BODY COUNT - Merciless
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Peter Jackson to s návratem do Středozemě nemá a nemůže mít jednoduché, však tu obehranou písničku o původním momentu překvapení a následných nenaplněných očekávání všichni dobře známe. Hlavním problémem úvodního Hobita je však možná více než očekávaně natahovaná stopáž (jak také jinak chcete zfilmovat poměrně útlou knížku ve třech velkofilmech) důraz na větší akčnost a kouzlení s filmovými triky na úkor charakterů jednotlivých postav. Ale ruku na srdce, takhle se přece točí všechny blockbustery.
Byl jednou jeden hobit
V příběhu se mnoho nezměnilo. Máme tu sice navíc vypůjčené setkání Bilba s Frodem, akční úvod zkázy trpaslíků, černou magii a nějaké ty další předzvěsti a provázanosti s Pánem prstenů, jinak ale zůstalo všechno při starém.
Podivínský čaroděj Gandalf Šedý pozve hobita Bilbo Pytlíka k dobrodružství, přes jeho protesty mu do jeho obydlí nakvartýruje hordu trpaslíků, aby tento líný človíček následně potlačil všechnu pohodlnost a objevil v sobě krev dobrodruha. Putování za zlatem draka Šmaka do dávného trpasličího domova Ereboru může započít...
Šponujeme...
Jak už bylo shora nakousnuto, Jackson natahuje čas jako Jája a Pája kšandy a úvod filmu, přes všechny trpasličí fórky s jídlem a krkáním, nemůže tenhle fakt zastřít. Člověk se pousměje, ovšem za chvilku už má dojem, jestli ho režisér nehodlá spíš uspat, než napnout a pobavit.
Společně s Bilbovým sprintem za trpaslíky však naštěstí i děj konečně nabírá potřebný spád a do závěrečných titulků už je to jízda. Prodloužená, pravda, pořád ale ještě dostatečně zábavná.
Co může být krásnějšího než romantický západ slunce? Ještě romantičtější západ slunce!
Vizuální zpracování a triky, to je oč jde Jacksonovi v první řadě. Ne náhodou se každá druhá scéna odehrává na okraji útesu, uzoučkém mostě, skalní rozsedlině vysoko v horách. Je jedno, jestli se zrovna luští měsíční symboly, jestli Galadriel špitá s Gandalfem, horští obři si vzájemně uštědřují hlavičky, skřeti se honí s hrdiny či tito rekové visí na posledním vlásku nad propastí. Vždycky jde o výhled - dolů, nahoru, ze strany, do strany - vyždímat z 3D co jen to jde. Až má divák někdy chuť zakřičet, že už to stačilo a příští brífink by se výjimečně mohl obejít i bez dojetí červánků nebo sametové černi obepínající bezchybnou hvězdnou oblohu.
V tomhle Jackson skutečně řádí jak černá ruka, stejně jako i v další disciplíně, kterou je oblíbené „bitkování“. I toho si divák užije dosytosti, však ne nadarmo jsou hrdinové hrdiny. A můžeme se klidně vztekat, že Gandalf nám rube skřety mečem s rutinou skřetobijce z Warcraftu. Typické průlety nad akčními scénami nám nedají vydechnout, pořád se něco nebo někdo někam řítí, odněkud padá. Akce má zkrátka zelenou.
„Rybiška, milášku, ano, rybiška“
A kdo to všechno zahraje? Tak předně nutno říci, že prostor k nějakému většímu hraní by jeden pohledal a charaktery se přes všechnu akci stihnou ledva představit. Pomineme-li starého známého Iana Mc Kellena v roli svérázného čaroděje, je největším plusem určitě obsazení samotného Bilba, protože Martin Freeman je prostě skvělý.
Mnohem těžší to má zbytek družiny. Ono něco „hrát“ namaskovaný za trpaslíka, se všemi těmi nosy a dalšími legráckami rozhodně není žádný med. Zřejmě i proto jsou někteří z trpaslíků jen zmenšenými lidmi, především tedy samotný Thorin Pavéza (Richard Armitage). Pokud jste si Thorina vždycky představovali jako staršího trpaslíka, bude vám zřejmě jeho „Braveheart“ zpracování trnem v oku. Pravda, většinou hraje jen střídáním pohledu romantického pohledem vzdorovitým, případně krutě nenávistným, nakonec se na něj ale dá zvyknout, avšak snaha zaujmout něžnější část diváctva a dopřát jí náhradu za božského Vigga je do očí bijící a myslím, že ne úplně nešťastnějším řešením.
