálu „kapely, které chutnají jako tenkrát“. Jak říkával starý dobrý true detektiv Rust Cohle: „Čas je plochý kruh.“ Nemusíte jezdit na Nový Zéland, konkrétně do Wellingtonu, abyste si ověřili, že to je pravda. Stačí si na dálku poslechnout zástupce místní metalové komunity jako brutální drtiče lebek NUMBSKULL, kteří uctívají staré NAPALM DEATH (a demíčka vydávají na kazetách), pra-blackem páchnoucí rubače BLOOD KNIGHT, kteří předstírají, že garážové časy VENOM nikdy neskončily, nebo o poznání optimističtější melodiky RAZORWYRE, jimž zachutnal NWOBHM toho nejklasičtějšího střihu – takže džínové kraťasy zařízlé a jazyky vyplazené.
Zkrátka, jestli vás sere, že osmdesátá léta jsou v trapu podobně jako vaše mládí, emigrujte do Wellingtonu. Nepochybně tam narazíte na lehce obskurní trio, vystupující pod zakaleným logem STÄLKER. Daif, Nick a Chris působili ve všech kapelách, které jsem jmenoval v prvním odstavci. Kluci zjevně rádi žijí v minulosti, což potvrdí i jejich šatník plný černé kůže, nátělníků a pyramid. Starou dobrou metalurgii studují na debutu „Shadow of the Sword“ s gustem antropologů. STÄLKER se od ostatních projektů svých členů neliší v tom, že jako nekromant tahá z hrobu kosti lehce ohnilých a evolučně změněných žánrů. Liší se pouze v tom, že místo grindu, blacku nebo hevíku křísí démona pralesního metalu, který ještě nevěděl, jestli bude spíš heavy, thrash nebo speed.
Ano, toho metalu, který se neopíral o sbory, nejmelodičtější kytarové vyhrávky a cukrující fantasy hymny. Primitivní rubající riffy, bublavá basa, bicí uhánějící s větrem o závod, zpěv připomínající spíš štěkot vzteklého psa… Taková ta hutná matérie, kterou když dostal do ruky Dave Lombardo a spol., vyrobili z ní thrash metal. A když ji dostali do ruky nejmenovaní Hamburčané… Takhle, pokud máte rádi trylky a šlehačkové refrény, které posléze zavedla německá škola, odejdete odsud ošklivě zpráskaní, i když o STÄLKER klidně můžete bez uzardění tvrdit, že hrají speed. Ale takový ten speed, který ještě nevěděl, co z něj časem bude za teplárnu. „Shadow of the Sword“ sice disponuje pár hovězími falzety (no, spíš neartiulovaným ječením), ale místo propracovaného intonování vyznává jen plivání řácky primitivních názvů tracků. Pokud si je doma zadeklamujete tak, jako byste si chtěli odfusnout při každé slabice, máte dobrou představu, jak to STÄLKER válí. Narýsujte imaginární linii, která spojí rané ACCEPT, ANTHRAX, METALLICU i SLAYER, dostanete hrubou představu, kam v metalové konstelaci patří tohle trio. Je to málo? Řeknu to takhle: ano, asi je. Ale když si už týden poštěkáváte naprosto toxický refrén „Demon Dawn“, je to vlastně až moc.
Tohle trio prostě ovládlo pravěkou magii metalu a uhnětlo desítku hliněných bůžků naprosto insitních tvarů, které nicméně jen těžko dostáváte z hlavy. „Shadow of the Sword“ pádí jako splašený černý oř od první chvíle, zpomalí nanejvýš ve chvíli, kdy si Daifova kytara tře kopyta o kamennou zem, aby vzápětí vypálila kupředu s dalším zavalitým riffem. A tohle album má v ruce ještě jeden trumf. Nejen že napodobuje dobové kompozice a feeling. Ono fakt zní, jako by vypadlo z kadeřavé řitě osmdesátek. Tučnému, masitému zvuku přísně diktují tlustoprdelná Nickova bicí, která neustále duní i zvoní. V perfektně čitelném mixu má každý instrument svoje pevné místo, snad jen vokál se drží až překvapivě vzadu. O to lépe vynikne „vinylová“ dynamika (11 je hezky zelené číslo), z níž těží i basa – chvíli jen tvrdí muziku, aby vzápětí vystoupila do třaskavé ofenzivy. Prostě žádný nesmyslně komprimovaný armabeton, ale hezky nadýchané zvukové lůžko, do kterého je radost se svalit.
