THE FOREST FORGETS - Of Wind & Willows
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Londýnští progresivní metalisté se vyhřívají na slunci posluchačské přízně už od svého druhého alba „Visions“, přesto si za sebe troufám tvrdit, že jejich nejpozoruhodnější období se začalo psát až předloňským EP „Restoration“, na němž Angličané pokračovali v setřásání okovů žánrových konvencí a nalézání poměrně svébytného výrazu. Už dva úvodní singly k novince „Affinity“ („Endless Knot“ a „Initiate“) pak dávaly na vědomí, že se HAKEN daří dokonale vyvážit rovnici mezi chytlavou melodikou a důrazem na instrumentální ekvilibristiku.
Po bitvě je každý generál, takže začít po záplavě nadšených recenzí alba s tím, že jsem to tušil, je poněkud zpozdilé (ale tušil jsem to). „Affinity“ zastihuje sextet ve vrcholné formě. Ani na moment se sice nedá zapomenout, že HAKEN uctívají chrám DREAM THEATER a „zvukový designer“ kapely Diego Tejeida se místy prezentuje jako druhé vtělení Kevina Moora („1985“), jenže Londýňané dokáží z povědomých (až okoukaných) elementů skládat vzrušující struktury, kterým nechybí svěží závan progové sebeironie. HAKEN žonglují širokou paletu vlivů – stačí se zaměřit na expozici songu „The Architect“, v níž během několika desítek vteřin prosvištíme od Matrixu až k halloweenským analogovým tirádám Johna Carpentera, přičemž riffy hravě přebíhají mezi art rockovou gymnastikou a djentovým vzpěračstvím.
Silnou devizou „Affinity“ je dramaturgie desky. Co dnes trvá méně než hodinu, to jako by nebylo, ale jen málo kapel dovede 61 minut stopáže učinit tak hladkým zážitkem. Tím nechci tvrdit, že si HAKEN neumí vybrat krátký time-out, ale způsob, jakým si pohrávají s gradací a náladou je velice barvitý. Komplexnější instrumentální tvary („The Architect“) vyvažují velmi chytlavé skladby, v nichž přijde ke slovu hraničně vysoký, ale velmi obratný projev vokalisty Rosse Jenningse. U toho sice stále platí, že čím méně ho při zpěvu vidíte, tím je jeho výkon působivější, ale „Affinity“ má tak skvěle napsané vokální linky (a především refrény), že občasnou přemíru patosu posluchač snadno odfiltruje. HAKEN si navíc s blížícím se koncem drze troufají až kamsi do hájemství zasněného kytarového indie soundu („Red Giant“) a i tuhle polohu zvládají bravurně.
Bravura je pro novinku výstižná. Je jedno, jestli HAKEN zrovna melancholicky cvrlikají, létají po hmatnících, nebo tahají z klobouku už trochu z módy vyšlé elektronické wobbly, „Affinity“ si stále uchovává zřetelnou identitu. Je to deska stejnou měrou komplexní jako zábavná, retro i moderní. Obsahuje všechno, co by člověk měl od posluchačsky přístupného progresivního metalu v roce 2016 očekávat. A ještě něco navíc…
Všechno, co jste od progresivního metalu nemohli očekávat v roce 1985 a všechno, co byste od něj měli očekávat roce 2016. Run initiate.exe
8,5 / 10
Fauna (2023)
Virus (2020)
Vector (2018)
Affinity (2016)
The Mountain (2013)
Visions (2011)
Aquarius (2010)
Vydáno: 2016
Vydavatel: Inside Out Music
Stopáž: 61:26
Produkce: Jens Bogren
Kvalita je samozrejmá, no nemôžem si pomôcť. V porovnaní s takými Threshold alebo Caligula´s Horse má necháva táto skupina akosi chladnejším. Miestami mi nesedí vokál, občas sa neviem dočkať konca skladby The Architect, i keď tá záverečná časť má veľmi silný motív. Opätovným počúvaním to síce narastalo, ale s hodnotením by som ostal niekde na 7,5.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.