Ptáte-li se na nejsilnější scénu, pak jsou to bezesporu hádanky ve tmě, kde Freeman zdatně sekunduje Andymu Serkisovi jako nepřekonatelnému Glumovi. Jedna z nejprostších scén vůbec a funguje desetkrát lépe než stotisíc ohnivých koulí.
Jít či nejít, to je oč tu běží
Teď asi čekáte konečnou popravu, ta ale nehrozí. Přes všechny uvedené výtky je totiž „Neočekávaná cesta“ příjemným spektáklem, na který se (byť s reptáním) nakonec stejně všichni přijdou podívat. Ano, nikdy už to nebude stejné, jako tenkrát poprvé a český dabing také neaspiruje na cenu Františka Filipovského, jak ale říkáme my z klubu průměrného diváka: „Nemusí pršet, hlavně když 3D“.
Ano, je to natahované, triky často vítězí nad obsahem, a ten děsivě pomalý rozjezd... stejně je ale člověk nakonec vlastně rád, že se zase mohl vydat na cestu.
7 / 10
Vydáno: 2012
Stopáž: 169 min.
The Hobbit: An Unexpected Journey
[USA / Nový Zéland 2012]
Režie: Peter Jackson
Scénář: Fran Walsh, Philippa Boyens, Guillermo del Toro a Peter Jackson
Kamera: Andrew Lesnie
Střih: Jabez Olssen
Hudba: Howard Shore
Hrají: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Ken Stott, Graham McTavish, William Kircher, James Nesbitt, Stephen Hunter, Rob Kazinsky, Aidan Turner, Peter Hambleton, John Callen, Jed Brophy, Mark Hadlow, Adam Brown, Cate Blanchettová, Andy Serkis, Elijah Wood, Jeffrey Thomas, Mike Mizrahi ad.
Premiéra v ČR:
13. 12. 2012
Do polovice zľahka rozťahané, potom už v poriadku, akcia za akciou. Vsuvky a premostenie s Pánom prsteňov vnímam ako celkom dobrý nápad. Výprava až barokovo hýrivá, budem to musieť vidieť ešte v normálnom formáte, aby som to pobral všetko, 3D totiž mne osobne nejako ťahá oči. Dr. Watson z najnovšej série o Sherlockovi ako mladý Bilbo, to bolo zábavné zistenie. Niektorí trpaslíci boli viac než len tak trochu karikatúry, ale tak dajme tomu, že Hobit je viac – menej zábavný príbeh, pôvodne určený deťom. Krajina úžasná, niektoré scenérie vyzerali skôr ako kanadské Skalnaté hory než Nový Zéland. Deväťzubý (nemá ich náhodou v knihe len šesť?) schizofrenik Glum je skrátka miláššššik, takže za neho bod navyše. Som zvedavý, ako budú vyzerať ďalšie dve pokračovania, pretože tri diely boli na LOTR primálo, ale na Hobita to môže byť priveľký záhul, knižná predloha skrátka nie je žiadny veľký epos.
Tak jsem se včera vrátil z IMAXu … pln rozporuplných pocitů. V prvé řadě to byla nostalgický návrat do časů studií, kdy jsem Hobita četl poprvé a zatím naposledy (za zvuků alba „Vovin“ od THERION). Do časů, kdy jsem do kina chodil jen jednou ročně, a to vždy jen na Pána prstenů. No nic, pryč s tuto mírně nostalgickou deku (ten čas letí, jojo) …
Film samotný je na předvedený děj skutečně dlouhý (v době hádankářského mače Gluma s Bilbem mě křeče močáku bohužel na čas vyprovodily ze sálu) a zvláště úvod v Bilbově noře je poměrně natahovaný. Přesto jsem velmi rád za tento návrat do Středozemě (čarokrásné novozélandské přírody s kulisami), za Martina Freemana, za velmi poslouchatelný hudební doprovod, za parádní akční jízdu (boje se skřety a vrky), dobytí Ereboru, další postavy (zlobry a vůdce skřetů), detailnější exkurzi Roklinky a příslib věcí budoucích (především draka Šmaka).