Říkat o STÄLKER, že hrají na jistotu, je jako říkat o Mírovi Roznerovi, že není zrovna brilantní rétor. „Shadow of the Sword“ je svatý grál zpátečnictví, džihád proti jakékoliv progresi. „Shadow of the Sword“ kvapí dopředu s vehemencí výstavního metalového pudla, nezabrušuje do žádných experimentů a světe div se, necelých čtyřicet minut nepřipustí žádnou nudu, jen lehké náznaky stereotypu. Můžu snad jenom s lítostí konstatovat, že debut již bohužel neaktivních RAZORWYRE „Another Dimension“ byl ještě o něco chytlavější a vymazlenější záležitostí, ale to je spíš drobný povzdech stranou.
Ptáte se, proč něco jäko STÄLKER v roce 2017 poslouchät? Nä to mám jedinou odpověď: páč je to METÄL, VOLE!
METÄL
7 / 10
1. Total Annihilation
2. The Mutilator
3. Path of Destruction
4. Shadow of the Sword
5. Satanic Panic
6. Shocked to Death
7. Demon Dawn
8. Master of Mayhem
9. Evil Dead (Death cover)
10. Steel God
Shadow of the Sword (2017)
Vydáno: 2017
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 38:26
-bez slovního hodnocení-
Instrumentální progrock převrácený na ruby. Parádní náladová deska plná technických fines s typickým svojským rukopisem Colina Marstona, který na posledních dvou deskách střídá basu s druhou elektrickou kytarou.
Přiznávám, že je to dle očekávání trochu oříšek. Chybí mi ta hravost starších alb. Tohle je víc komplikované a náročné, než bych si přál, byť další poslechy postupně zvedají tu oponu počáteční nepřístupnosti. Dobrá deska je to určitě, uvidíme jak moc.
Norský instrumentální prog metal, který využívá djentové manýry, přesto se neutápí v této stylové kaši. Silně vystupující basové linky "tvrdí" výraz a rezonují s kytarovými vyhrávkami. Sóluje se hodně často, takže trochu exhibice. Ale špatné to není.
Veteráni NWOBHM s omlazenou sestavou dávají najevo, že se s nimi musí ještě pořád počítat. A proč by také ne, když dnešní doba tak přeje oldschoolu? Nečekejte ovšem žádnou ostrou břitvu, album nabídne spíše jemnější sound a příjemný hardrockový feeling.
Gavin Harrison (THE PINEAPPLE THIEF, ex-PORCUPINE TREE) spolu s Antoine Fafardem stvořili již druhou porci instrumentální hudby bloumající kdesi v oblasti fúzí prog rocku s dalšími vlivy. Opět zajímavé, pro někoho možná i víc něž to.
I takové desky jsou třeba. Death metal s antracitovou aurou, jenž zatrhává všechna základní žánrová políčka. Ale žádné doplňkové. Nepřekvapí, nepřinese nic nového, přesto pobaví. Pokud máte chuť na výživnou jednohubku, GRAVE SERMON jsou vám k službám.
Dokud je to černý modrooký Rambo vs zkorumpovaný maloměstský policejní aparát, funguje to skvěle. Jakmile to zkomplikuje thriller o spravedlnosti a svědomí, začne se to drolit. Nakonec bohužel spíš slow než burn, i když na poměry streamů okej.