Na film vyrazím určitě ještě jednou, ale už nikoli na 3D, protože jsem ze 4. řady nezachytil (krom té ohnivé šišky od Gandalfa do oka) všechny detaily a zároveň titulky (to bych musel mít totiž oči jako cvrček od Zdeňka Millera).
Pohádkovější, akčnější, roztahanější a bohužel také nudnější. Lze bezezbytku souhlasit s hlavní recenzí. Také jsem se rád podíval do Středozemě. Bohužel tento výlet má svoji cenu. Je velmi znát, že Jackson ždímal knihu tak, až ji přeždímal. Po tom, co vytěžil z příběhu maximum, zjistil že má ještě spoustu volného prostoru a tak ždímal dál, ale už nic neteklo. Proto musel použít fantazii a spoustu věcí přimalovat. Spoustu elementů si pak vypůjčil z jiných příběhů od Tolkiena nebo je přimaloval dle své vlastní fantazie. V některých případech bohužel. Třetí čaroděj Radagast Hnědý pak připomíná postavu podobně otravnou jako Jar Jar Binks ve Skryté Hrozbě. Některé postavy jakými jsou Saruman nebo paní Galadriel člověk rád vidí znovu, bohužel za cenu toho, že tyto postavy zde jsou jen proto, aby zde byli. Nebo možná proto, abychom ve dvojce byli svědky dalších velkých příběhů, které do Hobita nepatří, jako je například vypuzení Saurona z Temného Hvozdu.
U některých scén člověk jen vrtí hlavou, protože jsou ještě hrdinštější, než akční filmy ze zlaté éry Jean Claude Van Damma, to se týká hlavně bojů se skřety. Bájná etýda Legolase, kterak „skejtuje“ na štítu se vám bude zdát jako velmi slabý odvar. To, že fyzikální zákony v podobných pohádkách neplatí, je věc asi všem jasná, i tak se mi zdá, že jsou tu občas přešlapovány hranice toho, do jaké míry jsou tyto zákony potírány. A konečně na mnohých věcech je poznat, že je Jackson chtěl mít tak hezké, že v nich zašel opravdu daleko. To se týká například opravdu hodně přestylizovaných trpaslíků. Ale přes to všechno. Jděte na to. V těch třech hodinách je ukryt celkem fajn dvouhodinový film a stále to stojí za to!
-bez slovního hodnocení-
David Gilmour popri melancholickom novom albume stíha aj trochu aktivizmu. V nepravdepodobnej spolupráci s BODY COUNT sa na gitare riadne odviazal do šesťminútového sóla. Skvelé!
Velmi solidní album, jak se to snad od arizonských veteránů už tak nějak dá i očekávat. Power s thrashem si na něm intenzivně a přátelsky ve známých pózách potřásají rukama a místy je to skutečně intenzivní, zejména tedy v první půli celé nahrávky.
Nová americká skupina poskládaná ze zkušených hudebníků na svém debutu hezky kombinuje svižný progresivní death s trochou té blackové černoty, notnou dávkou melodiky, chmurné atmosféry i nějaké té lehčí hitovosti. Šlape to po čertech dobře.
Už tady byly různé pokusy (i velmi úspěšné) propojit death metal s jinými žánry, ale nevzpomínám si, že by někdo až takto mohutně zfůzoval smrtící kov se sedmdesátkovým art rockem. Deska, která chce svůj čas a deska, o které se bude hodně mluvit.
Redakčný Schrödingerov paradox. Ak je Manatar sklamaný, môže to byť dobré. Rudi chváli - treba byť opatrný. Mari nehlási album roka. Fajn, že Aaron skúsil projekt mimo MDB – doposiaľ premárnená príležitosť. Výsledok ako tvrdší „One Second“ neurazí.
Další emoční zkrachovalec, co tíhu světa ventiluje skrze black metalový one-man projekt. Rockový základ, na který je nabaleno blackové vřeštění. Depresivní, chvílemi podivné, ale zajímavé. Jde o poněkud garážovou nahrávku, ale ty emoce jsou autentické.
Při prvním poslechu mi to sice připadalo jako když pejsek s kočičkou vařili dort, ale nakonec si to sedlo a je z toho opravdu příjemná krmě, sice hodně kořeněná všemožnými extrémy, ale chutná to skvěle.